Άπειρο και δικαιοσύνη στη φυσική φιλοσοφία του Αναξίμανδρου
Abstract
Περιεχόμενο της φυσικής φιλοσοφίας που εισηγούνται οι Ίωνες φι-
λόσοφοι Θαλής, Αναξίμανδρος και Αναξιμένης κατά τον 6ο αιώνα
π.Χ., είναι η εξήγηση της αρχής, της σύστασης και της λειτουργίας
του κόσμου. Το ερώτημα, όμως, αυτό, για πρώτη φορά στην ιστορία του
ανθρώπινου στοχασμού, δεν απαντάται με βάση τις προηγούμενες μαγι-
κές, θεοκρατικές και μεταφυσικές αντιλήψεις, αλλά με βάση τη θεώρηση
ότι ο κόσμος είναι αποτέλεσμα της ύλης, της υλικής μάζας (Guthrie, 2000).
Η υιοθέτηση μιας νέας κοσμοαντίληψης και η, σ’ έναν βαθμό, μετάβαση
από τον μύθο στον λόγο πραγματοποιείται από τους τρεις Μιλήσιους και
θεωρείται επαναστατική για τα κοσμολογικά και επιστημονικά δεδομένα
της εποχής (Kirk - Raven - Schofield, 1988; Πόππερ, 1980; Popper, 2002).
Πρώτος ο Θαλής, υποθέτει ότι το ένα και μοναδικό στοιχείο στο οποίο
μπορεί να αναχθεί ο υλικός κόσμος είναι το νερό (ύδωρ). Ο Αναξίμανδρος
στη συνέχεια εξηγεί την αρχή του κόσμου εκκινώντας από το ἄπειρον. Το
ἄπειρον, κατά τον Αναξίμανδρο, είναι απροσδιόριστο, είναι αγέννητο και
άφθαρτο, και αιώνια κινείται. Κατά τον Αριστοτέλη (Φυσ. Α 4, 187 a 20) το
άπειρο ορίζεται σαν ένα είδος σύνθετου σώματος ή ενός μείγματος, από το
οποίο εξαιτίας της αιώνιας κίνησής του (Σιμπλίκιος, εις Φυσ. 24, 21) εκπηγά-
ζουν ή αποσπώνται (:εκκρίνεσθαι) τα αντίθετα στοιχεία. Με την περιγραφή
της διαδικασίας του διαρκούς αποχωρισμού και της γέννησης των φυσικών
στοιχείων ο Αναξίμανδρος επιχειρεί την μηχανική ερμηνεία της κίνησης των
άστρων, μπορώντας έτσι να θεωρηθεί ως ο πρώτος Έλληνας που διατύπωσε
την θεωρία της γένεσης του πλανητικού συστήματος (Κορδάτος, 1972 5η).
Η εξήγηση του κόσμου εκκινώντας από το άπειρον αποτελεί την αρχή δια-
τήρησης της ύλης (A.L. Lavoisier) και, όπως διαπιστώθηκε στον 20ό αιώνα,
της ενέργειας (Σταμάτης, 1966), ή, καλύτερα, κατά τον Ξενοφώντα Μουσά,
της «υλοενέργειας», δηλαδή ύλης και ενέργειας μαζί.
Ο Αναξίμανδρος προτείνει το άπειρο ως πρωταρχική ουσία του κόσμου
ή ως αρχική κοσμολογική ύλη, ενώ παράλληλα περιγράφει την αρχική
μορφή της γης και των εμψύχων που είναι πάνω στην γη, παραδεχόμενος
την αυτόματη γένεση (Seligman, 1962; Solomon - Higgins, 1996, Τσέλλερ
- Νέστλε, 1980; Gadamer, 1996); Όλα τα στοιχεία στην φύση είναι αντιμα-
χόμενα μεταξύ τους, πεπερασμένα στον χώρο και τον χρόνο. Οι ερμηνείες
που αφορούν στο μοναδικό σωζόμενο απόσπασμα του Αναξίμανδρου, περί
του απείρου και περί της δίκης των όντων, ξεπερνούν το κοσμικό του νόη-
μα, αποδίδοντάς του, ιδίως ο Nitzsche (Νίτσε, 2013), το νόημα της συμπα-
ντικής δικαιοσύνης (Σιμπλίκιος, Φυσ. 24, 18, Diels, Δοξογρ. 476, Nitzsche,
1956 ΙΙΙ, Legrand, 1970, Βέϊκος, 1991, Λιαντίνης, 1984, Γογγάκη, 2018).
Στο νέο μοντέλο κοσμογονικής αλλαγής που εισάγει ο Αναξίμανδρος συ-
σχετίζει την συνεχή διαμάχη και την εναλλαγή των αντίθετων ουσιών με
το δίκαιο και την αδικία που υπάρχει στην ανθρώπινη κοινωνία (Popper,
1998 2nd, Magee, 2000, Graham, 2006). Η συμπαντική επανόρθωση είναι
βεβαία. Ίσως όχι σε κάποια προκαθορισμένη στιγμή, αλλά όταν έρθει το
(αναγκαίο) πλήρωμα του χρόνου. Αναπόφευκτα, επομένως, αργά ή γρήγο-
ρα, αποδίδεται δικαιοσύνη στον κόσμο και η αδικία τιμωρείται.
Article Details
- Come citare
-
Γογγάκη Κ. (2019). Άπειρο και δικαιοσύνη στη φυσική φιλοσοφία του Αναξίμανδρου. Epistēmēs Metron Logos, (2), 47–59. https://doi.org/10.12681/eml.20571
- Fascicolo
- N. 2 (2019): Issue 2 (Spring 2019)
- Sezione
- Publishing partner
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale 4.0 Internazionale.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.