Θεατροκρατία και επαναστατική μάζα κατά τον Κώστα Παπαϊωάννου


Δημοσιευμένα: Feb 28, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Θεατροκρατία Δημοκρατία Τραγωδία Μάζα Δίκη
Γιώργος Κρανιδιώτης
Περίληψη

Στην αρχαϊκή Αθήνα, κατά την πρώτη φάση της Δημοκρατικής Επανάστασης, ο Δήμος συμμετέχει ενεργητικά στην ιστορική ζωή της οργανωμένης κοινωνίας και ελέγχει τους φορείς της εξουσίας μέσω της ενθουσιαστικής του επικοινωνίας με τις αξίες που εκφράζει η τραγωδία. Την ενσωμάτωση της τραγωδίας στις υπεύθυνες λειτουργίες του κράτους ονομάζει ο Κώστας Παπαϊωάννου «θεατροκρατία». Τραγωδία και Δημοκρατία αναπτύσσονται παράλληλα και συγχρόνως, ως δύο αλληλοσυμπληρούμενες μορφές μιας ενιαίας στάσης απέναντι στην Ιστορία. Η θεατροκρατία ολοκληρώνει τη Δημοκρατία, γονιμοποιώντας την επαναστατική μάζα με ένα συνειδητό Νόημα και συγκροτώντας τη σε κοινότητα. Ο τραγικός Μύθος, διά του «πάθους-μάθους», υπερνικά το Μηδέν και φανερώνει την αιώνια —και απρόσβλητη από την ανθρώπινη Ύβρη— κοσμική τάξη: τη Δίκη.  Η Δίκη δεν συμβολίζει μόνο τη δικαστική εξουσία της ευνομούμενης πολιτείας ή την ανώτατη συντακτική αρχή της επαναστατικής δημοκρατίας, αλλά και τη μεταφυσική ενότητα του Σύμπαντος, τη δύναμη που σώζει το Ον από τις καταστροφικές κοσμικές συνέπειες των ανθρώπινων πράξεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αισχύλος. Χοηφόροι.
Παπαϊωάννου, Κώστας. Κόσμος και Ιστορία – ελληνική κοσμολογία και δυτική εσχατολογία. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2000.
Παπαϊωάννου, Κώστας. Μάζα και ιστορία. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις, 2011.
Πλάτων. Νόμοι.
Σοφοκλής. Αντιγόνη.