Η φιλοσοφία ως μελέτη θανάτου: μία προσέγγιση βασισμένη στον πλατωνικό Φαίδωνα
Περίληψη
Δεν διατίθεται περίληψη
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Παπασημάκης Γ. (2020). Η φιλοσοφία ως μελέτη θανάτου: μία προσέγγιση βασισμένη στον πλατωνικό Φαίδωνα. Ηθική. Περιοδικό φιλοσοφίας, (5), 29–35. https://doi.org/10.12681/ethiki.22687
- Τεύχος
- Αρ. 5 (2008)
- Ενότητα
- Άρθρα
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
"Και το µελέτημα αυτό τούτο εστίν των φιλοσόφων, λύσις και χωρισμός ψυχής από σώματος", Φαίδων, 67d, "..οι ορθώς φιλοσοφούντες αποθνήσκειν µελετώσι”, Φαίδων, 67e.
Έδωσαν στον Φαίδωνα τον υπότιτλο «περί ψυχής», (Αριστοφάνης ο Βυζάντιος, Θράσυλλος), αλλά στην πραγματικότητα το έργο αυτό πολύ απέχει από το να εκφράζει το σύνολο των απόψεων του Πλάτωνα για την ψυχή.
Πλάτωνος, Φαίδων, 72d.
Ι. Ν. Θεοδωρακόπουλος, «Η ζωή και ο θάνατος», ΜΕΛΕΤΗ ΘΑΝΑΤΟΥ, 2ο Διεθνές Συμπόσιο Φιλοσοφίας, Αθήνα, Βιβλιοπωλείο της «ΕΣΤΙΑΣ», 2002, σσ. 15 και 17.
Ὁ.π., σελ. 25.
Ό.π., σελ. 25.
Πλάτωνος, Φαίδων, 76d.
Πλάτωνος, Πολιτεία, Βιβλίο Ζ, 514a.
Πλάτωνος, Φαίδων, 68a-b.
Πλάτωνος, Γοργίας, 523b (Όποιος άνθρωπος περάσει τη ζωή του µε δίκαιο και όσιο τρόπο, πηγαίνει, όταν πεθάνει, στα νησιά των Μακάρων και κατοικεί µακριά από τα κακά: όποιος, όμως, ζήσει µε άδικο και ανόσιο τρόπο, πηγαίνει στο δεσμωτήριο της ποινής και της καταδίκης, που τ’ ονοµάζουν Τάρταρο).
Πλάτωνος, Φαίδων, 62c.
Όπως ο ιδρυτής και αρχηγός της αρχαίας στοάς, Ζήνων ο Κιτιεύς, ο µαθητής του και διάδοχός του, Κλεάνθης ο Άσσιος, ο ρωμαίος πολιτικός και εκπρόσωπος της νέας στοάς, Σενέκας, κ.ά.
Πλάτωνος, Φαίδων, 65b.
Ο Πλάτων θεωρεί ότι η ψυχή, που προϋπάρχει, γνωρίζει πριν τον εγκλεισμό της στο σώμα τα όντα, τα οποία στη συνέχεια και εξαιτίας του εγκλεισμού της ξεχνά. Η αλήθεια είναι ανάμνηση, είναι η υπέρβαση αυτής της λήθης που έρχεται µε την απελευθέρωση της ψυχής από το σώμα. Βλ. Πλάτωνος, Φαίδων, 66c-68c.
Α. Ε. Τaylor, ΠΛΑΤΩΝ, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα, 2003, σελ. 221.
Ένα ιδανικό ήδη διατυπωµένο στην αλληγορία των «τριών βίων», που αποδιδόταν στον Πυθαγόρα.
Πλάτωνος, Φαίδων, 64a.
Τω όντι, οι ορθώς φιλοσοφούντες αποθνήσκειν µελετώσι (Πλάτ., Φαίδων, 67e).
Πλάτωνος, Φαίδων, 81a (Τεθνάναι µελετώσα... ως αληθώς τον λοιπόν χρόνον µετά θεών διάγουσα).