«Εγώ και τα κινητά των μαθητών μου στην τάξη»: Μία μελέτη περίπτωσης με αξιοποίηση μεθόδων βασισμένων στην τέχνη


Δημοσιευμένα: Νοε 21, 2018
Λέξεις-κλειδιά:
μέθοδοι έρευνας με βάση την τέχνη ποιοτικές μέθοδοι έρευνας εκπαιδευτική έρευνα κινητά τηλέφωνα
Eleni Vakali
https://orcid.org/0000-0002-4653-7052
Alexios Brailas
https://orcid.org/0000-0002-2016-4438
Περίληψη
Ένας νέος κλάδος των ποιοτικών προσεγγίσεων στην έρευνα που αναπτύσσεται δυναμικά τα τελευταία χρόνια είναι αυτός της έρευνας με μεθόδους βασισμένες στην τέχνη σχεδόν σε όλες τις μορφές της: μουσική, θέατρο, εικαστικά, λογοτεχνία. Στην παρούσα εργασία γίνεται μία επισκόπηση των βασικών χαρακτηριστικών των μεθόδων έρευνας βασισμένων στη τέχνη, με έμφαση στη σημασία τους για την εκπαιδευτική έρευνα, στην ελευθερία έκφρασης που προσφέρει στους συμμετέχοντες αλλά και στο ρόλο του ερευνητή στην ερμηνεία των στοιχείων που συλλέγει. Στη συνέχεια, παρουσιάζουμε μία μελέτη περίπτωσης έρευνας βασισμένης στην τέχνη, όπου τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούν τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών στη χρήση του κινητού τηλεφώνου από τους μαθητές μέσα στην τάξη. Ποια είναι τα συναισθήματα που αναδύονται στον εκπαιδευτικό, ποιες οι σκέψεις του για αυτό το φαινόμενο που πλέον παρατηρείται όλο και περισσότερο κατά τη διάρκεια του μαθήματος στην τάξη; Στη συγκεκριμένη μελέτη περίπτωσης, οι εκπαιδευτικοί, κυρίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καλούνται να απεικονίσουν σκέψεις, συναισθήματα και εικόνες που απαντούν σε αυτά ερωτήματα, ζωγραφίζοντας με μαρκαδόρους σε ένα χαρτί. Τα αποτελέσματα δίνουν αρκετά στοιχεία για τη συναισθηματική αντίδραση των εκπαιδευτικών και τον τρόπο πρόσληψης του φαινομένου.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Ερευνητικές Εργασίες
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Aldridge, A. (1999). Prediction in sociology: Prospects for a devalued activity. Sociological Research Online, 4 (3). Retrieved February 20, 2018, from http://www.socresonline.org.uk/4/3/aldridge.html
Barone, T. (2006). Guest editorial: Arts-based educational research then, now, and later. Studies in ArtEducation, 48 (1), 4-8.
Barone, T., & Eisner, E. W. (2012). Arts-based research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Beveridge, W. I. B. (1957). The art of scientific investigation. New York: W.W. Norton & Company.
Bhaskar, R. (1989). Reclaiming reality: A critical introduction to contemporary philosophy. London: Verso.
Bloor, M., & Wood, F. (2006). Keywords in qualitative methods: A vocabulary of research concepts. London: SAGE.
Brailas, A. (2017). Digital storytelling in the classroom: how to tell students to tell a story. International Journal of Teaching and Case Studies, 8 (1), 16-28. https://doi.org/10.1504/IJTCS.2017.084407
Brailas, A., & Tsekeris, C. (2014). Social behaviour in the internet era: Cyborgs, adolescents and education. European Journal of Social Behaviour, 1 (1), 1-4.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Case, J. M., & Light, G. (2011). Emerging methodologies in engineering education research. Journal of Engineering Education, 100 (1), 186-210. doi: 10.1002/j.2168-9830.2011.tb00008.x
Coad, J. (2007). Using art-based techniques in engaging children and young people in health care consultations and/or research. Journal of Research in Nursing, 12 (5), 487-497. https://doi.org/10.1177/1744987107081250.
Coe, R. (2012). The nature of educational research. In J. Arthur, M. Waring, R. Coe, & L.V. Hedges (Eds.), Research methods and methodologies in education (pp. 5-14). London: SAGE Publications.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. R. B. (2007). Research methods in education. UK: Routledge.
Crotty, M. (1998). The foundations of social research: Meaning and perspective in the research process. London: SAGE.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005a). The SAGE handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005b). The discipline and practice of qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research. London; Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigor using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5 (1), 80-92.
Freebody, P. (2003). Qualitative research in education: Interaction and Practice. London: Sage.
Gamradt, J., & Staples, C. (1994). My school and me: Children's drawings in postmodern educational research and evaluation. Visual Arts Research, 20 (1), 36-49. Retrieved January 11, 2018, from http://www.jstor.org/stable/20715817
Gerber, N., Templeton, E., Chilton, G., Liebman, M. C., Manders, E., & Shim, M. (2012). Art-based research as a pedagogical approach to studying intersubjectivity in the creative arts therapies. Journal of Applied Arts and Health, 3 (1), 39-48. https://doi.org/10.1386/jaah.3.1.39_1
Greenwood, J. (2012). Arts-based research: Weaving magic and meaning. International Journal of Education & the Arts, 13 (Interlude1). Retrieved February 9, 2018, from http://www.ijea.org/v13i1/
Hayes, N. (1997). Doing qualitative analysis in psychology. Hove, East Sussex: Psychology Press.
Hammond, M., & Wellington, J. J. (2013). Research methods: The key concepts. London: Routledge.
Huss, E. (2005). Researching creations: Applying arts-based research to Bedouin women's drawings. International Journal of Qualitative Methods, 4 (4), Article 4. Retrieved 23 January, 2018, from http://www.ualberta.ca/~iiqm/backissues/4_4/pdf/huss.pdf
Kemmis, S. (2009). Action research as a practice‐based practice. Educational Action Research, 17 (3), 463-474. https://doi.org/10.1080/09650790903093284
Leavy, P. (2009). Method meets art: Arts-based research practice. New York: Guilford publications.
Leavy, P. (2015). Method meets art: Second edition: Arts-Based research practice. New York: Guilford Publications.
Leavy, P. (2017). Introduction to arts-based research. In P. Leavy (Εd.), Handbook of arts-based research. New York: The Guilford Press.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.
Marshall, J., & D'Adamo, K. (2011). Art practice as research in the classroom: A new paradigm in art education. Art Education, 64 (5), 12-18.
McIntyre, A. (2008). Participatory action research. Beverly Hills, Calif.: Sage Publications.
Mertens, D. M. (2014). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Mullen, C. (2003). A self-fashioned gallery of aesthetic practice. Qualitative Inquiry, 9 (2), 165-182.
Rolling, J. (2010). A paradigm analysis of arts-based research and implications for education. Studies in Art Education, 51 (2), 102-114.
Rolling, J. H. (2013). Arts-based research primer. New York: Peter Lang Publishing, Inc.
Silverman, D. (2000). Doing qualitative research: A practical handbook. London: Sage.
Siegesmund, R., & Cahnmann-Taylor, M. (2008). Arts-based research in education: Foundations for practice. New York: Routledge.
Steier, F. (1991). Introduction: Research as self-reflexivity, self-reflexivity as social process. In F. Steier (Ed.), Research and reflexivity. London; Newbury Park, Calif.: Sage.
Trochim, W. M. K., & Donnelly, J. P. (2006). Research methods knowledge base. USA: Cengage Learning.
Willig, C. (2001). Introducing qualitative research in psychology. Adventures in theory and method. Buckingham/Philadelphia: Open University press.
Wolcott, H. F. (1992). Posturing in qualitative research. In M. D. LeCompte, W. L. Millroy & J. Preissle (Εds.), The handbook of qualitative research in education (pp. 3-52). San Diego, CA: Academic Press.
Yukhymenko, M., Brown, S. W., Lawless, K., Brodowinska, K., & Mullin, G. (2014). Thematic analysis of teacher instructional practices and student responses in middle school classrooms with problem-based learning environment. Global Education Review, 1 (3), 93-109.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας: Εφαρμογές στην ψυχολογία και την εκπαίδευση. Αθήνα: ΣΕΑΒ (https://www.kallipos.gr/el/).
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)