Διαχείριση συγκρούσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Οι στρατηγικές των Διευθυντών- Έρευνα


Δημοσιευμένα: Jan 12, 2021
ΠΑΡΘΕΝΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΡΙΑΝΤΗ
Περίληψη
Το θέμα που πραγματεύεται η παρούσα θεωρητική και ερευνητική μελέτη είναι η διαχείριση των σχολικών συγκρούσεων από τον διευθυντή. Βασικός σκοπός της εργασίας ήταν να καταγραφούν και να διερευνηθούν οι απόψεις των διευθυντών δημοτικών σχολείων σχετικά με τα είδη, τα αίτια και τις συνέπειες των συγκρούσεων, καθώς και με το ρόλο που αναλαμβάνουν οι ίδιοι στη διαχείριση και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν. Μετά την εκτενή θεωρητική ανάλυση του θέματος, ακολούθησε η ερευνητική μελέτη με τη διεξαγωγή δέκα συνεντεύξεων από διευθυντές δημοτικών σχολείων των νομών Έβρου, Ξάνθης και Καβάλας. Η μεθοδολογία με την οποία έγινε η ανάλυση του ερευνητικού υλικού ήταν η ποιοτική ανάλυση περιεχομένου. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι συγκρούσεις συμβαίνουν συχνά στο σχολικό χώρο και μπορεί να είναι διαπροσωπικές, ομαδικές, ομάδων και ατόμων και της σχολικής κοινότητας με τους γονείς. Τα αίτια αυτών ποικίλουν και εξαρτώνται από την πληθυσμιακή ομάδα στην οποία προκύπτει η σύγκρουση. Υποστηρίχθηκε πως οι συγκρούσεις επιφέρουν αρνητικές συνέπειες σε όλα τα μέλη της σχολικής μονάδας, ωστόσο μέσω της κατάλληλης διαχείρισης μπορούν να μειωθούν οι συνέπειες αυτές και ενδέχεται να δημιουργηθούν και θετικές επιπτώσεις για τη σχολική μονάδα. Ο διευθυντής αναδείχθηκε ως το αρμόδιο πρόσωπο διαχείρισης συγκρούσεων στο χώρο του σχολείου και συνήθως αναλαμβάνει το ρόλο του διαμεσολαβητή. Ως παράγοντες που ενισχύουν τον διευθυντή στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των συγκρούσεων παρουσιάστηκαν οι επικοινωνιακές, ηγετικές και διοικητικές δεξιότητες, η επιμόρφωση και η εμπειρία. Η επιλογή της τεχνικής διαχείρισης των συγκρούσεων εξαρτάται από το είδος, τα αίτια και τα μέλη της σύγκρουσης. Παρ’ όλα αυτά η τεχνική της συνεργασίας αναγνωρίστηκε ως η πιο εποικοδομητική μέθοδος αντιμετώπισης συγκρούσεων. 
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αθανασούλα-Ρέππα, Α. (2008). Εκπαιδευτική διοίκηση και οργανωσιακή συμπεριφορά. Αθήνα: Έλλην.
Aminu, D. & Marfo, C. (2010). Managing workplace conflict in the school environment: Challenges, rewards and the way forward. Journal of Language, Technology & Entrepreneurship in Africa, 2 (2), 31-48. Ανακτήθηκε στις 08/09/2020 από: https://www.researchgate.net/publication/272327382_Managing_workplace_conflict_in_the_school_environment_Challenges_rewards_and_the_way_forward
Aργυρίου, Α., Ανδρεάδου, Δ. & Αθανασούλα – Ρέππα, Α. (2013). Συμβουλευτική παρέμβαση στη διευθέτηση των συγκρούσεων στο σχολείο από τον/την διευθυντή/τρια. Επιστήμες Αγωγής, 1-2, 125-140. Ανακτήθηκε στις 24/09/2020 από: http://hephaestus.nup.ac.cy/bitstream/handle/11728/7466/Teuhos_12_2013epistimesagogiskriti.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR3WmlJjLcVJI979s2gLSkNUcZAfAj19Fy8HxyH2rLk6G5Mq0lDI5pK5UQ
Balay, R. (2006). Conflict management strategies of administrators and teachers. Asian Journal of Management Cases, 3(1), 5-24. Ανακτήθηκε στις 10/10/2020 από: https://doi.org/10.1177/097282010500300103
Behfar, K. J., Peterson, R. S., Mannix, E. A. & Trochim, W. M. K. (2008). The critical role of conflict resolution in teams: A close look at the links between conflict type, conflict management strategies, and team outcomes. Journal of Applied Psychology, 93(1), 170–188. Ανακτήθηκε στις 16/09/2020 από: https://doi.org/10.1037/0021-9010.93.1.170
Blake, R. R. & Mouton, J. S. (1981). Management by grid® principles or situationalism: Which? Group & Organization Studies, 6(4), 439–455. Ανακτήθηκε στις 10/10/2020 από: https://doi.org/10.1177%2F105960118100600404
Chen, G. & Tjosvold, D. (2002). Conflict management and team effectiveness in China: The mediating role of justice. Asia Pacific Journal of Management, 19 (4), 557–572. Ανακτήθηκε στις 12/10/2020 από: DOI: 10.1023/A:1020573710461
De Dreu, C. & Beersma, B. (2005). Conflict in organizations: Beyond effectivenessand performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 14(2), 105-117. Ανακτήθηκε στις 07/10/2020 από: https://www.researchgate.net/publication/228079738_Conflict_in_organizations_Beyond_effectiveness_and_performance
Dipaola, M. F. & Hoy, W. K. (2001). Formalization, conflict, and change: Constructive and destructive consequences in schools. International Journal of Educational Management, 15(5), 238–244. Ανακτήθηκε στις 18/09/2020 από: https://doi.org/10.1108/EUM0000000005512
Everard, M. & Morris, T. (1999). Αποτελεσματική εκπαιδευτική διοίκηση (μτφ. Δ. Κικίζας). Πάτρα: ΕΑΠ.
Ghaffar, A., Zaman, A., Naz, A., Mehmood, S. & Idrees (2013). Interpersonal conflict management strategies in private schools of Kpk, Pakistan. Research Journal of Educational Sciences, 1(6), 1-7. Ανακτήθηκε στις 27/09/2020 από: https://www.academia.edu/5509204/Conflict_Management
Göksoy, S. & Argon, T., (2016). Conflicts at schools and their impact on teachers. Journal of Education and Training Studies, 4 (4), 197-205. Ανακτήθηκε στις 26/09/2020 από: http://redfame.com/journal/index.php/jets/article/view/1388/1514
Hayes, J. (2002). Interpersonal skills at work. London and New York: Routeledge, Taylor & Francis Group. Ανακτήθηκε στις 03/10/2020 από: https://www.academia.edu/20882035/Hayes_Interpersonal_Skills_at_Work
Iordanides, G., Bakas, Th., Saiti, A. & Ifanti, A. (2014). Primary teachers’ and principals’ attitudes towards conflict phenomenon in schools in Greece. Multilingual Academic Journal of Education and Social Sciences, 2(2), 45-69. Ανακτήθηκε στις 03/10/2020 από: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=95A873F2F4E8F0FA0651C3AE1339689B?doi=10.1.1.679.7927&rep=rep1&type=pdf
Jackson, S. E. & Schuler, R. S. (1985). A meta-analysis and conceptual critique of research on role ambiguity and role conflict in work settings. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 36(1), 16–78. Ανακτήθηκε στις 20/09/2020 από: https://doi.org/10.1016/0749-5978(85)90020-2
Johnson, D. & Johnson, R. (1996). Teaching All Students How to Manage Conflicts Constructively: The Peacemakers Program. The Journal of Negro Education, 65 (3), 322-335. Ανακτήθηκε στις 20/09/2020 από: https://www.jstor.org/stable/2967349?seq=1
Καραγιάννη, Ε. & Ρουσσάκης, Ι. (2015). Ανατομία και διαχείριση των συγκρούσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα: Θεώρηση, διερεύνηση και πρακτική. Στο Γ. Παπαδάτος, Σ. Πολυχρονοπούλου, & Α. Μπαστέα, (Επιμ.), Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Επιστήμων Εκπαίδευσης «Λειτουργίες νόησης και λόγου στη συμπεριφορά στην εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή», (σελ. 547-558). Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 28/09/2020 από: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/edusc/article/view/243/208
Lareau, A. & Munoz, V. (2012). You’ re not going to call the shots: Structural conflicts between the principal and PTO at a suburban public elementary school. Sociology of Education, 85(3), 201-218. Ανακτήθηκε στις 25/09/2020 από: https://www.researchgate.net/publication/258188694_You're_Not_Going_to_Call_the_Shots
Μητσάρα, Σ. & Ιορδανίδης Γ. (2015). Διερεύνηση των τεχνικών αντιμετώπισης των συγκρούσεων στα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας. Έρευνα στην Εκπαίδευση, Hellenic Journal of Research in Education, 3 (3), 57-96. Ανακτήθηκε στις 16/09/2020 από: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/hjre/article/view/8848/9070
Μπονίδης, Κ.Θ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας. Διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Παπαϊωάννου, Α., Γιαβρίμης, Π., Βαλκάνος, Ε. & Κατσαφούρος, Κ. (2013). Αναγκαιότητα και περιεχόμενο επιμόρφωσης διευθυντών σχολικών μονάδων: Μία διερευνητική μελέτη. Το βήμα των κοινωνικών επιστημών, 61, 167-186. Ανακτήθηκε στις 23/09/2020 από: http://ojs.lib.uth.gr/index.php/tovima/article/view/9/7
Πατσάλης, Χρ. & Παπουτσάκη, Κ. (2014). Διαχείριση των συγκρούσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Ο ρόλος της διεύθυνσης των σχολικών μονάδων. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Σχολικών Συμβούλων (ΠΕΣΣ). Θεσσαλονίκη. Ανακτήθηκε στις 19/09/2020 από: http://users.sch.gr/patsalis/wp/wp-content/uploads/essays/sygkrouseis.pdf
Πετρίδου, Ε. (2011). Διοίκηση- Μάνατζμεντ. Μια εισαγωγική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Σοφία.
Πουρσανίδου, Ε. (2016). Προβλήματα συμπεριφοράς στην τάξη και παρέμβαση του δασκάλου. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 5, 62-75. Ανακτήθηκε στις 19/09/2020 από: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/hjre/article/view/9380/10247
Rahim, M. A. (1983). A measure of styles of handling interpersonal conflict. Academy of Management Journal, 26(2), 368–376. Ανακτήθηκε στις 29/09/2020 από: https://doi.org/10.2307/255985
Rahim, M. A. (2001). Managing conflict in organizations. London: Quorum Books. Ανακτήθηκε στις 13/10/2020 από: http://www.untagsmd.ac.id/files/Perpustakaan_Digital_1/CONFLICT%20MANAGEMENT%20Managing%20conflict%20in%20organizations.pdf
Rahim, M. A. (2002). Toward a theory of managing organizational conflict. The International Journal of Conflict Management, 13(3), 206-235. Ανακτήθηκε στις 12/09/2020 από: https://www.researchgate.net/publication/228182312_Toward_a_Theory_of_Managing_Organizational_Conflict
Rahim, M. A. & Bonoma, T. V. (1979). Managing organizational conflict: A model for diagnosis and intervention. Psychological Reports, 44(3), 1323–1344. Ανακτήθηκε στις 14/09/2020 από: https://doi.org/10.2466/pr0.1979.44.3c.1323
Robbins, S. P. (1978).“Conflict Management” and “Conflict Resolution” are not synonymous terms. California Management Review, 21(2), 67–75. Ανακτήθηκε στις 19/09/2020 από: https://doi.org/10.2307/41164809
Robbins, S. & Judge, T. (2013). Organisational behavior. Boston:Pearson. Ανακτήθηκε στις 07/10/2020 από: http://bba12.weebly.com/uploads/9/4/2/8/9428277/organizational_behavior_15e__stephen_p_robbins__timothy_a_judge_pdf_qwerty.pdf
Saiti, A. (2015). Conflicts in schools, conflict management styles and the role of the school leader: A study of Greek primary school educators. Educational Management Administration & Leadership, 43(4), 582–609. Ανακτήθηκε στις 08/10/2020 από: https://doi.org/10.1177/1741143214523007
Σαΐτης, Χ. (2002). Ο Διευθυντής στο σύγχρονο σχολείο. Αθήνα: Ιδιωτική Έκδοση.
Shanka, E.B. & Thuo, M. (2017). Conflict management and resolution strategies between teachers and school leaders in primary schools of Wolaita Zone, Ethiopia. Journal of Education and Practice, 8 (4), 63-74. Ανακτήθηκε στις 26/09/2020 από: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1133021.pdf
Στραβάκου, Π. (2003). Ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Θεωρητική ανάλυση και εμπειρική διερεύνηση. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Αδερφών Κυριακίδη.
Thomas, K. W. (1992). Conflict and conflict management: Reflections and update. Journal of Organizational Behavior, 13(3), 265–274. Ανακτήθηκε στις 17/10/2020 από: https://doi.org/10.1002/job.4030130307
Tjosvold D. (1998) The cooperative and competitive goal approach to conflict: Accomplishments and challenges. Applied Psychology: An International Review 47(3), 285–313. Ανακτήθηκε στις 08/10/2020 από: . https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1998.tb00025.x
Tjosvold, D. (2007). The conflict-positive organization: It depends upon us. Journal of Organizational Behavior, 29(1), 19–28. Ανακτήθηκε στις 12/10/2020 από: https://doi.org/10.1002/job.473
Uzun, T. & Ayic, A. (2017) Relationship between communication competence and conflict management styles of school principals. Eurasian Journal of Educational Research, 68, 167-186. Ανακτήθηκε στις 27/09/2020 από: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1148906.pdf