Συναισθηματική Νοημοσύνη, Προσωπικότητα και Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή στην προεφηβική ηλικία


Δημοσιευμένα: Jun 30, 2021
Χρήστος Ιωάννης Λιάπης
https://orcid.org/0000-0001-5077-5195
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα στοχεύει στη μελέτη της σχέσης ανάμεσα στην Συναισθηματική Νοημοσύνη, στους Μεγάλους Πέντε Παράγοντες της Προσωπικότητας (Συναισθηματική Αστάθεια, Εξωστρέφεια, Προσήνεια, Ευσυνειδησία, Δεκτικότητα στις εμπειρίες) και την Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή (συναισθηματικά συμπτώματα, προβλήματα διαγωγής, υπερκινητικότητα/έλλειψη προσοχής, προβλήματα με συνομηλίκους και φιλοκοινωνική συμπεριφορά) στην προεφηβική ηλικία. Για την πραγματοποίηση της μελέτης μελετήθηκαν ερευνητικά πορίσματα από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα και πραγματοποιήθηκε έρευνα με δείγμα 204 προεφήβων μαθητών Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού (85 αγόρια και 119 κορίτσια), με τη χρήση ερωτηματολογίων αυτοαναφοράς. Μέσα από την σύγκριση των ευρημάτων, ανιχνεύεται ότι τα κορίτσια εμφανίζουν συχνότερα συναισθηματικά συμπτώματα και φιλοκοινωνική συμπεριφορά από τα αγόρια, ενώ τα αγόρια παρουσιάζουν συχνότερα προβλήματα διαγωγής και υπερκινητικότητα/έλλειψη προσοχής. Επιπλέον, εντοπίστηκε θετική συσχέτιση μεταξύ Συναισθηματικής Νοημοσύνη, θετικών χαρακτηριστικών της Προσωπικότητας (Εξωστρέφεια, Προσήνεια, Ευσυνειδησία, Δεκτικότητα στις εμπειρίες) και φιλοκοινωνικής συμπεριφοράς, ενώ επίσης, ανιχνεύθηκε αρνητική σύνδεση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης με τη Συναισθηματική Αστάθεια και με τις δυσκολίες προσαρμογής (συναισθηματικά συμπτώματα, προβλήματα διαγωγής, υπερκινητικότητα/έλλειψη προσοχής, προβλήματα με συνομηλίκους). Τα παρακάτω ευρήματα έδειξαν ότι οι δυσκολίες στη Ψυχοκοινωνική Προσαρμογή μπορούν να προβλεφθούν από τη Συναισθηματική Νοημοσύνη και τα χαρακτηριστικά των διαστάσεων της Προσωπικότητας. Ταυτόχρονα, τα ευρήματα της παρούσας έρευνας θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ενημέρωση γονέων και εκπαιδευτικών, αλλά και ως έμπνευση για περαιτέρω έρευνα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Χρήστος Ιωάννης Λιάπης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Εκπαιδευτικος Α/θμιας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου απο το ΔΠΘ
Αναφορές
Goodman, A., Lamping, D. L., & Ploubidis, G. B. (2010). When to use broader internalising and externalising subscales instead of the hypothesised five subscales on the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): data from British parents, teachers and children. Journal of abnormal child psychology, 38(8), 1179-1191.
Kokkinos, C. M., Karagianni, K., & Voulgaridou, I. (2017). Relational aggression, big five and hostile attribution bias in adolescents. Journal of Applied Developmental Psychology, 52, 101-113.
Kokkinos, C. M., Kipritsi, E., & Markos, A. (2016). Preadolescents’ psychosocial functioning: The role of personality and attachment style. Mental Health & Prevention, 4(3-4), 105-114.
Mavroveli, S., & Sánchez‐Ruiz, M. J. (2011). Trait emotional intelligence influences on academic achievement and school behaviour. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 112-134
Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European journal of personality, 15(6), 425-448.
Petrides, K. V., & Mavroveli, S. (2018). Theory and applications of trait emotional intelligence. PSYCHOLOGY, 23(1), 24-36.
Russo, P. M., Mancini, G., Trombini, E., Baldaro, B., Mavroveli, S., & Petrides, K. V. (2012). Trait emotional intelligence and the Big Five: A study on Italian children and preadolescents. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(3), 274-283.