Η θεσμοθέτηση της Εκπαίδευσης στα Προεπαναστατικά και Επαναστατικά Συνταγματικά Κείμενα.


Δημοσιευμένα: Jan 3, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Συντάγματα του Αγώνα Σύνταγμα Ελληνική Επανάσταση Εκπαίδευση Συνταγματική Ιστορία Ιστορία της Εκπαίδευσης
ΕΛΕΝΑ Δ ΤΑΤΣΙΟΥ
Περίληψη

Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός πέρα από την προφανή επίδραση που άσκησε στη γιγάντωση του αιτήματος της μόρφωσης των Ελλήνων, επηρέασε καταλυτικά την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης και τη συνακόλουθη διαμόρφωση του Καταστατικού Χάρτη της Ελληνικής Πολιτείας. Ο θεσμός της εκπαίδευσης κατοχυρώνεται ως θεμελιώδες ατομικό και κοινωνικό δικαίωμα για άνδρες και γυναίκες ήδη από το προεπαναστατικό Σχέδιο Συντάγματος του Ρήγα Βελεστινλή με διατύπωση αξεπέραστη ακόμα και για το σύγχρονο συνταγματικό δίκαιο. Αργότερα η εκπαίδευση ως υπέρτατο θεσμικό δικαίωμα εντοπίζεται στα Συντάγματα της Επτανήσου Πολιτείας με τη ρητή απαίτηση ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων και κορυφαίο την Ιόνιο Ακαδημία. Στην ελληνική συνταγματική ιστορία η εκπαίδευση τελεί υπό την προστασία της εκτελεστικής εξουσίας ήδη από τις πρώιμες επαναστατικές διακηρύξεις όπως η Νομικὴ Διάταξις τῆς Ανατολικής Χέρσου. Αν και παραδόξως απουσιάζει από το πρώτο Σύνταγμα της Εθνεγερσίας το δικαίωμα στην εκπαίδευση έλαβε, με λιτή διατύπωση, τη θέση του ανάμεσα στα βασικά ατομικά δικαιώματα τόσο στο Σύνταγμα του Άστρους (1823), όσο πολύ περισσότερο στο Σύνταγμα της Τροιζήνας (1827). Με τα Συντάγματα του Αγώνα η Δημόσια Παιδεία τελεί υπό την φροντίδα του Κράτους, οι δε έλληνες αποκτούν το δικαίωμα της μόρφωσης, της ίδρυσης σχολείων και της επιλογής των διδασκάλων τους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΕΛΕΝΑ Δ ΤΑΤΣΙΟΥ, ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
 
  • Θέση εργασίας:  Διορισμένη στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση από το 1995.
  • Διευθύντρια του 2ου Γυμνασίου Ξάνθης από το 2017 έως σήμερα.

 

  • 2020: Μεταπτυχιακός Τίτλος Ειδίκευσης «Στελέχη εκπαίδευσης στις Επιστήμες της Αγωγής» Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και βαθμό «Άριστα»
  • 2004: Μεταπτυχιακός Τίτλος Ειδίκευσης στη Διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας, Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και βαθμό «Λίαν Καλώς»
  • 1991:Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με βαθμό «Λίαν Καλώς».

Υποτροφία του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης για την υψηλότερη συνολική επίδοση στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Ειδίκευσης. 

Αγγλικά:

1) ARIELS DIPLOMA IN SPOKEN ENGLISH AND COMPREHENSION, 1992

2) PROFICIENCY OF CAMBRIDGE  Γ2, 1988

Ισπανικά:

Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας  επιπέδου Β2 στην Ισπανική Γλώσσα, 2011

 

Ιταλικά:

Certificato della Lingua Italiana -Livello Soglia-Centro Linguistico Italiano Dante Alighieri

Πιστοποιητικό Ιταλικής γλώσσας Επιπέδου Α2.

 

 

Πιστοποίηση Α΄ Επιπέδου στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές, 2008 (Απόφαση 25512/ΚΓ/27-02-2008Γ.Γ ΥπΕΠΘ ) 

Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων Δια Βίου Μάθηση διάρκειας 155 ωρών στο Κ.Ε.ΔΙ.Β.Μ. του Α.Π.Θ, από 22/1/2017 έως 2/4/2017 με πιστοποίηση Επάρκειας Εκπαιδευτή Ενηλίκων της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης (Υ.Α. ΓΠ/20082/2012 ΦΕΚ2844 τ. Β’/2012). ΕΟΠΠΕΠ Κωδικός Πιστοποίησης η ΕΒ29081, Αθήνα, 03/08/2018

  • Επιμόρφωση Αξιολογητών ΚΠΓ  επίπεδο Β και Γ, στο πλαίσιο του Υπουργείου 2 Επιμόρφωση Αξιολογητών και Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού για την Εξ αποστάσεων Εκπαίδευση Εξεταστών Αγγλικής το οποίο  εντάσσεται στην πράξη Διαφοροποιημένες και Διαβαθμισμένες Εθνικές Εξετάσεις Γλωσσομάθειας, Ξάνθη 1/11/2011.
  • Αξιοποίηση των τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση,  Πρόγραμμα Επιμόρφωσης διάρκειας 48 ωρών (ΥΠΕΠΘ – Επιχειρησιακό Πρόγραμμα  Κοινωνία της Πληροφορίας του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, από 9-9-2002 έως και 4-11-2002
  • Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ, Επιπέδου Β1 (36 ωρών) 4-10-2019
  • Προχωρημένη επιμόρφωση για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη Επιπέδου Β2(60 ωρών) 20-11-2020

 

  • Βασικές Δεξιότητες Συμβουλευτικής για Εκπαιδευτικούς, Δ/νση Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ξάνθης, Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων, Ξάνθη 12/06/2014.
  • Βελτιώνοντας τις σχέσεις στην τάξη βιωματικές δραστηριότητες για το χτίσιμο της ομάδας, Διεύθυνση Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ξάνθης,  Συμβουλευτικός  Σταθμός Νέων, Ξάνθη 11/06/2013

 

  • Συντονίστρια των μαθημάτων ενίσχυσης της ελληνομάθειας σε μαθητές του Γυμνασίου Πολυσίτου για τα σχολικά έτη 2013 – 2014 και 2017, Πρόγραμμα ΚΕ 13795: «Ένταξη και Εκπαίδευση των Μουσουλμανοπαίδων» με φορέα το Ε.Κ.Π.Α.

 

  • Επιμορφώτρια δειγματικών  διδασκαλιών: «Αξιοποιώντας τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ)», Δ/νση Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Ξάνθη, 02/10/2003.
  • International Virtual ELT Web Conference “The Importance of using Innovative  Methods in ELT Classrooms”. Ibri College of Technology 08/07/2020.
  • Επιμορφώτρια, 4ο ΙΕΚ Θεσσαλονίκης, ειδικότητα «Ειδικός Εφαρμογών Πληροφορικής», 1997
  • Επιμορφώτρια στο ΛΑΕΚ με κωδικό εισηγητή 62495.                                
 

 

Βιβλία

  • “Effective writing and computers in EFL classroom» (ISBN 978-960-92922-0-7)
  •  «Άνοιγμα του ελληνικού σχολείου στην Ευρώπη, αναγκαιότητα συμπράξεων με σχολεία κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης» (ISBN 978-960-92922-1-4)
  •  «Διευθυντικά στελέχη στην εκπαίδευση, Επιλογή, Υποστήριξη, Εξέλιξη και Ανάπτυξη. (ISBN 978-960-92922-2-1)

Άρθρα

  • Οργάνωση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Ο πολύπλευρος ρόλος του διευθυντή σε ένα πολυπολιτισμικό σχολείο της Θράκης την περίοδο του COVID-19, Πρακτικά 1ου Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα.», Ρόδος 2021: 352-361

 

 

Αναφορές
Le tre costituzioni (1800, 1803, 1817) delle Sette Isole Jonie ed i relativi documenti con l’ aggiunta dei due progetti di constituzione del 1802 e 1806 e delle modificazioni e riforme alla Costituzione del 1817, Corfu, Tipografia Mercurio di C. Nikolaides Filadelfeo, 1849
L’ Augusta Convenzione delli XXI Marzo MDCCC e Pezzi Autentici ad essa relativi.Traduzione dal Francese, Respub.Sept. Insularis Ἑπτάνησος Πολιτεία, Nella Pubblica Stamperia di Corfu; L’ anno MDCCCI.
Piano Costituzionale formato dalla Deputazione della città, borghi e ville dell’ Isola di Corfu, Li XXL Ottobre MLCCCI, Nella pubblica Stamperia di Corfu.
Costituzione della Repubblica Settinsulare, Corfu 24 Novembre 1803, Nella Stamperia Nazionale.
Constitutional Chart of the United States of The Ionian Islands, Ratified by His Royal Highness the Prince Regent, in the name and on the behalf of His Majesty, 26th August , 1817.
Constitutional Chart of the United States of the Ionian Islands, as agreed on and passed unanimously by the Legislative Assembly, on the 2d of May 1817, Colonian Department, 17th March 1818, Henry Goulburn, Ordered by the House of Commons, to be Printed, 18 March 1818.
Provisorio piano del Governo dell’ Isole ex Venete {liberate dai Francesi}, e dell’ordine da stabilirsi in esse di Angelo Orio 1779
GambarinG. (1964) Foscolo Ugo, Prose politiche e apologetiche (1817-1827),Firenze : F. Le Monnier.
Duguit L.& Monnier H. (1925)Les Constitutions et les principales Lois politiques de la france depuis 1789, Paris : Librairie générale de droit et de jurisprudence
Ρήγας Βελεστινλής (1871) Ῥήγα τοῦ Φιλοπάτριδος. Νέα Πολιτικὴ Διοίκησις τῶν κατοίκων τῆς Ῥούμελης, τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, τῶν Μεσογείων Νήσων καὶ Βλαχομπογδανίας. Ὑπὲρ τῶν Νόμων,Ἐλευθερία, Ἰσότης, Ἀδελφότης καὶ τῆς Πατρίδος. Παρθενών, 9(1), 507-512, 545-556.
Ανώνυμος, (1806). Ἑλληνικὴ Νομαρχία. Ἤτοι Λόγος Περὶ Ἐλευθερίας. Παρὰ Ἀνωνύμου τοῦ Ἕλληνος, Ἰταλία.
ΜάμουκαςἈνδ. Ζ.(1839 – 1852).Τὰ κατὰ τὴν ἀναγέννησιν τῆς Ἑλλάδος. Ἤτοι Συλλογὴ τῶν... Πολιτευμάτων, Νόμων καὶ ἄλλων Ἐπισήμων Πράξεων..., Πειραιᾶς, Τυπογραφία Ἠλία Χριστοφίδου Ἡ Ἀγαθὴ Τύχη, τ. Α´- ΙΑ΄,Αθήνα: Βασιλικό Τυπογραφείο.
Κυριακοπούλου Ἠλ. (1960)Τὰ Συντάγματα τῆς Ἑλλάδος. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο
Αντωνίου, Δαυ. (2002). Η εκπαίδευση κατά την Ελληνική Επανάσταση 1821-1827: Τεκμηριωτικά κείμενα, τ. 2, Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων.
Κιτρομηλίδης, Π. (2004).Οι καταβολές του Ελληνικού Συνταγματισμού (1797-1827). Στο Φλεριανού Αικ. & Σκλαβενίτης, Τρ.(εκδ.)30 χρόνια από το Σύνταγμα του 1975: τα ελληνικά συντάγματα από τον Ρήγα έως σήμερα: κατάλογος της έκθεσης (15-24). Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων.
Τσάτσος, Δ. (1994).Συνταγματικό Δίκαιο, τ. Α΄, Θεωρητικό Θεμέλιο, 4η έκδ., Αθήνα-Κομοτηνή: Αντ. Ν. Σάκκουλα.
Στεριάδου, Κ. (1992). Η εξέλιξη των συνταγματικών ρυθμίσεων για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα από το 1821 έως σήμερα. Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα:Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Μπαλούμη, Μ (2010). Οι θρησκευτικές αντιλήψεις του Αδαμάντιου Κοραή και η επίδρασή τους στη σχολική θρησκευτική αγωγή κατά το 19ο αι., Μεταπτυχιακή Εργασία, Θεσσαλονίκη: Α.Π.Θ.
Δημαράς, Α. (1990). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε. Τεκμήρια Ιστορίας, τ. Αʹ (1821‐ 1894).Αθήνα: Ερμής. Κοντιάδης, Ξεν. (2021). Η περιπετειώδης ιστορία των επαναστατικών Συνταγμάτων του 1821. Η θεμελιωτική στιγμή της ελληνικής πολιτεία, Αθήνα: Καστανιώτης.
Καραμπελόπουλος, Δ. (2019).Το πρώτο Σύνταγμα του Ελληνικού και Βαλκανικού χώρο (1797) του Ρήγα Βελεστινλή Στο Πρακτικά Ζ΄ Συνεδρίου, Οι φιλελεύθεροι θεσμοί του Αγώνος της Ελληνικής Επαναστάσεως, (285-314), Αθήνα: Αρχονταρίκι.
Σβώλος, Α. (1935). Τα πρώτα ελληνικά πολιτεύματα και η επίδρασις της Γαλλικής Επαναστάσεως, Εφημερίς Ελλήνων Νομικών 2, 737-747.
Ροδίτου, Σ. (2003).Το Συνταγματικό και Θεσμικό Πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Συμβολή στην ερμηνεία των παραγράφων 1-4 και 7-9 του άρθρου 16 του συντάγματος και της σχετικής νομοθεσίας. Διδακτορική Διατριβή, Αθήνα: Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Tatsiou, H. (2021).Educational Policies of the Greek Nation: The Years Before and During the Greek War of Independence (1821-1827). New Delhi: Partridge Publishing India
Λάππας, Κ. (2003), Η εκπαίδευση. Οργάνωση και λειτουργία των σχολείων 1770-1821.Στο Παναγιωτόπουλος Β. (επιμ.), Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, τ.2, (75 – 100), Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τζανίμης, Α. (1976).Τα ελληνικά συντάγματα και η εκπαίδευση, Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 28, 350-362.
Σακελλαροπούλου, Κ. (2017) Τα Συντάγματα του Αγώνα: Το δίκαιο της ελευθερίας, Αθήνα:Ομίλος «Αριστόβουλος Μάνεσης». Ανακτήθηκε στις 26 Ιουνίου 2021 από https://www.constitutionalism.gr/2017_sakellaropoulou_syntagmata-agona/
Κοντονή, Αν. (1996).Η αστική ιδεολογία στην πολιτική ζωή της νεότερης Ελλάδας: η περίπτωση των μεταρρυθμιστών στα Επτάνησα. Στο Αρώνη-Τσίχλη Κ. (επιμ.) Αφιέρωμα στον Αντώνη Αντωνακόπουλο (σ. 495 – 522), Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Κουρκουμελής, Ν. (2002). Η Εκπαίδευση στην Κέρκυρα κατά τη διάρκεια της Βρετανικής Προστασίας (1816 – 1864), Αθήνα: Σύλλογος προς Διάδοσιν των Ελληνικών Γραμμάτων.
Μοσχονας, Ν. (1975). Τα Ιόνια Νησιά κατά την περίοδο 1797 – 1821. Στο Μπάγιας, Αν. (επιμ.) Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τομ. ΙΑ΄(σ.376-379). Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών Α.Ε.
Αγγελομάτη – Τσουγκαράκη, Ε. (1997) Ἰόνιος Ἀκαδημία. Τὸ χρονικὸ τῆς ἵδρυσης τοῦ πρώτου Ἑλληνικοῦ Πανεπιστημίου (1811-1824), Αθήνα: ΕΑΜΕ «Ο Μικρός Ρωμηός».
Σπυρίδων Δεβιάζης (1890). Ὁ Οὔγος Φώσκολος καὶ ἡ Ἑλληνική Ἐπανάστασις. Ἐν Ζακύνθῳ: Τυπογραφείον ὁ “Φώσκολος”
Νικηφόρου, Αλ. (2008). Παρουσίαση της Έκδοσης. Στο Νικηφόρου, Αλ. (επιμ.). Συνταγματικά Κείμενα των Ιονίων Νήσων, (61 – 127), Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων.
Μανιτάκης, Αν. (2008). Η εξαρτημένη από διπλωματικές συμφωνίες μετάβαση από το «Παλαιό, Βενετικό Καθεστώς» της διοικητικής αυτονομίας στην εθνική και δημοκρατική ενσωμάτωση. Στο Νικηφόρου, Αλ. (επιμ.). Συνταγματικά Κείμενα των Ιονίων Νήσων, (23 – 27), Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων.
Αλιβιζάτος, Ν. (1981).Εισαγωγή στην ελληνική συνταγματική ιστορία, τ. Α΄ 1821– 1941, Αθήνα – Κομοτηνή: Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα.
Brewer, D. (2020). Η φλόγα της Ελευθερίας:1821 – 1833. Αθήνα: Πατάκης.
Βελώνη, Ε. (2012). Τοπικά Πολιτεύματα κατά την Ελληνική Επανάσταση: Άρειος Πάγος (1821 – 1823), Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Μαυροσκούφης, Δ. (2003). Η Εκπαίδευση 1821 – 1832: Ανανεωτικές Φροντίδες στα Χρόνια του Αγώνα. Στο Παναγιωτόπουλος, Β. (επιμ.) Ιστορία του Νέου Ελληνισμού 1770-2000, τ. 3 (289-326) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τρικούπης, Σπυρ. (1853). Ἱστορία τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, τ. Α, Λονδίνο: Ἐκ τῆς ἐν τῇ αὐλῇ τοῦ Ἐρυθροῦ Λέοντος Τυπογραφίας Ταυιλόρδου καὶ Φραγκίσκου
Φιλήμων, Ἰ. (1859). Δοκίμιον ἱστορικὸν περὶ τῆςἙλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, Αθήνα: Τύποις Π. Σούτσα και Α. Κτενά.
Βολίδης Θεμ. (επιμ.) (1933).Ἀδαμαντίου Κοραῆ, Σημειώσεις εἰς τὸ προσωρινὸ πολίτευμα τῆς Ἑλλάδος τοῦ 1822 ἔτους, Αθήνα.
Δημαράς Α. (1976).Το Σύνταγμα του 1975 και η εκπαίδευση. Πρόδρομη ανακοίνωση, Φιλόλογος, 8,6-13.
Γεωργιάδου, Αν. (1986).Οι δημοκρατικοί θεσμοί στα πολιτεύματα της επανάστασης του Εικοσιένα. Θεσσαλονίκη: Ανώτατη Βιομηχανική Σχολή Θεσσαλονίκης.
Mendelssohn-Bartholdy, Κ. (1870).Geschichte Griechenlands von der Eroberung Konstantinopels durch die Turken im Jahre 1453 bis auf unsere, Leipzig:S. Hirzel.
Mendelssohn-Bartholdy, Κ. (1876) Ἱστορία τῆς Ἑλλάδος, ἀπό τῆς ἐν ἔτει 1453 ἁλώσεως τῆς Κωνσταντινουπόλεως ὑπό τῶν Τούρκων μέχρι τῶν καθ’ἡμᾶς χρόνων, μεταφρασθεῖσα ἐκ τοῦ γερμανικοῦὑπό Ἀγγέλου Βλάχου. Αθήνα: Α. Κορομηλᾶς,
Πατρώνης, Β. (2015), Ελληνική οικονομική ιστορία: Οικονομία, κοινωνία και κράτος στην Ελλάδα (18ος-20ος αιώνας). Αθήνα: Εκδόσεις Κάλλιπος. Ανακτήθηκε στις 27 Ιουνίου 2021 απόhttps://www.openbook.gr/elliniki-oikonomiki-istoria/
Δημητρακόπουλος, Οδ. (1975). Η Επανάσταση κατά το 1827: Πολεμικά Γεγονότα. Στο Δεσποτόπουλος Αλ. (επιμ.) Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. ΙΒ΄ (σ. 442 – 460).Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών Α.Ε.
Δεσποτόπουλος Αλ. (1975). Η Οικονομία. Στο Δεσποτόπουλος Αλ. (επιμ.) Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. ΙΒ΄ (σ. 606 – 652).Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών Α.Ε.