Η θεσμοθέτηση της Εκπαίδευσης στα Προεπαναστατικά και Επαναστατικά Συνταγματικά Κείμενα.
Περίληψη
Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός πέρα από την προφανή επίδραση που άσκησε στη γιγάντωση του αιτήματος της μόρφωσης των Ελλήνων, επηρέασε καταλυτικά την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης και τη συνακόλουθη διαμόρφωση του Καταστατικού Χάρτη της Ελληνικής Πολιτείας. Ο θεσμός της εκπαίδευσης κατοχυρώνεται ως θεμελιώδες ατομικό και κοινωνικό δικαίωμα για άνδρες και γυναίκες ήδη από το προεπαναστατικό Σχέδιο Συντάγματος του Ρήγα Βελεστινλή με διατύπωση αξεπέραστη ακόμα και για το σύγχρονο συνταγματικό δίκαιο. Αργότερα η εκπαίδευση ως υπέρτατο θεσμικό δικαίωμα εντοπίζεται στα Συντάγματα της Επτανήσου Πολιτείας με τη ρητή απαίτηση ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων και κορυφαίο την Ιόνιο Ακαδημία. Στην ελληνική συνταγματική ιστορία η εκπαίδευση τελεί υπό την προστασία της εκτελεστικής εξουσίας ήδη από τις πρώιμες επαναστατικές διακηρύξεις όπως η Νομικὴ Διάταξις τῆς Ανατολικής Χέρσου. Αν και παραδόξως απουσιάζει από το πρώτο Σύνταγμα της Εθνεγερσίας το δικαίωμα στην εκπαίδευση έλαβε, με λιτή διατύπωση, τη θέση του ανάμεσα στα βασικά ατομικά δικαιώματα τόσο στο Σύνταγμα του Άστρους (1823), όσο πολύ περισσότερο στο Σύνταγμα της Τροιζήνας (1827). Με τα Συντάγματα του Αγώνα η Δημόσια Παιδεία τελεί υπό την φροντίδα του Κράτους, οι δε έλληνες αποκτούν το δικαίωμα της μόρφωσης, της ίδρυσης σχολείων και της επιλογής των διδασκάλων τους.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
ΤΑΤΣΙΟΥ Ε. Δ. (2022). Η θεσμοθέτηση της Εκπαίδευσης στα Προεπαναστατικά και Επαναστατικά Συνταγματικά Κείμενα. Κείμενα Παιδείας, (3). https://doi.org/10.12681/keimena-paideias.27374
- Τεύχος
- Αρ. 3 (2022)
- Ενότητα
- Articles
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).