Ψηφιακός γραμματισμός και ψηφιακή εκπαίδευση: Στοχεύοντας στην καταπολέμηση του ψηφιακού χάσματος


Δημοσιευμένα: дек. 16, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Ψηφιακός γραμματισμός ψηφιακή εκπαίδευση γραμματισμός στα Μέσα Επικοινωνίας ψηφιακό χάσμα πολίτης πολιτειότητα
Σοφία Παπαδημητρίου
https://orcid.org/0000-0002-7708-106X
Περίληψη

Η πρόσβαση στο Διαδίκτυο αποτελεί πλέον ένα αναγκαίο αγαθό για όλους/ες, όπως είναι η πρόσβαση στο πόσιμο νερό ή στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Η έννοια του ψηφιακού χάσματος αποκτά ιδιαίτερη σημασία δεδομένου ότι αυξάνονται οι πολίτες με έλλειψη γνώσεων και δεξιοτήτων αξιοποίησης του Διαδικτύου αλλά και συχνά χωρίς καν πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Το ψηφιακό χάσμα δημιουργεί όρους αποκλεισμού, οδηγεί σε έλλειμμα δημοκρατίας, καθώς δεν επιτρέπει την ίση πρόσβαση στους πολίτες. Το άρθρο μελετά τον σημαντικό ρόλο του ψηφιακού γραμματισμού και της ψηφιακής εκπαίδευσης στην καταπολέμηση του ψηφιακού χάσματος και στη διασφάλιση ίσων ευκαιριών πρόσβασης στα διαδικτυακά περιβάλλοντα. Ο ψηφιακός γραμματισμός αποτελεί μία καθοριστικής σημασίας επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό με σκοπό την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων και γνώσεων των πολιτών για την πλήρη συμμετοχή τους στον ψηφιακό κόσμο μέσα από ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Σοφία Παπαδημητρίου, Hellenic Open University
Head of Educational RadioTelevision and Digital MediaMinistry of Education and Religious Affairs, GreeceTutor-Counsellor, Hellenic Open University   Sofia Papadimitriou studied Mathematics and has a master's degree in ComputerScience (M.Sc) from the Athens National University. Her Ph.D. entitled “The role of tutor-counsellor and the development of his supporting mechanism in a collaborative learningenvironment in distance education ” regards to the field of Open and Distance Learning inHigher Education and was developed at the Hellenic Open University. She was an ICT Secondary teacher and also an educator in ICT training courses forprimary and secondary teachers. She has been working in the Educational Radio-Television, since 2007 coordinating its Digital Media and she was appointed as the Headof the unit in 2015. Furthermore, she coordinated on behalf of the unit the Europeanprojects: EduTubePlus, MEDEAnet, March (MAke science Real in sCHools) andfurthermore participated in the Energy-bits and at the development of the Digital School reform. She has been working at the Hellenic Open University as a tutor-counselor and at theUniversity of Piraeus in post graduate courses since 2017 and supervises thesis in thepost graduate courses at the Hellenic Open University   and the University of Crete. She isa postdoctoral researcher at the Aegean University in the field of Digital Literacy inAudiovisual Media.She has also contributed in national and international conferences with papers andpresentations in the field of Open and Distance Learning, Open Educational Resources,Media and Information Literacy, and the use of Digital and Audiovisual Media inLearning. She has co-authored chapters in academic books published by IGI GlobalBooks, Routledge and Gutenberg. Among them the chapter «Good practices andEmerging trends in Media and Information Literacy» is in the book “Public Policies inMedia and Information Literacy in Europe”, edited by Routledge and the Media andInformation Literacy Policies in Greece  in the framework of the research ANR TRANSLITand COST Transforming Audiences/Transforming Societies.