open, digital, online, education, distance education

Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου


Δημοσιευμένα: Ιαν 17, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
έρευνα ποιοτική μέθοδος συνέντευξη ηλεκτρονική συνέντευξη ερευνήτρια/ητής υποκείμενο
ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ-ΑΛΚΗΣΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΟΛΛΙΑ
https://orcid.org/0000-0003-1317-4686
Περίληψη

Στο άρθρο αυτό γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστεί το τι σημαίνει και τι τελικά είναι η έρευνα και οι βασικοί λόγοι για τους οποίους επιλέγεται συγκεκριμένη μεθοδολογία έρευνας και λεπτομερέστερα η ποιοτική μέθοδος, βάσει διεθνούς και εγχώριας βιβλιογραφίας. Αποτιμώνται τα θετικά χαρακτηριστικά του εν λόγω είδους μεθόδου και οι κύριοι λόγοι για τους οποίους μια/ένας ερευνήτριας/ητής θα την υιοθετούσε. Έπειτα παρατίθενται διάφορα είδη-τύποι συνεντεύξεων (που αποτελούν κύριο εργαλείο της ποιοτικής μεθόδου) και οι διαφορές μεταξύ των ορισμών (ή της ονοματολογίας) που τους αποδίδονται ανάλογα με τις/τους ερευνήτριες/ητές που αναφέρονται σε αυτές. Γίνεται, επίσης, η παράθεση των στοιχείων εκείνων που πρέπει να έχει η/ο ερευνήτρια/ητής προκειμένου να διεξάγει έρευνα και να ακολουθήσει τη δεοντολογία και τη μεθοδολογία της. Στη συνέχεια επιχειρούμε να περιγράψουμε όσα έχουν γραφτεί και παρατεθεί για ένα καινοτόμο είδος συνεντεύξεων, αυτό των ηλεκτρονικών συνεντεύξεων. Ονομάζονται αλλιώς συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου και επιχειρούμε να παρουσιάσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βιβλιογραφία
Ελληνική
Βαβουρανάκης, Χ. (1986). Στοιχεία πειραματικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: αυτοέκδοση.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5826
Κυριαζή, Ν. (2009). Η κοινωνιολογική έρευνα. Kριτική επισκόπηση των μεθόδων και τεχνικών. Αθήνα: Ελληνικά γράμματα.
Λαγουμιντζής, Γ., Βλαχόπουλος, Γ., & Κουτσογιάννης, Κ. (2015). Μεθοδολογία της έρευνας στις επιστήμες υγείας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5356
Παπαγεωργίου, Π. (1998). (Επιμ.) Μέθοδοι στην Κοινωνιολογική Έρευνα. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Ά. (2016). Διδάσκοντας φιλοσοφία σε μη φιλοσόφους: μια εμπειρική έρευνα. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις αδελφών Κυριακίδη.
Τσιώλης, Γ. (2011). Η σχέση ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες: Από την πολεμική των «παραδειγμάτων» στις συνθετικές προσεγγίσεις. Στο Δαφέρμος, Μ. Σαματάς, Μ. Κουκουριτάκης, Σ. Χιωτάκης (επιμ.) Οι κοινωνικές επιστήμες στον 21ο αιώνα: Επίμαχα θέματα και προκλήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο, 56-84.
Φίλιας, Β. (1996). Εισαγωγή στη μεθοδολογία και τις τεχνικές των κοινωνικών ερευνών. Αθήνα: Gutenberg.
Ξενόγλωσση
Ballesteros, B., & Mata-Benito, P. (2018). The Inner Process of Collective Interpretation in Qualitative Research. The Qualitative Report, 23(1), 168-183.
Bell, J. (1997). Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας. Αθήνα: Gutenberg. Ελληνική απόδοση: Ρήγα, Α. Β.
Bjerke, T. N. (2010). When my eyes bring pain to my soul, and vice versa: Facing preconceptions in email and face-to-face interviews. Qualitative Health Research, 20(12), 1717-1724.
Blomberg, J., Giacomi, J., Swenton-Wall, P., & A. Mosher, A. (1993). Ethnographic field Methods and their Relation to Design. In D. Schuler & A. Namioka (eds.). Participatory Design: Principles and Practices, 123-155. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Bowden, C., & Galindo-Gonzalez, S. (2015). Interviewing when you’re not face-to-face: The use of email interviews in a phenomenological study. International Journal of Doctoral Studies, 10(12), 79-92.
Bowker, N., & Tuffin, K. (2004). Using the online medium for discursive research about people with disabilities. Social Science Computer Review, 22(2), 228-241.
Brondani, M. A., MacEntee, M. I., & O'Connor, D. (2011). Email as a data collection tool when interviewing older adults. International Journal of Qualitative Methods, 10(3), 221-230.
Brown, R. H. (1987). Society as text: Essays on rhetoric, reason, and reality. University of Chicago Press.
Burns, E. (2010). Developing email interview practices in qualitative research. Sociological research online, 15(4), 1-12.
Carr, E.C., & Worth, A. (2001). The use of the telephone interview for research. Journal of Research in Nursing, 6, 511–524.
Cazden, C. (2000). ‘Taking Cultural Differences into Account’. In B. Cope & M. Kalantis (Eds.) Multi-literacies: Literacy, Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge.
Chen, P., & Hinton, S. M. (1999). Realtime interviewing using the world wide web. Sociological Research Online, 4(3), 1-19.
Chism, N. V. N., Douglas, E., & Hilson Jr, W. J. (2008). Qualitative research basics: A guide for engineering educators. Rigorous Research in Engineering Education NSF DUE-0341127.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας Μεταφραστές: Σταύρος Κυρανάκης, Ματίνα Μαυράκη, Χρυσούλα Μητσοπούλου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Cohen, L., & Manion, L. (1992). Research Methods in Education, 3 rd Edit. In London: Routledge. Coleman, A. & Conaway, B.(1984). Burnout and school administrator. A Review of the literature. Small school forum (Vol. 6, No. 1, pp. 1-3).
Deakin, H., & Wakefield, K. (2014). Skype interviewing: Reflections of two PhD researchers. Qualitative research, 14(5), 603-616.
Dimond, J. P., Fiesler, C., DiSalvo, B., Pelc, J., & Bruckman, A. S. (2012, October). Qualitative data collection technologies: a comparison of instant messaging, email, and phone. In Proceedings of the 17th ACM international conference on Supporting group work (pp. 277-280). ACM.
Eisner, E. W. (2017). The enlightened eye: Qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. Teachers College Press.
Finlay, L., & Gough, B. (Eds.). (2008). Reflexivity: A practical guide for researchers in health and social sciences. John Wiley & Sons.
Flick, U., Von Kardorff, E., & Steinke, I. (2004). What is qualitative research? An introduction to the field. A companion to qualitative research, 3-11.
Fontes, T. O., & O’Mahony, M. (2008). In-depth interviewing by Instant Messaging. Social research update, 53(2), 1-4.
Fritz, R. L., & Vandermause, R. (2018). Data collection via in-depth email interviewing: Lessons from the field. Qualitative health research, 28(10), 1640-1649.
Garbett, R., & McCormack, B. (2001). The experience of practice development: an exploratory telephone interview study. Journal of Clinical Nursing, 10(1), 94-102.
Garner, R., & Scott, G. M. (2013). Doing qualitative research: designs, methods, and techniques. Pearson Education.
Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures (Vol. 5019). Basic books.
Given, L. M. (Ed.). (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Sage publications.
Hammarberg, K., Kirkman, M., & de Lacey, S. (2016). Qualitative research methods: when to use them and how to judge them. Human reproduction, 31(3), 498-501.
Hanna, P. (2012). Using internet technologies (such as Skype) as a research medium: A research note. Qualitative Research, 12(2), 239-242.
Holt, A. (2010). Using the telephone for narrative interviewing: a research note. Qualitative research, 10(1), 113-121.
Hughes, C. (2012). Qualitative and quantitative approaches. URL: http://tinyurl. com/bmztxp8.
Kochan, J. (2013). Subjectivity and emotion in scientific research. Studies in History and Philosophy of Science Part A, 44(3), 354-362.
Kvale, S. (1996). Interviews, an introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, SAGE Publications.
McCoyd, J. L., & Kerson, T. S. (2006). Conducting intensive interviews using email: A serendipitous comparative opportunity. Qualitative Social Work, 5(3), 389-406.
Meho, L. I. (2006). E‐mail interviewing in qualitative research: A methodological discussion. Journal of the Association for Information Science and Technology,57(10), 1284-1295.
Novick, G. (2008). Is there a bias against telephone interviews in qualitative research?. Research in nursing & health, 31(4), 391-398.
O’Connor, H., Madge, C., Shaw, R., & Wellens, J. (2008). Internet-based interviewing. The Sage handbook of online research methods, 271-289.
Opdenakker, R. (2006, September). Advantages and disadvantages of four interview techniques in qualitative research. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 7, No. 4).
Ratislavová, K., & Ratislav, J. (2014). Asynchronous email interview as a qualitative research method in the humanities. Human Affairs, 24(4), 452-460.
Ratner, C. (2002, September). Subjectivity and objectivity in qualitative methodology. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 3, No. 3).
Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2011). Qualitative interviewing: The art of hearing data. London: Sage.
Schutz, A. (1967). The phenomenology of the social world. Evanston, IL: Northwestern University Press.
Seitz, S. (2016). Pixilated partnerships, overcoming obstacles in qualitative interviews via Skype: A research note. Qualitative Research, 16(2), 229-235.
Shapin, S. (2012). The sciences of subjectivity. Social Studies of Science, 42(2), 170-184.
Stuckey, H. L. (2013). Three types of interviews: Qualitative research methods in social health. Journal of Social Health and Diabetes, 1(02), 056-059.
Sturges, J. E., & Hanrahan, K. J. (2004). Comparing telephone and face-to-face qualitative interviewing: a research note. Qualitative research, 4(1), 107-118.
Synnot, A., Ryan, R., Prictor, M., Fetherstonhaugh, D., & Parker, B. (2014). Audio‐visual presentation of information for informed consent for participation in clinical trials. Cochrane Database of Systematic Reviews, (5).
Weiss, R. S. (2004). In their own words: Making the most of qualitative interviews. Contexts, 3(4), 44-51.
Williamson, T. (2006). Conceptual truth. In Aristotelian Society Supplementary Volume (Vol. 80, No. 1, pp. 1-41). Oxford, UK: Oxford University Press.
Yilmaz, K. (2013). Comparison of quantitative and qualitative research traditions: Epistemological, theoretical, and methodological differences. European Journal of Education, 48(2), 311-325.
Ηλεκτρονική
University of California - Los Angeles. (2007, June 22). Putting Feelings Into Words Produces Therapeutic Effects In The Brain. Science Daily. from www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070622090727.htm
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)