open, digital, online, education, distance education

Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά την περίοδο αναστολής λειτουργίας των σχολείων λόγω του κορωνοϊού. Μελέτη περίπτωσης στο μάθημα της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου.


Δημοσιευμένα: Σεπ 3, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Συμπληρωματική σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση Μάθηση Εκπαιδευτικές ανάγκες Ιστορία Κορωνοϊός
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΚΑΤΣΙΑΠΗ
ΑΡΕΤΗ ΒΑΛΑΣΙΔΟΥ
https://orcid.org/0000-0001-8386-9286
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά τις απόψεις των μαθητών σχετικά με την εφαρμογή ενός προγράμματος σχολικής εξΑΕ στο μάθημα της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου. Το πρόγραμμα ξεκίνησε πειραματικά και συμπληρωματικά από τις αρχές του σχολικού έτους 2019-2020 και ολοκληρώθηκε θεσμικά, κάτω από τις πιεστικές ανάγκες της πρόσφατης πανδημίας του κορωνοϊού που ανάγκασε την πολιτεία να αναστείλει τη λειτουργία όλων των σχολείων και να εφαρμόσει προγράμματα εξΑΕ. Έτσι, η έρευνα επανασχεδιάστηκε με αύξηση των τηλεδιασκέψεων. Μετά το πέρας του προγράμματος με ημιδομημένες συνεντεύξεις ερευνήθηκαν οι απόψεις των μαθητών για το περιεχόμενο του προγράμματος της εξΑΕ, τα μαθησιακά οφέλη που αποκόμισαν από τη διαδραστική αλληλεπίδραση και οι προτάσεις τους για βελτιωμένα ανάλογα προγράμματα, ικανά να ανταποκριθούν σε περιόδους κρίσης και όχι μόνο. Σύμφωνα με την έρευνα, η σχολική εξΑΕ είναι ένα εναλλακτικό πρόσθετο εργαλείο που προσδίδει γνωστική και κοινωνική διάσταση στην εκπαιδευτική διαδικασία και συμβάλλει αποτελεσματικά, όταν λειτουργεί συμπληρωματικά και συνδυαστικά με τη δια ζώσης διδασκαλία. Χρησιμοποιώντας ομαδοσυνεργατικές τεχνικές, διαφοροποιεί τη γνωστική επίδοση των μαθητών σε σύγκριση με τη διδασκαλία στην τυπική τάξη και συμβάλλει στην οικοδόμηση νέας γνώσης με τη βοήθεια της συνεργατικής μάθησης από απόσταση. Σε περιόδους κρίσεων μπορεί να αξιοποιείται και αυτόνομα, κυρίως για να μην αποκοπούν οι μαθητές από την επαφή με το σχολείο και για να διατηρεί την επικοινωνία με τις μαθησιακές διαδικασίες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος δεύτερο / Section 2
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Abrahams, D. (2010). Technology adoption in higher education: A framework for identifying and prioritising issues and barriers to adoption of instructional technology. Journal of Applied Research in Higher Education, 2(2), 34-49.
Anastasiades, P. (2005). Synchronous Vs Asynchronous Learning? Principles, Methodology and Implementation Policy of a Blended Learning Environment for Lifelong Learning, at the University of Crete. Proceedings of the ED-MEDIA 2005 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, (AACE), Montreal, June 27-July 2, 2005 Canada, Association for the Advancement of Computing in Education.
Archibald, D. (2010). Fostering the development of cognitive presence: Initial findings using the community of inquiry survey instrument. Internet and Higher Education, 13, 73-74. doi:10.1016/j.iheduc.2009.10.001
Βογιατζάκη, Ει. (2019). Ρόλοι και δεξιότητες εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10, 38-42. Ανακτήθηκε από http://dx.doi.org/10.12681/icodl.2154
Barbour, M. & Reeves, T. (2009). The reality of virtual schools: A review of the literature. Computers & Education, 54(2), 402-416.
Bates, A.W. (2005). Technology, E-learning and Distance Education (2th ed). New York: Rutledge.
Baytiyeh, H. (2019). Mobile Learning Technologies as a Means of Maintaining Education Delivery In Crisis Situations. International Journal of Information and Communication Technology Education, 15, 1–10. doi:10.4018/ijicte.2019070101
Becta (British Educational Communications and Technology Agency), (2008). What the research says about using ICT in History. London: British Educational Communications and Technology Agency. Retrieved from http://beeit.co.uk/Guidance%20Docs/ Becta%20 Files/ Reports%20and%20publications/Archive/04u%20wtrs_history.pdf
Bozkurt, A., Akgun, Ο., Sibel Y., Erdogdu, Ε., Ucar, Η., Guler, Ε., Sezgin, S., Karadeniz, A., SenErsoy, N., Goksel-Canbek, N., Gokhan D., Ari, S. &Hakan, A. (2015). Trends in Distance Education Research: A Content Analysis of Journals 2009-2013. International Review of Research in Open and Distributed Learning 16(1), 330-363. Retrieved from: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1953/3192
Γούτα, Ει., Αντωνίου, Π., & Παπαδάκης, Σ. (2017). Συμπληρωματική εξ αποστάσεως σχολική και συνεργατική μάθηση μέσω περιβαλλόντων συνδιαμόρφωσης περιεχομένου. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9, 185-197.
Γώττας, Φ. (2011). Ανάπτυξη και ενσωμάτωση υπηρεσιών τηλεδιάσκεψης στο Moodle. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 6, 110-122. Ανακτήθηκε από http://dx.doi.org/10.12681/icodl.665
Camilleri, A. F., Ehlers, U. D., & Pawlofski, J. (2014). State of the Art Review of Quality Issues related to Open Educational Resources (OER). Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Chingos, M. & Schwerdt, G. (2014). Virtual Schooling and student learning: evidence form the Florida Virtual School. Cambridge: Harvard Kennedy School. Retrieved from https://www.hks.harvard.edu/pepg/PDF/FLVS%20PEPG%20working%20paper%20(3).pdf
Choi, B. (2016). How people learn in an asynchronous online learning environment: the relationships between graduate students’ learning strategies and learning satisfaction. Canadian Journal of Learning and Technology, 42(1), 1-17. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1098278.pdf
Downes, S. (2006). Learning networks and connectivity knowledge. Retrieved from http://www.downes.ca/post/36031
Efimova, L. & Fiedler, S. (2003). Learning webs: Learning in weblog networks, In P. Kommers, P. Isaias, & M.B.
Heggart, K. R., & Yoo, J. (2018). Getting the Most from Google Classroom: A Pedagogical Framework for Tertiary Educators. Australian Journal of Teacher Education, 43(3). Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1174198.pdf
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Retrieved from: https://er.educause.edu /articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teachingand-online-learning
Θώδης, Γ. (2016). Η διδακτική αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού της Ιστορίας και οι σχολικές εξετάσεις. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 12(1), 120-126. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.10244
Inamorato dos Santos, Ι.,
Punie, Α., & Castaño-Muñoz, J. (2016). Opening up Education: A Support Framework for Higher Education Institutions. JRC Science for Policy Report, EUR 27938 EN. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi:10.2791/293408
Ismail, N., Hussin, S., & Darus, S. (2012). ESL Students attitude, learning problems, and needs for online writing. GEMA Online Journal of Language Studies. 12(4), 1089-1107.
Κουμασίδης, Ι. & Κωτόπουλος, Τρ. (2019). Η δημιουργική γραφή στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ελλάδα. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10, 117-123. Ανακτήθηκε από http://dx.doi.org/10.12681/icodl.2350
Κουνατίδου (Kounatidou), Θ. & Μαυροειδής, Η. (2020). Τα Χαρακτηριστικά και ο Ρόλος των Καθηγητών –Συμβούλων ως Παράγοντας Ικανοποίησης των Φοιτητών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 7-23. doi:https://doi.org/10.12681/jode.19590
Κουτζεκλίδου, Β. & Μαυροειδής, Η. (2017). Πρόγραμμα Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στην Μη Τυπική Εκπαίδευση: Μελέτη Περίπτωσης στο μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας Β’Λυκείου. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(4Α), 174-185.
Κουστουράκης Γ. & Παναγιωτακόπουλος Χ. (2010). Οδεύοντας προς το νέο σχολείο των Τ.Π.Ε. – Μια διεπιστημονική προσέγγιση. Στο Α. Τζιμογιάννης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (σ.σ.581-592). Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Κόρινθος, 23-26 Σεπτεμβρίου 2010
Κυρμά. Α. & Μαυροειδής, Η. (2015). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση: πανάκεια ή τροχοπέδη για τη συμβατική τριτοβάθμια εκπαίδευση; Το Περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 11(1), 19 – 24. Ανακτήθηκε από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9818
Λιοναράκης, Α. (2001). Ποιοτικές προσεγγίσεις στο σχεδιασμό και στην παραγωγή εξ αποστάσεως πολυμορφικού εκπαιδευτικού υλικού. Στο Β., Μακράκης (επιμ.) Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή για τις Νέες τεχνολογίες στην Εκπαίδευση και στην εκπαίδευση από Απόσταση. Αθήνα: Ατραπός.
Λιοναράκης, Α. (2017). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(2), 4-5. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.15585
Lim, C. & Tay, Y. (2003). Information and communication technologies (ICT) in an Elementary school: Students’ engagement in higher-order thinking, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 12, 4, 425–451.
Μίμινου, Α. & Σπανακά, Α. (2013). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικής επισκόπησης. Στο Α. Λιοναράκης, (Επιμ.). Πρακτικά 7ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ’ Αποστάσεως Εκπαίδευση « Μεθοδολογίες μάθησης», 8-10 Nοεμβρίου 2013 (τόμ.2, μέρος Α΄, σσ. 78-90) Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. doi: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.580
Μουζάκης, Χ., Μπινιάρη, Λ., & Παπαδημητρίου, Σ. (2020). Ανοικτή Εκπαίδευση και Πολιτικές για την Ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη Σχολική Εκπαίδευση: Μια Συγκριτική Μελέτη. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 144-166. doi:https://doi.org/10.12681/jode.22045
Μουσταΐρα, Α.-Χ., Μανούσου, Γ., Μαυροειδής, Η., & Λιοναράκης, Α. (2019). Οι τάσεις της θεματολογίας, της μεθοδολογίας και η εξελικτική πορεία των ερευνητικών τάσεων στο πλαίσιο των συνεδρίων του Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ICODL) κατά τα έτη 2009-2017. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10, 1-18.
Μούστου (2015). Συστήματα διαχείρισης μάθησης & σχολική εξ αποστάσεως ξενόγλωσση εκπαίδευση. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 8, 187-200.
Μυσερλή, Ρ. (2015). Η αξιοποίηση των ΤΠΕ στο δημοτικό σχολείο: Από τις θεωρίες μάθησης στις σύγχρονες εκπαιδευτικές εφαρμογές. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 8, 207-215. doi:http://dx.doi.org/10.12681/icodl.41
Noor-Ul-Amin, S. (2013). An effective use of ICT for Education and learning by drawing worldwide knowledge, reserach and experience.
Scholarly Journal of Education, 2(4), 38-45. Retrieved from http://www.nyu.edu/classes/keefer/waoe/amins.pdf
Παρασκευάς, Μ. (2020). Ο ρόλος του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανακτήθηκε από https://pekesexae2020.pdekritis.gr/live-streaming/file:// /C:/Users/Admin/ Downloads/%CE%922_Paraskevas_GSN%20(1).pdf
Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ευ. (2020). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 24-37. doi:https://doi.org/10.12681/jode.20634
Πολύδωρος, Γ. (2017). Οι νέες τεχνολογίες ως εργαλείο ενίσχυσης των πολλαπλών ευφυϊών. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(2), 140-148. doi:https://doi.org/10.12681/jode.14581
Σκουλαρίδου, Ε. & Μαυροειδής, Η. (2016). Συμπληρωματική σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση με χρήση μαθησιακών αντικειμένων από το Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων-Φωτόδεντρο. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία,12,2,56-78.
Σπανακά, Α. & Λιοναράκης, Α. (2017). Οι Επτά Αρχές Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Υλικού. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9, 121-123. doi: 10.12681/icodl.1363
Τζέμου, Χ. & Σοφός, Λ. (2013). Η Ανοικτή και Εξ αποστάσεως Εκπαίδευση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο. Παράγοντες που επηρεάζουν την εκπλήρωση του ιδεώδους της Ανοικτής εκπαίδευσης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7, 158-171. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.614
Τζήλου, Γ. & Παπαδημητρίου, Σ. (2019). Η διδακτική των Μαθηματικών μέσω της Τέχνης με την Αξιοποίηση Ψηφιακών Τεχνολογιών: Μία Έρευνα δράση στο πεδίο της Συμπληρωματικής Σχολικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 136-159. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.19823
Τζοβλά, Ε. (2017). Εξ αποστάσεως επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών και χρήση του παραγόμενου εκπαιδευτικού υλικού στη σχολική εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(1), 65-75. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.13971
Τσορτανίδου, Ξ. (2016). Η παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδασκαλία και τη μάθηση της Ιστορίας. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 12(1), 87-94. doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.10284
Trucano, M. (2016). SABER-ICT Framework Paper for Policy Analysis: Documenting national educational technology policies around the world and their evolution over time. World Bank Education, Technology & Innovation: SABER-ICT Technical Paper Series (#01). Washington, DC: The World Bank.
Tuomi, I. (2013). Open Educational Resources and the Transformation of Education. European Journal of Education, 48 (1), 58–78.
ΥΠΑΙΘ: Διαδικτυακός ιστότοπος: www.minedu.gov
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)