Σχεδιασμός και Υλοποίηση ενός xMOOC για την εξ Αποστάσεως Απόκτηση Χειραπτικών Δεξιοτήτων στον Χειρισμό του Φωτονικού Μικροσκοπίου
Abstract
Σκοπός του συγκεκριμένου άρθρου είναι η παρουσίαση του τρόπου σχεδιασμού ενός Μαζικού Ανοικτού Διαδικτυακού Μαθήματος (Massive Open Online Course - MOOC) με τίτλο «Φωτονική Μικροσκοπία: Τα μέρη ενός Φωτονικού Μικροσκοπίου», στο πλαίσιο των Ανοικτών Μαθημάτων που προσφέρει το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) μέσω της πλατφόρμας Learn. Η ιδιαιτερότητα και η συνεισφορά του συγκεκριμένου MOOC βασίζεται στο γεγονός ότι εκτός από το έντυπο εκπαιδευτικό υλικό, τα βίντεο και τα κουίζ αξιολόγησης, προσφέρει στους εκπαιδευομένους την εμπειρία να γνωρίσουν και να εξασκηθούν στη χρήση του μικροσκοπίου αλληλεπιδρώντας με ένα εικονικό μικροσκόπιο. Η αλληλεπίδραση αυτή δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να αποκτήσουν με μία εξ αποστάσεως διεργασία, εργαστηριακές δεξιότητες οι οποίες παραδοσιακά διδάσκονται σε ένα εργαστήριο με τη φυσική παρουσία των εκπαιδευόμενων και του υπεύθυνου εργαστηρίου. Ο σχεδιασμός και η υλοποίησή του πολυμορφικού υλικού του ΜΟΟC βασίστηκε στην τυπολογία West & Lionarakis η οποία παρέχει κατευθυντήριες αρχές σχετικά με την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το εν λόγω MOOC απευθύνεται σε εκπαιδευομένους που επιθυμούν να αποκτήσουν ή να ανανεώσουν τις δεξιότητές τους ως προς τον χειρισμό του φωτονικού μικροσκοπίου. Το δυνητικό του κοινό είναι ευρύ και η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης του συγκεκριμένου μαθησιακού αντικειμένου σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, είναι μεγάλη. Ο τρόπος σχεδιασμού του συγκεκριμένου MOOC συνάδει με τη θεωρία μάθησης του συμπεριφορισμού κατηγοριοποιώντας το στα xMOOCs. Παρότι παρέχει στον εκπαιδευόμενο δομημένες πληροφορίες, μέσω μιας βασικής δραστηριότητας προσομοίωσης το εν λόγω MOOC προωθεί τη διάδραση, την αυτονομία και την ανεξαρτησία στη μάθηση, συμβάλλοντας στην ανοικοδόμηση της γνώσης. Ταυτόχρονα αξιοποιεί μία τεχνολογία αιχμής, όπως είναι η εικονική πραγματικότητα, για να μεταφέρει εξ αποστάσεως και με μία καινοτόμα και σύγχρονη διδακτική προσέγγιση, χειραπτικές (hands-on) εργαστηριακές δεξιότητες.
Article Details
- How to Cite
-
Παξινού Ε., Μητρόπουλος Κ., Ζαφειρόπουλος Β., & Καλλές Δ. (2022). Σχεδιασμός και Υλοποίηση ενός xMOOC για την εξ Αποστάσεως Απόκτηση Χειραπτικών Δεξιοτήτων στον Χειρισμό του Φωτονικού Μικροσκοπίου. Open Education: The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 18(1), 275–289. https://doi.org/10.12681/jode.29180
- Section
- Section 1
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.