open, digital, online, education, distance education

Η συμβολή του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην επικοινωνία και συνεργασία φοιτητών και Καθηγητή Συμβούλου στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση


Μαρία-Ελένη Μέγγου
https://orcid.org/0000-0001-9385-4790
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
https://orcid.org/0000-0002-9124-2245
Resumen

Η Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (ΑεξΑΕ) αναπτύχθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια και στην ενίσχυσή της συνέβαλε ουσιαστικά η εξέλιξη των ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας), οι οποίες προσέφεραν νέα μέσα για την επιτυχή ολοκλήρωσή της. Η ΑεξΑΕ λόγω της ιδιομορφίας της προωθεί την εξατομικευμένη μάθηση μέσω της επικοινωνίας και κυρίως αυτής του Καθηγητή Σύμβουλου (ΚΣ) με τους φοιτητές. Μέσα από συστηματική βιβλιογραφική επισκόπηση αναδεικνύεται η ανάγκη των φοιτητών για σταθερή και εποικοδομητική επικοινωνία με τους ΚΣ καθώς και για συχνή και γρήγορη ανατροφοδότηση. Η παρούσα έρευνα επιχείρησε να αναδείξει τη συμβολή του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ΑεξΑΕ και τις ανάγκες των φοιτητών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) που τους υπαγόρευσαν τη χρήση ηλεκτρονικής επικοινωνίας καθώς και τους παράγοντες που τους καθοδήγησαν να την επιλέξουν. Τα αποτελέσματά της έρευνας εξήραν τη σημασία την ηλεκτρονικής επικοινωνίας στην εξΑΕ κυρίως σε θέματα σπουδών, καθώς οι συμμετέχοντες την αναφέρουν ως βασική επιλογή τους, για τις ανάγκες τους κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

Article Details
  • Sección
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Biografía del autor/a
Μαρία-Ελένη Μέγγου, Φιλόλογος, Μsc Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Φιλόλογος, Μsc Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης Συντονιστής; Μέλος ΣΕΠ στη Θεματική Ενότητα ΕΚΠ63 του ΕΑΠ
Επίκουρος Καθηγητής, Διδακτική Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση
Citas
Abulibdeh, E. S., & Hassan, S. S. S. (2011). E-learning interactions, information technology self-efficacy and student achievement at the University of Sharjah, UAE. Australasian Journal of Educational Technology, 27(6), 1014-1025.
Ally, M. (2008). Foundations of Educational Theory For Online Learning. In T. Anderson (Ed.), The Theory and Practice of Online Learning, (pp. 15-44). Canada: Au Press.
Angelaki, C., & Mavroidis, I. (2013). Communication and social presence: The impact on adult learners’ emotion in distance learning. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 16(1), 78-93.
Beldarrain, J. (2006). Distance Education Trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-153.
Bernard, R., Abrami, P., Borokhovski, E., Wade, A., Tamim, Rim, R., Surkes, M., & Bethel, E. (2009). A Meta-Analysis of Three Types of Interaction Treatments in Distance Education. Review of Educational Research, 79(3), 1243-1289.
Creswell, J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Έλλην.
Freeman, M. (1997). Flexibility in access, interaction and assessment: the case for web-based teaching programs. Australasian Journal of Educational Technology, 13(1), 23-39.
Graham, M., & Scarborough, H. (1999). Computer mediated communication and collaborative learning in an undergraduate distance education environment. Australasian Journal of Educational Technology, 15(1), 20-46.
Guri-Rosenblit, S. (2009). Distance Education in the Digital Age: Common Misconceptions and Challenging Tasks. Journal of Distance Education, 23(2), 105-122.
Harsh, Ο. Κ., & Sohail, S. (2002). Role of Delivery, Course Design and Teacher-Student Interaction: Observations of adult distance education and Traditional on-campus education. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(2), 1-10.
Hill, J. R., Song, L., & West, R. E. (2009). Social Learning Theory and Web-Based Learning Environments: A Review of Research and Discussion of Implications. American Journal of Distance Education, 23(2), 88-103.
Ho, M. (2015). The effects of face-to-face and computer-mediated peer review on EFL writers’ comments and revisions. Australasian Journal of Educational Technology, 31(1), 1-15.
Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of Distance Education, London: Routledge.
Isaev, A. V., Kravets, A. G, Isaeva, L. A., & Fomenkov, S. A. (2013). Distance Education: Educational Trajectory Control. In Proceedings of the International Association for Development of the Information Society (IADIS) International conference “e-Learning 2013”. Prague, Czech Republic, (pp. 151-158), 23-26 July 2013. Retrieved 10 December 2017 from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED562313.pdf
Ιsman, A., Dabaj, F., Altinay, F., & Altinay, Z. (2003). Communication Barriers in Distance Education. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TODJE, 2(4), 10-14.
Ivala, E. N. (2011). Globalisation: The role of new information and communication technologies in distance education. Africa Education Review, 8(1), 79-101.
Juutinen, S., & Saariluoma, P. (2010). Emotional obstacles for e-learning - a user psychological analysis. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 13(1). Retrieved 15 November, 2017 from http://www.eurodl.org/index.php?p=archives&year=2010&halfyear=1&article=402
Kalogiannakis, M. (2008). From Learning to Use ICT to Use ICT for Learning: Technological Capabilities and Pedagogical Principles. In R. Kobayashi (Ed.) New Educational Technology, (pp. 13-42), New York: Nova Publishers.
Kalogiannakis, M., & Touvlatzis, S. (2015). Emotions Experienced by Learners and their Development through Communication with the Tutor-Counsellor. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 18(2), 37-49.
Kanuka, H. (2008). Understanding e-learning Technologies-in-practice through Philosophy-in-practice. In T. Anderson (Ed.), Theory and Practice of Online Learning, (pp. 91-118). Canada: Au Press.
Kassandrinou, A., Angelaki, C., & Mavroidis, I. (2014). Transactional Distance among Open University Students: How Does it Affect the Learning Process? European Journal of Open, Distance and E-Learning, 17(1), 26-42.
Keegan, D. J. (2001). Οι Βασικές Αρχές της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Leopold, L. (2015). Request Strategies in Professional e-mail Correspondence: Insights from the United States Workplace. TESL Canada Journal, 32(2), 1-29.
McLoughlin, C. (2002). Computer supported teamwork: An integrative approach to evaluating cooperative learning in an online environment. Australian Journal of Educational Technology, 18(2), 227-254.
Malinovski, T., Vasileva, M., Vasileva-Stojanovska, T., & Trajkovik, V. (2014). Considering High School Students’ Experience in Asynchronous and Synchronous Distance Learning Environments: QoE Prediction Model. The International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL), 15(4), 91-112.
Moisey, S., & Hughes, J. (2008). Supporting the Online Learner. In T. Anderson (Εd.), The Theory and Practice of Online Learning, (pp. 15-44). Canada: Au Press.
Montani, C. R. (2000). The Internet: The Killer Application. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 1(2), 18-28.
Moore, G.-M. (1989). Three types of interaction. The American Journal of Distance Education, 3(2) 1-7.
Muriithi, P., Horner, D., & Pemberton, L. (2016). Factors contributing to adoption and use of information and communication technologies within research collaborations in Kenya. Information Technology for Development, 22(1), 84-100.
Nihuka, K. A., & Voogt, J. (2012). Collaborative e-learning course design: Impacts on instructors in the Open University of Tanzania. Australasian Journal of Educational Technology, 28(2), 232-248.
Petrides, L. A. (2002). Web-Based Technologies For Distributed (or Distance) Learning: Creating Learning Centered Educational Experience in the Higher Education Classroom. International Journal of Instructional Media, 29(1), 69-77.
Qureshi, S. (2009). Assessment of the social factors in informationand communication technology access and use. Information Technology for Development, 15(4), 235-236.
Richards, C. (2005). The design of effective ICT-supported learning activities: exemplary models, changing requirements, and new possibilities. Language, Learning & Technology, 9(1), 60-79.
Taylor, J. C. (1995). Distance education technologies: The fourth generation. Australasian Journal of Educational Technology, 11(2), 1-7.
Thurmond, V., & Wambach, K. (2004). Understanding interactions in distance education: Α review of the literature. International Journal of instructional Technology & Distance Learning, 1(1). Retrieved 20 November 2017 from http://www.itdl.org/journal/Jan_04/article02.htm
Tsai, M. J., Liang, J. C., Hou, H. T., & Tsai, C. C. (2015). Males are not as active as females in online discussion: Gender differences in face-to-face and online discussion strategies. Australasian Journal of Educational Technology, 31(3), 263-277.
Usun, S. (2004). Factors Affecting the Application of Information and Communication Technologies (ICT) in Distance Education. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 5(1), 1-16.
Watson, S. (2010). Increasing online interaction in a distance education MBA: Exploring students’ attitudes towards change. Australasian Journal of Educational Technology, 26(1), 63-84.
Widl, M. (1999). The anatomy of practice in the use of mailing lists: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 15(2), 117-135.
Wyld, S. & Eklund, J. (1997). A case study of communication technology within the elementary school. Australasian Journal of Educational Technology, 13(2), 144-164.
Zembylas, M. (2008). Adult learners’ emotions in online learning. Distance Education, 29(1), 71-87.
Αβούρης, Ν., & Κόμης, Β. (2003). Σύγχρονη Συνεργασία από Απόσταση: Ζητήματα Επικοινωνίας και Αλληλεπίδρασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 27-30 Μαρτίου 2003, (σσ. 341-351). Αθήνα: Προπομπός.
Αποστολίδου, Α. (2011). Ζητήματα συγκρότησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ως γνωστικού πεδίου: Επισκόπηση των επιστημονικών περιοδικών. Ανοικτή Εκπαίδευση - Το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 7(1), 36-53.
Βασάλα, Π. (2003). Η επικοινωνία των σπουδαστών της Μεταπτυχιακής Θεματικής Ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, (σσ. 296-306), 27-30 Μαρτίου 2003, Αθήνα: Προπομπός.
Βασάλα, Π., & Ανδρεάδου, Δ. (2009). Η υποστήριξη από τους καθηγητές - συμβούλους και τους συμφοιτητές στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι απόψεις των αποφοίτων του μεταπτυχιακού προγράμματος "Σπουδές στην Εκπαίδευση" του ΕΑΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 5ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 27-29 Νοέμβριος 2009, (σσ. 56-70). Αθήνα: ΕΑΠ - Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Ζυγούρης, Φ., & Μαυροειδής, Η. (2011). Η Επικοινωνία διδάσκοντα και διδασκομένων στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Μελέτη Περίπτωσης στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών του Κ.Ε.Ε.ΕΝ.ΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση - Το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την εκπαιδευτική τεχνολογία, 7(1), 69-86.
Ηλιάδου, Χ. (2011). Επικοινωνία Καθηγητή – Συμβούλου και φοιτητών στις σπουδές από απόσταση: Απόψεις Σ.Ε.Π. της Θ.Ε. ΕΚΠ65 του ΕΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση - Το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την εκπαιδευτική τεχνολογία, 7(1), 6-20.
Ηλιάδου, Χ., & Αναστασιάδης, Π. (2010). Επικοινωνία Καθηγητή - Συμβούλου και Φοιτητών στις Σπουδές από Απόσταση. Απόψεις φοιτητών στο πλαίσιο της Θ.Ε. ΕΚΠ65 του ΕΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση - Το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6(1-2), 29-45.
Καλογιαννάκης, Μ., Βασιλάκης, Κ., & Ψαρρός, Μ. (2005). Τεχνολογίες των Πληροφοριών και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και Παιδαγωγικό Πλαίσιο στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (εξΑΕ). Στο Α. Λιοναράκης (Eπιμ.), Πρακτικά του 3ου Διεθνούς συνεδρίου για την ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές, 11-13 Νοεμβρίου 2005, (σσ. 481-496). Πάτρα: ΕΑΠ - Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Κωνσταντοπούλου, Φ., Αντωνίου, Π., Αποστολάκης, Ε., & Λιοναράκης, Α. (2013). Η υποστήριξη, μέσω της επικοινωνίας, των σπουδαστών στην ΑεξΑΕ από τον Καθηγητή-Σύμβουλο. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά 7ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 8-10 Νοεμβρίου 2013, (σσ. 51-64). Αθήνα: ΕΑΠ - Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Artículos más leídos del mismo autor/a