open, digital, online, education, distance education

Σχεδιασμός συμπληρωματικής σχολικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και οι δυνατότητες εφαρμογής της πολυμορφικότητας στη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Sep 3, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση Συμπληρωματική σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση αυτόνομη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση Πολυμορφικότητα Εκπαιδευτικό υλικό Παιδαγωγικό υλικό Σύγχρονη τηλεκπαίδευση Ασύγχρονη τηλεκπαίδευση Ενεργητική συμμετοχή
Παναγιώτα Καραμεσούτη
https://orcid.org/0000-0002-1352-1775
Περίληψη

Το παρόν άρθρο εστιάζει στον σχεδιασμό ενός συστήματος συμπληρωματικής σχολικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αλλά και στην έννοια της πολυμορφικότητας κυρίως όσον αφορά το εκπαιδευτικό υλικό και την επικοινωνία που υπάρχει στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, στην αρχική ενότητα γίνεται μια επισκόπηση για τον τρόπο λειτουργίας σχολικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε δύο οργανισμούς στο εξωτερικό. Πρόκειται για το Alice Springs School of the Air στην Αυστραλία που προσφέρει αυτόνομη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση και The Keystone School με μικτή στην Αμερική για παιδιά απομακρυσμένων περιοχών. Στη δεύτερη ενότητα, γίνεται ο σχεδιασμός του προγράμματος «Αθηνά» με τεκμηριωμένο τρόπο. Ο φορέας υλοποίησης είναι το Υπουργείο Παιδείας και το ΕΚΠΑ. Πρόκειται για συμπληρωματική σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση με μαθήματα που διδάσκονται στη συμβατική εκπαίδευση αλλά και με επιπλέον μαθήματα που γίνονται τόσο σύγχρονα όσο και ασύγχρονα. Οι εκπαιδευτικοί θα ασχολούνται πλήρως με αυτό και το εκπαιδευτικό υλικό θα απαρτίζεται από τα σχολικά βιβλία αλλά και από ειδικά διαμορφωμένο υλικό για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζεται η έννοια της πολυμορφικότητας που αναφέρεται στον τρόπο μάθησης και διδασκαλίας σε εξ αποστάσεως περιβάλλον και στο εκπαιδευτικό υλικό ως προς τη δομή, το ύφος, το περιεχόμενο και τα μέσα. Στη συνέχεια ακολουθεί η κριτική αποτίμηση των εφαρμογών της πολυμορφικότητας και, τέλος, παραθέτονται τα συμπεράσματα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος δεύτερο / Section 2
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Alice Springs School of the Air, χ.χ. Retrieved September 1, 2020 from https://www.assoa.nt.edu.au/
Βασάλα, Π. (2005). Εξ αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο: Λιοναράκης, Α. (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως Εκπαίδευση (σελ. 53-80). Πάτρα: Ε.Α.Π.
Βοσνιάδου, Σ. (2001). Πώς μαθαίνουν οιμαθητές. Διεθνές γραφείο εκπαίδευσης της Unesco.
Downes, Ν. (2013). Τhe challenges and opportunities experienced by parent supervisors in primary school distance education. Australian and International Journal of Rural Education, 23 (2), 31-41.
Κωνσταντίνου, Χ., & Κωνσταντίνου, Ι. (2017). Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση: Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, του εκπαιδευτικού και του μαθητή ως θεωρία και πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Λιοναράκης, Α. ( Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σελ.33-2). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές
Εφαρμογές (σ. 53-80). Πάτρα: ΕΑΠ.
Λιοναράκης, Α., & Σπανακά, Α. (2010). H Βελτιωτική Αξιολόγηση στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6 (12), 195-200. doi:https://doi.org/10.12681/jode.9760
Ματραλής, Χ. (1998). Εκπαίδευση από Απόσταση. Στο: Κόκκος, Α., Λιοναράκης, Α., & Ματραλής, Χ. (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως Εκπαίδευση. Θεσμοί και λειτουργίες, Τόμος Α’, (σελ.41-94). Πάτρα: Ε.Α.Π.
Μαυροειδής, Η., & Σκουλαρίδου, Ε. (2016). Συμπληρωματική σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση με χρήση μαθησιακών αντικειμένων από το Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων – Φωτόδεντρο. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 12, 56-72. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.10862
Mίμινου, & Σπανακά (2013). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικήςεπισκόπησης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7, 78-90. http://dx.doi.org/10.12681/icodl.580
Μπάνου, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ζητήματα ορολογίας και μεθοδολογίας. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σελ. 53-77). Αθήνα: Πρόπομπος.
Σοφός, Α. (2016). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση-Μελέτη περιπτώσεων από τον διεθνή χώρο (Αδημοσίευτη έρευνα). Πανεπιστήμιο Αιγαίου/Π.Τ.Δ.Ε, Ρόδος.
The Keystone School (χ.χ.). Retrieved September 1, 2020 from https://www.keystoneschoolonline.com/career-hs-diploma-program.html
Υπουργείο Παιδείας και θρησκευμάτων (χ.χ.). Εξ αποστάσεως εκπαίδευση:
Οδηγίες και σχετική ενημέρωση. Ανακτήθηκε Σεπτέμβριος 3, 2020 από https://www.minedu.gov.gr/anastoli-leitourgias-ekpaideftikon-monadon/44445-21-03-2020-odigies-gia-tin-eks-apostaseos-ekpaidefsi