Η καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης μαθητών Δημοτικού Σχολείου: Η συμβολή των Νέων Τεχνολογιών


Δημοσιευμένα: Aug 19, 2022
Μαίρη Σαββαϊδου-Καμπουροπούλου
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να αναδείξει τη συμβολή των Νέων Τεχνολογιών στην καλλιέργεια ενός κριτηρίου της δημιουργικής σκέψης, το μετασχηματισμό. Με αφετηρία μια περιοδική έκθεση Ζωγραφικής στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ροδίων, την έκθεση «R» του Μανώλη Χάρου, η οποία παραπέμπει στη μεταμόρφωση και την αλλαγή, επιχειρήθηκε η μύηση των παιδιών στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Για την επίτευξη του σκοπού της μελέτης μας υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2009-2010 έρευνα δράσης με 25 μαθητές Δημοτικού Σχολείου πόλεως Ρόδου. Ως εργαλείο αξιολόγησης της διδακτικής μας παρέμβασης επιλέχθηκαν τα καλλιτεχνικά έργα των παιδιών (με τη ζωγραφική, κολλάζ και Photoshop). Ειδικότερα, έγινε συγκριτική ανάλυση -ποιοτική και ποσοτική- των εικαστικών απεικονίσεων των παιδιών, πριν και μετά τη διδασκαλία, με βάση ενός κριτηρίου δημιουργικής σκέψης, το κριτήριο του  μετασχηματισμού. Τα παιδιά χρησιμοποίησαν με ιδιαίτερο τρόπο την εικαστική αναπαραστατική γλώσσα και την τεχνολογία ενεργοποιώντας το πλέγμα αίσθηση – εμπειρία – φαντασία – τροποποίηση – μετασχηματισμό – πειραματισμός – προσωπική δημιουργία. Κατανόησαν ότι οι δυνατότητες του μετασχηματισμού ως χαρακτηριστικό της δημιουργικής σκέψης αλλά και της πρωτοτυπίας ενός έργου τέχνης μπορούν να αναπτυχθούν με κατάλληλη άσκηση. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η εξοικείωση των τεχνικών χειρισμού του συνδυασμού της εικαστικής τέχνης με τη νέα τεχνολογία βοηθά στο να αναπτυχθεί μια νέα εικαστική γλώσσα μέσω της νέας τεχνολογίας που είναι και η έκφραση της εποχής μας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Θεωρείο
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.