Μάτση Χατζηλαζάρου και Joyce Mansour: H γυναικεία φωνή σε τόνους επαναστατικούς και ανατρεπτικούς


Δημοσιευμένα: Sep 18, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Mots-clés existence féminine mouvement surréaliste société machiste femme indépendante Λέξεις κλειδιά γυναικεία ύπαρξη υπερρεαλιστικό κίνημα ανδροκρατούμενη κοινωνία ανεξάρτητη γυναίκα
Ευαγγελία Λυτζερίνου
https://orcid.org/0000-0001-5645-5934
Περίληψη

Résumé

Quels échos entre l’œuvre poétique de J. Mansour et celle de M. Chatzilazarou concernant la place des femmes dans la société? Il s’agit d’explorer, dans le contexte de l’influence du mouvement surréaliste auquel elles appartiennent, l’usage des lieux communs et des analogies dans ces œuvres, à travers leurs différences. Les deux poétesses adoptent les principes généraux du mouvement surréaliste, tout en développant chacune une vision du monde particulière, exposant leur propre point de vue féministe en opposition à l’ordre établi. La représentation provocatrice de la figure féminine qu’on y trouve de manière récurrente, ainsi que la position centrale et pionnière qu’elles lui attribuent, manifestent leur intention de critiquer le contexte social et artistique de l’époque, dominé par la présence masculine, et de renforcer la position féminine et son empreinte. La voix poétique de M. Chatzilazarou, par ses tons plus doux et plus lyriques, se distingue de celle de J. Mansour, plus agressive et plus provocatrice; il n’en reste pas moins qu’elles visent toutes deux à remettre en question le point de vue traditionnel sur le rôle des femmes, pour se faire les chantres de leur dynamisme et de leur indépendance. Elles peignent l’image d’une femme qui soit l’égale de l’homme, capable d’exprimer de manière ferme sa volonté et ses désirs érotiques, avec audace et détermination, et capable de faire preuve de résistance.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ευαγγελία Λυτζερίνου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Σύντομο Εργοβιογραφικό Σημείωμα

Η Ευαγγελία Λυτζερίνου κατέχει πτυχίο Φιλολογίας, με ειδίκευση στις Κλασικές Σπουδές (1996) από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) καθώς και μεταπτυχιακό τίτλο ειδίκευσης στις Επιστήμες της Αγωγής (2016) από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΑΠΚΥ). Είναι υποψήφια διδάκτωρ στη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) από το 2018. Υπηρετεί ως φιλόλογος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Αναφορές
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
Antoun E.T., Writing across the lines: A study of selected novels by Joyce Mansour, AndréeChedid, VénusKhoury-Ghata and LeilaBarakat, University of Canterbury, New Zealand 2001.
Bataille Georges, Ηλογοτεχνίακαιτοκακό, Baudelaire, Blake, Sade, Proust, Genet, μτφρ.ΕλένηΒαρίκα, επιμ. ΑλέξηςΖήρας, Πλέθρον, Αθήνα 1989.
Cottenet-Hage Madeleine, «The body Subversive Corporeal Imagery in Carrington, Prassinos and Mansour», Dada/Surrealism, v.18, Paris (1990),σσ.76-95.
Gauthier Xavière, Surréalisme et Sexualité, Gallimard, Paris 1971.
Mansour Joyce, Κραυγές, Σπαράγματα, Όρνια, μτφρ, Έκτωρ Κακναβάτος, Άγρα, Αθήνα 1994.
Matthews J.H., JoyceMansour, Rodopi, Amsterdam 1985.
Suleiman Susan Rubin, Subversive Intent: Gender, Politics and the Avant-Garde, Harvard U.P., U.S.A. 1990.
Raaberg Gwen, CawsMary Ann, Kuenzli Rudolf E., Surrealism and Women, Dada/surrealism, MIT Press, USA 1991.
Roudinesco Elizabeth La bataille de cent ans: histoire de la pcychanalyse en France, Ramsay, Paris 1982.
Ελληνική βιβλιογραφία
Δανιήλ Χ., «Inperpetuum. Η ΄΄Αντίστροφηαφιέρωση΄΄ της ΜάτσηςΧατζηλαζάρου και η απελευθερωτική δύναμη του έρωτα», Ποιητική, τχ. 1, Αθήνα (Άνοιξη-Καλοκαίρι 2016), σσ.135-145.
Μαραγκού Λαμπρίνα Α. , ΜάτσηΧατζηλαζάρου- Από την ποίηση στη μύηση, Παπαζήση, Αθήνα 2016.
Σιαφλέκης Ζ.Ι , Από τη νύχτα των αστραπών στο ποίημα γεγονός- Συγκριτική ανάγνωση Ελλήνων και Γάλλων υπερρεαλιστών, Επικαιρότητα, Αθήνα 1989.
Τσαγκαράκης Σταύρος, «ΜάτσηΧατζηλαζάρου, η Πρωτοπόρα», Σύνδεσμος Φιλολόγων Μεσσηνίας,
Φραντζή Άντεια, Ερωτικές Μεταμορφώσεις. Σημειώσεις για την ποίηση της ΜάτσηςΧατζηλαζάρου, Γαβριηλίδης, Αθήνα 2015.
ΧατζηλαζάρουΜάτση , Ποιήματα 1944-1945, Ίκαρος, Αθήνα 2 2018.
---. Έρως Μελαχρινός, Ίκαρος, Αθήνα 1979.
Χουρμούζιος Α., «Δέκα βιβλία στίχων από τη νέα μας ποίηση (Εμπειρίκος, Γκάτσος, Εγγονόπουλος, Μάτση Ανδρέου, Μάτσας, Καρύδης, Θεοτοκάς) 1943-1946», Νέα Εστία,τχ. 40, Αθήνα (1/8/ 1946), σσ.822-829.
Χρυσανθόπουλος Μιχάλης, «Εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι», Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης, Άγρα, Αθήνα 2012.