Ανάμεσα στους Βαρβάρους και την Αυτοκρατορία: Χαρτογραφώντας διαδρομές προς την κατεύθυνση του νομαδικού κειμένου.
Περίληψη
Καζαντζάκης μέσω της πρόσληψης του «Περιμένοντας τους βαρβάρους», αναδιατάσσοντας αναγνωρίσιμους συσχετισμούς στον κειμενικό χώρο, για να προχωρήσει στην αναθεώρηση
της αναγνωστικής προοπτικής με μια ερμηνευτική πρόταση που διαλέγεται με έννοιες της κοινωνικοπολιτικής συγχρονίας. Νευραλγικής σημασίας στη νέα ερμηνευτική θεώρηση είναι οι έννοιες της αυτοκρατορίας και των βαρβάρων ή νομάδων, οι οποίες εξετάζονται σε διάλογο με τις θεωρίες των Deleuze - Guattari και Hardt - Negri, για να καταδείξουν την πολλαπλή
λειτουργικότητα του καβαφικού κειμένου, που ανανεώνει το υλικό του μέσα από καινούργιες σημασιολογικές αναδιπλώσεις. Η αντιπαράθεση της αυτοκρατορίας και των βαρβάρων εξετάζεται
καταρχάς στο πλαίσιο της θεματικής και κατά δεύτερο λόγο στο πλαίσιο της ρητορικής. Η θεματική εξέταση διαστέλλει την πραγμάτευση ομοιογένειας-ετερογένειας, αναγνωρίζοντας στη σχέση αυτοκρατορίας και βαρβάρων μια επικοινωνία «ριζωματικής» υφής, η σημειολογία της οποίας αναπτύσσεται παραδειγματικά μέσα από την έννοια του «ριζώματος», που εισήγαγαν οι Deleuze-Guattari αντιστικτικά προς την έννοια του διπόλου. Μέσα από τη συζήτηση της ιδιοσυστασίας της αυτοκρατορίας και των βαρβάρων ως νομαδικών κοινοτήτων, η νομαδικότητα κατοχυρώνεται ως στοιχείο θεματικής, για να αναδειχθεί σε δεσπόζουσα πολιτικής κατά το διάλογο με τη θεωρία των Hardt - Negri, η οποία τροφοδοτείται από τη συγκυρία της παγκοσμιοποίησης, όπως και η θεωρία του R. Robertson για την «παγκοσμιοεντοπιότητα» (Glocalization). Η αλληλοσύνδεση αυτών των θεωρήσεων σε σχέση επανατροφοδότησης με την καβαφική ποιητική δεν αντιπαρέρχεται το θέμα της υπηκοότητας σε παρόντα ή παρελθόντα χρόνο, αλλά επιτείνει το συνδυασμό του με το θέμα της μετάβασης, της μετανάστευσης ή της εντοπιότητας και την πλαισίωσή του στην κυριολεκτική ή μεταφορική πραγματικότητα της Αλεξάνδρειας. Η έκβαση του επιχειρήματος εμπεδώνει τη δυναμική της νομαδικότητας ως στοιχείου θεματικής, αλλά και την αναγωγή της από στοιχείο θεματικής σε στοιχείο ρητορικής με την πραγματοποίηση διαβάσεων από τη σωματική αναπαράσταση στην κειμενική ταυτότητα του νομαδικού υποκειμένου. Ο νομάδας,ο οποίος έχει ήδη παρουσιαστεί στη διάρκεια της εργασίας ως ποιητικό ή πολιτικό –πάντως σωματικό– υποκείμενο, δηλώνει τώρα την παρουσία του ως κειμενικό υποκείμενο διασχίζοντας τα σύνορα σώματος και κειμένου. Η καταληκτική πραγμάτευση της νομαδικότητας αφορά ανακατατάξεις στην κειμενικότητα με χωρικές επικαλύψεις ταξιδιωτικής γραφής και ποίησης και στην πραγματικότητα διαχειρίζεται τη γενετική υπόσταση λόγου και είδους. Η διερεύνηση της καθαρότητας και μίξης των γενών λόγου και των λογοτεχνικών ειδών δίνει τις κατευθύνσεις στην προβληματική του νομαδικού κειμένου, της οποίας ο καίριος λόγος εκφέρεται πάντα ως ζήτημα υπηκοότητας και οικουμενικής προοπτικής.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Arampatzidou, L. (2012). Ανάμεσα στους Βαρβάρους και την Αυτοκρατορία: Χαρτογραφώντας διαδρομές προς την κατεύθυνση του νομαδικού κειμένου. Σύγκριση, 22, 67–83. https://doi.org/10.12681/comparison.32
- Τεύχος
- Τόμ. 22 (2012)
- Ενότητα
- Άρθρα
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό Σύγκριση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό Σύγκριση διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).
Λήψεις
Αναφορές
Verlaine, 1884: 104
The Oxford Dictionary of New Words (Robertson, 1995: 28).
Robertson, 1992:173
website of the Cavafy Archive [http://www.cavafy.com/companion/
bio.asp]