ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΚΟΦΙΝΑ, Ἡ μεγάλη βδομάδα τοῦ Πρεζάκη: Από το διήγημα στην κομικ-ή μετάπλαση


Δημοσιευμένα: Δεκ 28, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Modern Greek Literature Graphic Novel Adaptation M. Karagatsis Comic
Στεφανία Κοφίνα
Περίληψη

 


The Big Week of Prezakis: From the short story to the comic transformation


The object of the present study is the transposition of the short story The Big Week of Prezakis by M. Karagatsis into a comic and specifically into a graphic novel, in order to investigate and analyse all the remarkable medial transformations that result from this inter-artistic transposition. The study starts from the structure in each of the two works under consideration, that is the way in which the narrative material is organized to serve the inherent imperatives of the genre in question. The transcription of narrative voice and focus in mediated adaptation is also a research desideratum as well as the multiple artistic realizations of the narrator in the comic idiom. Narrative temporality, as a predominantly graphically represented axis in the world of the comic book, as well as the imaginary soundtrack of the works, with the remarkable effect it is found to exert as a verbal statement in both cases, has also been of interest to the study. Finally, both selected characters in the works and the spaces in which they move were put under the microscope. It should be made clear, however, that this consideration is aware of the heterogeneity of the two media and the different semiotic code that governs each of them. Consequently, it is released from any attempt to identify points of convergence or divergence between the two works if these do not take the study towards interesting interpretative results about the adaptation and the transformations it brings about. After all, every adaptation constitutes a creative "departure" from the source work, and it is through this prism that this paper views the whole inter-artistic project.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
βιβλιογραφικές αναφορές
Πηγές
Καραγάτσης, Μ., (2019) «Ἡ μεγάλη βδομάδα τοῦ Πρεζάκη»: Το μεγάλο συναξάρι (16η έκδ· 1η:1951), Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 178-215.
Πέτρου, Θ. – Βανέλλης, Δ., (2015) Η μεγάλη βδομάδα του πρεζάκη. Από το ομότιτλο διήγημα του Μ. Καραγάτση, (διεύθυνση: Άρης Μαραγκόπουλος), Αθήνα: Τόπος.
Μελετήματα
Αθανασόπουλος, Β. (2000), «Ο τόπος ως χώρος της επιθυμίας στο “10”», Νέα Εστία, 893- 930.
Αθανασόπουλος, Β. (2010), Οι ιστορίες του κόσμου. Τρόποι της γραφής και της ανάγνωσης του οράματος (5η έκδ.·1η: 2005), Αθήνα: Πατάκης.
Έκο, Ο. (1987) Κήνσορες και θεράποντες. Θεωρία και ιδεολογία των μέσων μαζικής επικοινωνίας, (μτφρ.: Έφη Καλλιφατίδη), Αθήνα: Γνώση.
Ιακωβίδου, Σ. (2020), Inter esse. Θέματα και ερμηνευτικές προσεγγίσεις στη νεοελληνική λογοτεχνία, Αθήνα: Gutenberg.
Καλκάνη, Ε. (2004), Αρχαία κωμωδία και παιδικό βιβλίο: οι διασκευές του Αριστοφάνη, Ρόδος, 2004 [Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Αιγαίου].
Κοκκινάκη, Ι. Ν. (1997) «Η προσωπογραφία του Μ. Καραγάτση μέσα από τα διηγήματά του», Οδός Πανός 93-94, 46- 78.
Κοκκινάκη, Ι. Ν. (2004) Μ. Καραγάτσης. Ο συγγραφέας και τα λογοτεχνικά προσωπεία, Αθήνα: Σαββάλας.
Λεοντάρης, Γ. (2001) «Ρόλοι και λειτουργίες του αφηγητή στη λογοτεχνική και την κινηματογραφική αφήγηση: Πρώτα στοιχεία για μια εισαγωγή στη συγκριτική αφηγηματολογία», Σύγκριση 12, 160-172.
Λεοντάρης, Γ. (2013) «Το βλέμμα και το μη ορατό / η λέξη και η σιωπή: Τεχνικές αποσιώπησης και απόκρυψης στην κινηματογραφική και τη λογοτεχνική περιγραφή»: Αγγελάτος, Δ. –Γαραντούδης, Ε. (επιμ.), Η λογοτεχνία και οι τέχνες της εικόνας. Ζωγραφική και κινηματογράφος, Αθήνα, Καλλίγραφος..
Μικέ, Μ. (2002) «Η από-κοσμη συντροφικότητα: Σχόλια σε διηγήματα του Μ. Καραγάτση», Αντί 768- 769, 37- 42.
Μίσιου, Μ. (2011) «Σκέψεις για το μετασχηματισμό κλασικών λογοτεχνικών έργων σε κόμικς», Διαδρομές 101, 12- 21.
Νικολόπουλος, Α. [Soloup] (2012) Τα ελληνικά κόμικς. Αντανακλάσεις ιδεών στις σελίδες των κόμικς, Αθήνα: Τόπος.
Ντενίση, Σ. (2009) «Εισαγωγή»: Πολίτου-Μαρμαρινού, Ε. – Ντενίση, Σ. (επιμ.) Το διήγημα στην ελληνική και στις ξένες λογοτεχνίες. Θεωρία – Γραφή – Πρόσληψη, Αθήνα: Gutenberg, 11- 28.
Παναγιωτόπουλος, Ι. Μ. (1981) «Επιστροφή στον Καραγάτση (1980)», Τετράδια Ευθύνης 14, 9- 15.
Πέτρου, Θ. – Βανέλλης, Δ. (2015) Η Εβδομάδα των Παθών του Πρεζάκη, (συνέντευξη στον Γιάννη Κουκουλά) https://www.efsyn.gr/nisides/kare-kare/21943_i-ebdomada-ton-pathon-toy-prezaki (τελευταία ανάκτηση 2/9/2021).
Πέτρου, Θ. – Βανέλλης, Δ. (2011) Παραρλάμα και άλλες ιστορίες του Δημοσθένη Βουτυρά, (διεύθυνση: Άρης Μαραγκόπουλος), Αθήνα: Τόπος.
Πέτρου, Θ. – Βανέλλης, Δ. (2012) Το γιούσουρι και άλλες φανταστικές ιστορίες, (διεύθυνση: Άρης Μαραγκόπουλος), Αθήνα: Τόπος.
Πλάκας, Δ. (1991) «Τοπίο και ουτοπία στον Καραγάτση», Διαβάζω 258, 52- 55.
Πόου, Έ. Ά. (2000) Το κοράκι και Η φιλοσοφία της σύνθεσης, (εισ. – μτφρ.: Τζίνα Πολίτη), Αθήνα: Άγρα.
Τζούμα, Α. (1997) Εισαγωγή στην αφηγηματολογία. Θεωρία και εφαρμογή της αφηγηματικής τυπολογίας του G. Genette (1η έκδ: 1994), Αθήνα: Συμμετρία.
Φαρίνου – Μαλαματάρη, Γ. (2001) «Αφήγηση/ Αφηγηματολογία. Μια επισκόπηση», Νέα Εστία, 972- 1017.
Altenbernd, L. – Lewis, L. L. (1996) A handbook for the study of fiction, New York: Macmillan Company.
Gardies, A. – Bessalel, J., 200 mots-clés de la théorie du cinema, Paris: Cerf.
Gérard, G. (2018) Παλίμψηστα. Η λογοτεχνία δευτέρου βαθμού, (μτφρ.: Βασίλης Πατσογιάννης· επιμ.: Μαρία Στεφανοπούλου- Λίζυ Τσιριμώκου· εισ.: Λίζυ Τσιριμώκου), Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.
Goethe, J. W. (2008) Θεωρία των χρωμάτων. Διδακτικό μέρος (εισ. – σχόλια: Rudolf Steiner, μτφρ.: Παύλος Κλιματσάκης, επιμ.: Μάρθα-Έλλη Χριστοφόγλου), Αθήνα: Printa.
Holub, R. (2004) «Θεωρία της πρόσληψης: η Σχολή της Κωνσταντίας»: Ιστορία της Θεωρίας της Λογοτεχνίας/ 8. Από τον φορμαλισμό στον μεταδομισμό, (επιμ.: Raman Selden· θεώρηση μετάφρασης: Μίλτος Πεχλιβάνος- Μιχάλης Χρυσανθόπουλος), Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τσιανταφυλλίδη].
Hutcheon, L. (2006) Α theory of adaptation, New York – London: Routledge.
Janson, K. (2002) The DC comics guide to pencilling comics, New York: Watson – Guptill Publications.