Η εικόνα ως πειραματική διάταξη της σχέσης ανάμεσα σε λεκτικό και ορατό


Δημοσιευμένα: Δεκ 30, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Φράση-εικόνα Καθεστώς εικονικότητας Σχηματική γλώσσα Αισθητική Πειραματική διάταξη Χώρος μεταφορικοποίησης Ζακ Ρανσιέρ Σύγχρονη τέχνη
Θωμάς Συμεωνίδης
Περίληψη

My chosen title is indicative of my intention to examine the concept of the image as a dispositif that offers the possibilities for experimenting with the space and the language that concern the possibles relations between the sayable and the visible. My analysis will follow and reflect on the possibilities offered by conceptual innovations in the thought of Jacques Rancière and especially his proposed schema of transition from the representational to the aesthetic regime of art on the one hand, and the different regimes of imageness on the other. Experimentation with sense, space, aesthetic tissue and language can be summarized under the idea of the metamorphic processability of the image. In my paper, I am suggesting that this particular idea is possible due to a certain form of space and language, namely the space of the metaphorization of the word and the schematic language. Particularly critical in this context is the concept of the phrase-image, that is, a mechanism that carries two contrasting functions; one that generates phrases (connection) and one that inhibit their meaning (disconnection). With reference to contemporary artists such as Esther Shalev-Gerz, Alfredo Jaar, Sophie Ristelhueber, Raymond Depardon, the Portuguese director Pedro Costa, but also to more classical ones such as Gustave Flaubert, Robert Bresson and Jean-Luc Godard, my paper will support in an illustrative and concrete manner a grammar of experimentations and a typology of connections between saying and seeing that open up an aesthetic space of indistinction between word and image in contemporary art.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Didi-Huberman, Georges. Essayer Voir. Minuit, 2014.
Didi-Huberman, Georges. Devant les images. Questions posées aux fins d’une histoire de l’art. Minuit, 1990.
Rancière, Jacques, and Javier Bassas. Les Mots et les Torts. La fabrique, 2021.
Rancière, Jacques. Το πεπρωμένο των εικόνων, μετάφραση Θωμάς Συμεωνίδης. Στερέωμα, 2020
Rancière, Jacques, and Andrea Soto Calderòn. Le travail des images. Conversations avec Andrea Soto Calderòn. Les presses du réel, 2019.
Rancière, Jacques. Δυσφορία στην Αισθητική, μετάφραση Θωμάς Συμεωνίδης. Εκκρεμές, 2018a.
Rancière, Jacques, and Adnen Jdey. La Méthode de la Scène. Lignes, 2018b.
Rancière, Jacques. “Images Relues - La Méthode de Georges Didi-Huberman.” Penser l’image III: comment lire les images?, edited by Emmanuel Alloa, Les Presses du réel, 2017, pp. 351-368.
Rancière, Jacques. Ο χειραφετημένος θεατής, μετάφραση Αλέξανδρος Κιουπκιολής. Εκκρεμές, 2015.
Rancière, Jacques. “Le travail de l’image.” Esher Shalev-Gerz, κατάλογος έκθεσης, Fage éditions και éditions du Jeu de Paume, 2010, pp. 8-23.
Rancière, Jacques. “Le théâtre des images.” Alfredo Jaar. La politique des images, κατάλογος έκθεσης, JRP|Ringier, 2007, pp. 71-80.