Ξαναδιαβάζοντας την υλική αρχαιότητα στην ποίηση του Κ. Π. Καβάφη: Με αφορμή μια πρόσφατη μελέτη
Περίληψη
Rereading material antiquity in C. P. Cavafy's poetry: On the occasion of a recent monograph
Inspired by Takis Kayalis’ recent monograph (Cavafy's Hellenistic Antiquities. History, Archaeology, Empire, Palgrave Macmillan 2024), this paper attempts to highlight the perpetual dialogue between C. P. Cavafy's poetics and his peculiar use of material evidence concerning the literary, political, artistic and erotic receptions of antiquity at the turn of the 20th century. A brief overview of the primary evidence on Orophernes and Caesarion that is accessible to 21st-century historians shedslight not only on C. P. Cavafy’s poetic uses of specific material remnants of Greco-Roman antiquity but also on Kayalis’ interpretations of Cavafy’s numismatic rendering of the figure of Orophernes, of the poet’s readings of the fictional inscriptions of Caesarion and Lefkios and of the debates on homoeroticism and culture taking place in the context of the British Empire. This presentation of ancient sources and recent findings, from the viewpoint of a scholar of the Hellenistic era, provides new grounds for critical framings of the complex bonds between antiquity and modern literature.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Γκάρτζιου-Tάττη Α. (2025). Ξαναδιαβάζοντας την υλική αρχαιότητα στην ποίηση του Κ. Π. Καβάφη: Με αφορμή μια πρόσφατη μελέτη. Σύγκριση, (33), 242–261. ανακτήθηκε από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/sygkrisi/article/view/38390
- Τεύχος
- Αρ. 33 (2024)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό Σύγκριση διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό Σύγκριση διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο).