Αντιλήψεις και προσδοκίες γονέων και νηπιαγωγών για τη σημασία της μεταξύ τους συνεργασίας στο πλαίσιο συμμετοχής σε κοινωνικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για την προαγωγή του γραμματισμού των παιδιών

Περίληψη
Ο σχεδιασμός κοινωνικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων για την προώθηση του γραμματισμού ξεκινά από την προσχολική ηλικία και πρέπει να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες όλων όσοι συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στη βάση αυτού του προσανατολισμού, η εξέταση των απόψεων και των προσδοκιών όλων των εμπλεκομένων συμβάλλει στην κινητοποίηση και την ενεργό συμμετοχή τους, ενισχύοντας τη δημιουργία ενός συνεργατικού δικτύου μεταξύ σχολείου και οικογένειας. Στο άρθρο αυτό παρουσιάζονται τα ευρήματα μιας ποιοτικής έρευνας η οποία μελέτησε τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες εν ενεργεία νηπιαγωγών και γονέων για τη σημασία της συνεργασίας σχολείου – οικογένειας στο πλαίσιο της συμμετοχής τους σε ένα κοινωνικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα με έμφαση στον γραμματισμό. Διενεργήθηκαν 14 ημιδομημένες συνεντεύξεις, με 7 νηπιαγωγούς και 7 μητέρες. Από τη θεματική ανάλυση του υλικού προέκυψε ένα σχήμα διαφορετικών αντιλήψεων συμμετοχής και προσδοκιών για κάθε ομάδα συμμετεχόντων. Η διαφοροποίηση εδράζεται κατά βάση στη νοηματοδότηση που η κάθε ομάδα συμμετεχόντων φαίνεται να αποδίδει στη σημασία της συνεργασίας οικογένειας - σχολείου για την κατάκτηση και την προαγωγή του γραμματισμού και στους ρόλους του κάθε πλαισίου. Οι νηπιαγωγοί υποστηρίζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής σε ένα σχετικό πρόγραμμα γιατί θα τους εξασφαλίσει την οργάνωση και τη συστηματικότητα των ενεργειών ώστε να ξεπεράσουν την έλλειψη σχετικών γνώσεων, ενώ οι γονείς επενδύουν στα θετικά οφέλη για όλους και στην αναβάθμιση του δικού τους ρόλου προς όφελος των παιδιών.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Παπαναστασάτου Ε., & Πεντέρη Ε. (2024). Αντιλήψεις και προσδοκίες γονέων και νηπιαγωγών για τη σημασία της μεταξύ τους συνεργασίας στο πλαίσιο συμμετοχής σε κοινωνικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για την προαγωγή του γραμματισμού των παιδιών. Θέματα Επιστημών Αγωγής, 3(1), 77–95. https://doi.org/10.12681/thea.36749
- Τεύχος
- Τόμ. 3 Αρ. 1 (2024)
- Ενότητα
- Επιστημονική Αρθρογραφία