Βιώνοντας το αόρατο και το διαφορετικό: Επαύξηση της πραγματικότητας στη γενική και στην ειδική εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Jan 1, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
επαυξημένη πραγματικότητα ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Ιωάννης Βρέλλης
Παύλος Γκαϊντατζής
Μιχάλης Δελημήτρος
Γεωργία Ιατράκη
Αναστάσιος Μικρόπουλος
Ιωάννα Μπέλλου
Αικατερίνη Στεργιούλη
Αγγελική Τσιάρα
Παναγιώτα Χαλκή
Περίληψη

Επαυξημένη Πραγματικότητα (ΕΠ) παρουσιάζει διαρκώς αυξανόμενο ερευνητικό ενδιαφέρον, με ενδείξεις για θετική συνεισφορά στη διδακτική πράξη και τη μαθησιακή διαδικασία. Οι περισσότερες εκπαιδευτικές εφαρμογές αξιοποιούν συστήματα ΕΠ βασισμένα σε φορητές τεχνολογίες χειρός, ενώ ελάχιστες χρησιμοποιούν φορητά συστήματα με δυνατότητα ταυτόχρονης παρατήρησης του πραγματικού και του εικονικού περιβάλλοντος. Η παρούσα εργασία χρησιμοποιεί το σύστημα ΕΠ MagicLeap® για το οποίο υλοποιήθηκαν δύο εφαρμογές. Η «βίωση του αοράτου» αναφέρεται στην οπτικοποίηση ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων προερχόμενων από συστήματα ασύρματης επικοινωνίας. Η «αισθητοποίηση του διαφορετικού» αναφέρεται στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης ανθρώπων του περιβάλλοντος ατόμων με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) και την υπερευαισθησία αυτών των ατόμων σε διάφορα οπτικοακουστικά ερεθίσματα. Οι εφαρμογές χρησιμοποιήθηκαν σε αντίστοιχες πιλοτικές μελέτες με ειδικούς χρήστες και στόχο τη διαμόρφωση εργαλείων αξιολόγησης για τους παράγοντες της παρουσίας, της νόσου της προσομοίωσης και της αποδοχής της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Τα αποτελέσματα δείχνουν υψηλό βαθμό ευχρηστίας και πως οι χρήστες διάκεινται ιδιαίτερα θετικά ως προς την αξιοποίησή τους στη διδακτική πράξη. Η εφαρμογή των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων θεωρήθηκε εύστοχη όσον αφορά στον επιστημονικό γραμματισμό. Η εφαρμογή για τη ΔΑΦ θεωρήθηκε ότι μπορεί να ενισχύσει την ενσυναίσθηση εκπαιδευτικών, φροντιστών και γονέων παιδιών με ΔΑΦ.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ιωάννης Βρέλλης

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Αναφορές
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th edition). Washington, DC: Author.
Azuma, R.T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 6(4), 355-385.
Beckmann, J., Menke, K., & Weber, P. (2019). Holistic evaluation of AR/VR-trainings in the ARSuL-Project. In L. Gómez Chova, A. López Martínez & I. Candel Torres (eds.), Proceedings of the 13th International Technology, Education and Development Conference (pp. 4317-4327). Valencia, Spain: IATED Academy.
Bryman, A. (2016). Social Research Methods (5th edition). London: Oxford University Press.
Dalgarno, B., & Lee, M.J.W. (2010). What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology, 41(1), 10-32.
Davis, F.D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
Dori, Y.J., & Belcher, J. (2005). Learning electromagnetism with visualizations and active learning. In J.K. Gilbert (ed.), Visualization in Science Education. Models and Modeling in Science Education (pp. 187–216). Dordrecht, The Netherlands: Springer. Georgiou, Y., & Kyza, E.A. (2017). The development and validation of the ARI questionnaire: An instrument for measuring immersion in location-based augmented reality settings. International Journal of Human-Computer Studies, 98, 24-37. Gilbert, J. K. (2005). Visualization: A metacognitive skill in Science and Science Education. In J. K. Gilbert (ed.), Visualization in Science Education. Models and Modeling in Science Education (pp. 9-27). Dordrecht, The Netherlands: Springer. Haesen, B., Boets, B., & Wagemans, J. (2011). A review of behavioural and electrophysiological studies on auditory processing and speech perception in autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(2), 701-714. Heeter, C. (1992). Being There: The subjective experience of Presence. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 1(2), 262-271. Ibáñez, M.B., Di Serio, A., Villarán, D., & Delgado-Kloos, C. (2016). The acceptance of learning augmented reality environments: A case study. In J. M. Spector, C-C. Tsai, D. G. Sampson, Kinshuk, R. Huang, N-S. Chen & P. Resta (eds.), Proceedings of the 16th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 307-311). Austin, TX, USA: IEEE. IJsselsteijn, W.A., Ridder, H., Freeman, J., & Avons, S.E. (2000). Presence: Concept, determinants and measurement. In B. E. Rogowitz & T. N. Pappas (eds.), Proceedings of SPIE 3959, Human Vision and Electronic Imaging (pp. 520-529). San Jose, CA, USA: SPIE.
Jones, C.R.G., Happé, F., Baird, G., Simonoff, E., Marsden, A.J., Tregay, J., Phillips, R.J., Goswami, U., Thomson, J.M., & Charman, T. (2009). Auditory discrimination and auditory sensory behaviours in autism spectrum disorders. Neuropsychologia, 47(13), 2850-2858. Kennedy, R.S., Lane, N.E., Berbaum, K.S., & Lilienthal, M.G. (1993). Simulator sickness questionnaire: An enhanced method for quantifying simulator sickness. The International Journal of Aviation Psychology, 3(3), 203-220. Knight, V., McKissick, B., & Saunders, A. (2013). A review of technology-based interventions to teach academic skills to students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(11), 2628-2648.
Lee, I-J., Lin, L-Y., Chen, C-H., & Chung, C-H. (2018). How to create suitable augmented reality application to teach social skills for children with ASD. In N. Mohamudally (eds.), State of the Art Virtual Reality and Augmented Reality Knowhow (Vol. 8, pp. 119-138). London: IntechOpen. Little, J-A. (2018). Vision in children with autism spectrum disorder: a critical review. Clinical and Experimental Optometry, 101(4), 504-513. Maloney, D., O’Kuma, T., Hieggelke, C.J. & Van Heuvelen, A. (2001). Surveying students’ conceptual knowledge of electricity and magnetism. American Journal of Physics, 69(S1), S12-S23. Mantziou, O., Vrellis, I., & Mikropoulos, T.Α. (2015). Do children in the spectrum of autism interact with real-time emotionally expressive human controlled avatars?. Procedia Computer Science, 67, 241-251.
Mao, C-C., Sun, C-C., & Chen, C-H. (2017). Evaluate learner’s acceptance of augmented reality based military decision making process training system. In M. Krishnamurthi, M. Iinuma, H. Chishiro & K. Kaneko (eds.), Proceedings of the 5th International Conference on Information and Education Technology (pp. 73-77). New York, NY, USA: ACM. Martín-Gutiérrez, J., Saorín, J.L., Contero, M., Alcañiz, M., Pérez-López, D.C., & Ortega, M. (2010). Design and validation of an augmented book for spatial abilities development in engineering students. Computers & Graphics, 34(1), 77-91. Mazon, C., Fage C., & Sauzéon, H. (2019). Effectiveness and usability of technology-based interventions for children and adolescents with ASD: A systematic review of reliability, consistency, generalization and durability related to the effects of intervention. Computers in Human Behavior, 93, 235-251.
Mikropoulos, T.A., Delimitros, M., Gaintatzis, P., Iatraki, G., Stergiouli, A., Tsiara A., & Kalyvioti, K. (2020). Acceptance and user experience of an augmented reality system for the simulation of sensory overload in children with autism. In D. Economou, A. Klippel, H. Dodds, A. Peña-Rios, M. J. W. Lee, D. E. Beck, J. Pirker, A. Dengel, T. M. Peres & J. Richter (eds.), Proceedings of the 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network-iLRN 2020 (pp. 86-92). Immersive Learning Research Network, IEEE. O'Neill, M., & Jones, R.S. (1997). Sensory-perceptual abnormalities in autism: a case for more research?. Journal of Autism and Developmental Disorders, 27(3), 283-293. Ramdoss, S., Machalicek, W., Rispoli, M., Mulloy, A., Lang R., & O’Reilly, M. (2012). Computer-based interventions to improve social and emotional skills in individuals with autism spectrum disorders: A systematic review. Developmental Neurorehabilitation, 15(2), 119-135. Rauschnabel, P.A., & Ro, Y.K. (2016). Augmented reality smart glasses: An investigation of technology acceptance drivers. International Journal of Technology Marketing, 11(2), 123-148. Robertson, A., & Simmons, D. (2015). The sensory experiences of adults with Autism Spectrum Disorder: A qualitative analysis. Perception, 44(5), 569-586.
Sahin, N.T., Keshav, N.U., Salisbury, J. P., & Vahabzadeh, A. (2018). Second version of google glass as a wearable socio-affective aid: positive school desirability, high usability, and theoretical framework in a sample of children with autism. JMIR Human Factors, 5(1), e1. Simmons, D.R., Robertson, A.E., McKay, L.S., Toal, E., McAleer, P., & Pollick, F.E. (2009). Vision in autism spectrum disorders. Vision Research, 49(22), 2705-2739.
Vovk, A., Wild, F., Guest, W., & Kuula, T. (2018). Simulator sickness in Augmented Reality training using the Microsoft HoloLens. In R. L. Mandryk, M. Hancock, M. Perry, A. L. Cox (eds.), Proceedings of the Conference on Human Factors in Computing Systems-CHI 2018 (Paper No. 209, pp. 1-9). New York, NY, USA: ACM.
Vrellis, I., Delimitros, M., Chalki, P., Gaintatzis, P., Bellou, I., & Mikropoulos, T.A. (2020). Seeing the unseen: user experience and technology acceptance in Augmented Reality science literacy. In M. Chang, D. G. Sampson, R. Huang, D. Hooshyar, N-S. Chen, Kinshuk, M. Pedaste (eds.), Proceedings of the 20th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies – ICALT2020 (pp 333-337). CA: IEEE. Wu, H., Lee, S.W., Chang, H., & Liang, J.C, (2013). Current status, opportunities and challenges of Augmented Reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.