Εναλλακτικές προτάσεις ταξινόμησης των Μαζικών Ανοιχτών Διαδικτυακών Μαθημάτων MOOCs


Γιώργος Χοροζίδης
Αγγελική Καραματσούκη
Φίλιππος Κουτσάκας
Χαράλαμπος Καραγιαννίδης
Abstract

Τα Μαζικά Ανοιχτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs) αποτελούν ένα παγκόσμιο εκπαιδευτικό φαινόμενο που εξελίσσεται συνεχώς με αποτέλεσμα την εμφάνιση διαφορετικών ειδών MOOCs και εναλλακτικών προτάσεων ταξινόμησής τους. Η παρούσα βιβλιογραφική επισκόπηση επιχειρεί να καταγράψει και να αναλύσει τα εναλλακτικά συστήματα ταξινόμησης των MOOCs που κυριαρχούν, προκειμένου να αναδειχθούν τα κριτήρια στα οποία στηρίζονται οι εκάστοτε προσπάθειες κατηγοριοποίησης των μαθημάτων αυτών. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι οι εναλλακτικές ταξινομήσεις αναφέρονται σε διαφορετικές πτυχές των MOOCs και επιχειρούν να ταξινομήσουν τα μαθήματα αυτά σε διακριτές κατηγορίες στηριζόμενες σε εναλλακτικά κάθε φορά κριτήρια. Η πλειονότητα των συστημάτων αυτών επιχειρεί να προσεγγίσει τα μαθήματα αυτά από τη σκοπιά των εκπαιδευτών και των παρόχων, χωρίς να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε αυτούς καθαυτούς τους συμμετέχοντες. Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι απαιτούνται ευρύτερες ταξινομικές προσπάθειες που θα καταστήσουν δυνατή την κατηγοριοποίηση των MOOCs από μια ευρύτερη προοπτική και θα κατευθύνουν την περαιτέρω εξέλιξη και αξιοποίησή τους.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Baggaley, J. (2013). MOOC rampant. Distance Education, 34(3), 368-378.
Bates, T. (2014). Comparing xMOOCs and cMOOCs: philosophy and practice. Retrieved 21 May 2020, from https://www.tonybates.ca/2014/10/13/comparing-xmoocs-and-cmoocs-philosophy-and-practice
Baturay, M. H. (2015). An overview of the world of MOOCs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174(12), 427-433.
Clark, D. (2013). MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC [Blog post]. Retrieved 21 May 2020, from http://donaldclarkplanb.blogspot.com/2013/04/moocs-taxonomy-of-8-types-of-mooc.html
Conole, G. (2014). A new classification schema for MOOCs. The International Journal for Innovation and Quality in Learning, 2(3), 65-77.
Cronin, P., Ryan, F., & Coughlan, M. (2008). Undertaking a literature review: a step-by-step approach. British Journal of Nursing, 17(1), 38-43.
Daniel, J. (2012). Making sense of MOOCs: Musings in a maze of myth, paradox and possibility. Academic Partnerships. Journal of Interactive Media in Education. Retrieved 21 May 2020, from https://pdfs.semanticscholar.org/de7b/1a4d019b7f159eedc9e92f0bdf43c718bb07.pdf
De Waard, I., Gallagher, M. S., Zelezny-Green, R., Czerniewicz, L., Downes, S., Kukulska-Hulme, A., & Willems, J. (2014). Challenges for conceptualising EU MOOC for vulnerable learner groups. In U. Cress & C. D. Kloos (eds.), Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit 2014 (pp. 33-42). Lausanne, Switzerland. Retrieved 21 May 2020, from http://oro.open.ac.uk/40381/2/deWaardEtAl.pdf
Downes, S. (2008). Places to go: Connectivism & connective knowledge. Innovate: Journal of Online Education, 5(1), Article 6, Retrieved 21 May 2020, from https://nsuworks.nova.edu/innovate/vol5/iss1/6
Ferrari, R. (2015). Writing narrative style literature reviews. Medical Writing, 24(4), 230-235.
Fidalgo-Blanco, Á., Sein-Echaluce, M. L., & García-Peñalvo, F. J. (2016). From massive access to cooperation: lessons learned and proven results of a hybrid xMOOC/cMOOC pedagogical approach to MOOCs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1), 24.
Green, B. N., Johnson, C. D., & Adams, A. (2006). Writing narrative literature reviews for peer-reviewed journals: secrets of the trade. Journal of Chiropractic Medicine, 5(3), 101-117.
Hew, K. F., & Cheung, W. S. (2014). Students’ and instructors’ use of massive open online courses (MOOCs): Motivations and challenges. Educational Research Review, 12(1), 45-58.
Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2014). MOOCs: Expectations and reality. Full report. NY: Teachers College, Columbia University. Retrieved 21 May 2020, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED547237.pdf
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2016). Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons, 59(4), 441-450.
Khalil, M., Brunner, H., & Ebner, M. (2015). Evaluation grid for xMOOCs. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(4), 40-45.
Lackner, E., Kopp, M., & Ebner, M. (2014). How to MOOC?–A pedagogical guideline for practitioners. In Proceedings of the 10th International Scientific Conference "eLearning and Software for Education" (Vol. 4, p. 215). Bucharest: Carol I" National Defence University.
Lane, L. (2012). Three kinds of MOOCs [Blog post]. Retrieved 21 May 2020, from http://lisahistory.net/wordpress/2012/08/three-kinds-of-moocs
Literat, I. (2015). Implications of massive open online courses for higher education: mitigating or reifying educational inequities?. Higher Education Research & Development, 34(6), 1164-1177.
Liyanagunawardena, T. R., Lundqvist, K., Mitchell, R., Warburton, S., & Williams, S. A. (2019). A MOOC Taxonomy Based on Classification Schemes of MOOCs. European Journal of Open, Distance and E-learning, 22(1), 85-103.
Mazoue, J. (2014). The MOOC model: Challenging traditional education. Educause Review Online, 1–7. Retrieved 21 May 2020, from https://formamente.guideassociation.org/wp-content/uploads/2013_1_2_Mazoue.pdf
Mohamed, M. H., & Hammond, M. (2018). MOOCs: A differentiation by pedagogy, content and assessment. International Journal of Information and Learning Technology, 35(1), 2-11.
Pappano, L. (2012). The Year of the MOOC. The New York Times, 2(12).
Pilli, O., & Admiraal, W. (2016). A taxonomy for Massive Open Online Courses. Contemporary Educational Technology, 7(3), 223-240.
Reich, J. (2012). Summarizing all MOOCs in one slide: Market, open and Dewey [Blog post]. Retrieved 21 May 2020, from http://www.edtechresearcher.com/2012/05/all_moocs_explained_market_open_and_dewey
Rodriguez, O. (2012). MOOCs and the AI-Stanford like courses: Two successful and distinct course formats for Massive Open Online Courses. European Journal of Open, Distance, and E-Learning. Retrieved 21 May 2020, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ982976.pdf
Rosselle, M., Caron, P. A., & Heutte, J. (2014). A typology and dimensions of a description framework for MOOCs. In U. Cress & C. D. Kloos (eds.), Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit 2014 (pp. 130–139). Lausanne, Switzerland. Retrieved 21 May 2020, from https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00957025/file/eMoocVersionAuteur.pdf
Shah, D. (2019, December 2). By the numbers: MOOCs in 2019. Retrieved 21 May 2020, from https://www.classcentral.com/report/mooc-stats-2019
Siemens, G. (2010). Teaching in social and technological networks. Retrieved 21 May 2020, from www.connectivism.ca/?p=220
Siemens, G. (2013). Massive Open Online Courses: Innovation in education? In R. McGreal, W. Kinuthia, S. Marsha & T. McNamara (eds.), Open Educational Resources: Innovation, Research and Practice (pp. 5–16). Vancouver, Canada: Commonwealth of Learning and Athabasca University.
Yuan, L., & Powell, S. (2013). MOOCs and disruptive innovation: Implications for higher education. eLearning Papers In-depth, 33(2), 1-7.
Τζιμογιάννης, Α. (2017). Ηλεκτρονική μάθηση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Αθήνα: Κριτική.