Αυτοκράτορας, ευσέβεια και άφεση των αμαρτιών σε δύο βυζαντινές εκφράσεις. Εικόνα και ρητορική


Δημοσιευμένα: Jan 11, 1999
Λέξεις-κλειδιά:
Μεσοβυζαντινή περίοδος 11ος αιώνας μνημειακή ζωγραφική χειρόγραφοι κώδικες εικονογραφία αυτοκρατορικά πορτρέτα Δέηση Δευτέρα Παρουσία συγγραφέας και μητροπολίτης Ιωάννης Μαυρόπους συγγραφέας Νικόλαος Καλλικλής Κωνσταντινούπολη
Victoria KEPETZI
Περίληψη

Απεικονίσεις βυζαντινών αυτοκρατόρων σε στιγμές προσωπικής ευλάβειας κατά τις οποίες οι ίδιοι ως θνητοί μετέχουν της δέησης προς το θείο δεν έχουν σωθεί στην μνημειακή τέχνη. Ωστόσο, έχουν αποθησαυριστεί σε δύο Εκφράσεις που μνημονεύουν τα χαμένα αυτά έργα. Η πρώτη βρίσκεται σε τέσσερα επιγράμματα του Ιωάννη Μαυρόποδος και αφορά μάλλον σε επιτύμβια παράσταση με τον Κωνσταντίνο τον Μονονομάχο δεόμενο προς το τρίμορφο της Δέησης. Η δεύτερη αφορά την παράσταση Δευτέρας Παρουσίας την οποία περιγράφει ο Νικόλαος Καλλικλής και στην οποία είχε συμπεριληφθεί η μορφή του αυτοκράτορα Αλεξίου Α΄ Κομνηνού. Ειδικότερα, διερευνώνται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορούν δύο αυτοκράτορες να απεικονιστούν σε τέτοια εικαστικά περιβάλλοντα. Η αναφορά σε σωζόμενες μικρογραφικές απεικονίσεις άλλων μορφών ως συγκριτικό υλικό παρέχει το πλαίσιο και δίνει το καλλιτεχνικό μέτρο της πιθανής μορφής που θα είχαν οι απεικονίσεις αυτές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)