Η διαταραχή αυτιστικού φάσματος στο σύγχρονο κινηματογράφο: Κινηματογραφικές αναπαραστάσεις σύμφωνα με τα διαγνωστικά χαρακτηριστικά του DSM- V


Μαρία Αντώνογλου
Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός
Resumen

Οι κινηματογραφικές αναπαραστάσεις των αυτιστικών ατόμων στον κινηματογράφο, υπόκεινται σε συζητήσεις με έντονο ενδιαφέρον τα τελευταία χρόνια.  Ο προβληματισμός σχετικά με το αν αυτές οι αναπαραστάσεις είναι ακριβείς ή όχι, σχετίζεται με το ερώτημα αν μπορούν να οδηγήσουν σε στερεότυπες αντιλήψεις σχετικά με την διαταραχή. Σκοπός της παρούσας εργασίας, είναι να μελετήσει  εάν οι αναπαραστάσεις ατόμων με διαταραχή αυτιστικού φάσματος, συνάδουν με τα διαγνωστικά κριτήρια του DSM-V.  Το νόημα που προκύπτει από τα αποτελέσματα, συζητιέται σε σχέση με την πιθανή εκπαιδευτική αξία που μπορεί να έχουν οι κινηματογραφικές αναπαραστάσεις για το κοινό. Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, οι κινηματογραφικοί χαρακτήρες με ΔΑΦ φαίνεται να πληρούν με ακρίβεια τα διαγνωστικά κριτήρια του DSM-V.  Η πλειοψηφία των αναπαραστάσεων αφορά νεαρούς, λευκούς άνδρες, ενώ πολλοί από τους χαρακτήρες παρουσιάζουν ιδιαίτερες δεξιότητες και ταλέντα. Από την μελέτη των αποτελεσμάτων διαπιστώθηκε ότι,  παρόλο που τα στερεότυπα που ακολουθούν  την διαταραχή ήταν εμφανή στο δείγμα,  ο κινηματογράφος θα μπορούσε να έχει και εκπαιδευτικό χαρακτήρα, κυρίως όσο αφορά  πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
American Psychiatric Association (Ed.). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (5th ed). American Psychiatric Association.
Attwood, T. (2014). Been There. Done That. Try This!: An Aspie’s Guide to Life on Earth (C. R. Evans & A. Lesko, Eds.; 1st edition). Jessica Kingsley Publishers.
Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2, 8–14. https://doi.org/10.1016/j.npls.2016.01.001
Daniel, E., & Menashe, I. (2020). Exploring the familial role of social responsiveness differences between savant and non-savant children with autism. Scientific Reports, 10(1), 2255. https://doi.org/10.1038/s41598-020-59209-7
Dean, M., & Nordahl-Hansen, A. (2020, March 3). Film and Television Representations of ASD: It’s Not Just about Hollywood. International Meeting for Autism Research. https://www.researchgate.net/publication/341882305_Film_and_Television_Representations_of_ASD_It's_Not_Just_about_Hollywood
Draaisma, D. (2009). Stereotypes of autism. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1522), 1475–1480. https://doi.org/10.1098/rstb.2008.0324
Ejaz, K. (2019). By any other name: Portrayals of autism across international film remakes. Disability & Society, 35(5), 783–810. https://doi.org/10.1080/09687599.2019.1647146
Galiana-Simal, A., Vela-Romero, M., Romero-Vela, V. M., Oliver-Tercero, N., García-Olmo, V., Benito-Castellanos, P. J., Muñoz-Martinez, V., & Beato-Fernandez, L. (2020). Sensory processing disorder: Key points of a frequent alteration in neurodevelopmental disorders. Cogent Medicine, 7(1), 1736829. https://doi.org/10.1080/2331205X.2020.1736829
Garner, A. (2014). What’s showing: Film industry portrayals of autism spectrum conditions and their influences on preservice teachers in Australia [Doctor of Philoshophy Thesis, University of Wollongong]. https://ro.uow.edu.au/theses/4282
Grinker, R. R., & Cho, K. (2013). Border Children: Interpreting Autism Spectrum Disorder in South Korea. Ethos, 41(1), 46–74. https://doi.org/10.1111/etho.12002
Grossi, E., Caminada, E., Goffredo, M., Vescovo, B., Castrignano, T., Piscitelli, D., Valagussa, G., Franceschini, M., & Vanzulli, F. (2021). Patterns of Restricted and Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorders: A Cross-Sectional Video Recording Study. Preliminary Report. Brain Sciences, 11(6), 678. https://doi.org/10.3390/brainsci11060678
Holton, A. E. (2013). What’s Wrong With Max? Parenthood and the Portrayal of Autism Spectrum Disorders. Journal of Communication Inquiry, 37(1), 45–63. https://doi.org/10.1177/0196859912472507
Hughes, J. E. A., Ward, J., Gruffydd, E., Baron-Cohen, S., Smith, P., Allison, C., & Simner, J. (2018). Savant syndrome has a distinct psychological profile in autism. Molecular Autism, 9(1), 53. https://doi.org/10.1186/s13229-018-0237-1
Karakartal, D. (2021). Social Effects of Film and Television. The Online Journal of New Horizons in Education, 11(3), 6. https://www.tojned.net/journals/tojned/articles/v11i03/v11i03-03.pdf
Kubrak, T. (2019). The Impact of the Cinema on Young People (on the Example of the Changes of the Representation of the Elderly). https://doi.org/10.20944/preprints201910.0290.v1
Maich, K. (2014). Autism Spectrum Disorders in Popular Media: Storied Reflections of Societal Views. Brock Education Journal, 23(2), Article 2. https://doi.org/10.26522/brocked.v23i2.311
Murray, S. (2008). Representing Autism: Culture, Narrative, Fascination. Oxford University Press.
Neuendorf, K. (2017). The content analysis guidebook (Second ed.). SAGE Publications, Inc https://dx.doi.org/10.4135/9781071802878
Nordahl-Hansen, A., & Oien, R. (2018). Movie and TV Depictions of Autism Spectrum Disorder. In F. R. Volkmar (Ed.), Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders (pp. 1–5). Springer New York. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-6435-8_102247-1
Nordahl-Hansen, A., Tøndevold, M., & Fletcher-Watson, S. (2018a). Mental health on screen: A DSM-5 dissection of portrayals of autism spectrum disorders in film and TV. Psychiatry Research, 262, 351–353. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.08.050
Nordahl-Hansen, A., Øien, R. A., & Fletcher-Watson, S. (2018b). Pros and Cons of Character Portrayals of Autism on TV and Film. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(2), 635–636. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3390-z
Macnamara, J. (2005). Media Content Analysis: Its Uses, Benefits and Best Practice Methodology. Asia-Pacific Public Relations Journal, 6(1), 1–34. https://opus.lib.uts.edu.au/bitstream/10453/10102/1/2007002122.pdf
Miller, L. K. (1999). The Savant Syndrome: Intellectual impairment and exceptional skill. Psychological Bulletin, 125(1), 31–46. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.1.31
Mody, M., & Belliveau, J. W. (2013). Speech and Language Impairments in Autism: Insights from Behavior and Neuroimaging. North American Journal of Medicine & Science, 5(3), 157–161. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3862077/
Mostowfi, A. (2018). Autism spectrum disorders: A close-reading of four independent films [Thesis, Bilkent University]. http://repository.bilkent.edu.tr/handle/11693/48243
Prochnow, A. (2014). An analysis of autism through media representation. ETC: A Review of General Semantics, 71(2), 133–150. https://go.gale.com/ps/i.do?p=AONE&sw=w&issn=0014164X&v=2.1&it=r&id=GALE%7CA388969267&sid=googleScholar&linkaccess=abs
Rohr, S. (2019). The Aesthetics of Madness. REAL, 35(35), 117–132. https://elibrary.narr.digital/article/99.125005/real2019350117
Roller, M. R. (2019). A Quality Approach to Qualitative Content Analysis: Similarities and Differences Compared to Other Qualitative Methods. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Vol 20, No 3 (2019): Qualitative Content Analysis I. https://doi.org/10.17169/FQS-20.3.3385
Singer, A. (2017, November 7). Portrayals of autism on television don’t showcase full spectrum. Spectrum Autism Research News. https://www.spectrumnews.org/opinion/viewpoint/portrayals-autism-television-dont-showcase-full-spectrum/
Tan, E. S. (2018). A psychology of the film. Palgrave Communications, 4(1), 1–20. https://doi.org/10.1057/s41599-018-0111-y
Treffert, D. A. (2014). Savant Syndrome: Realities, Myths and Misconceptions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(3), 564–571. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1906-8
Weitlauf, A. S., Gotham, K. O., Vehorn, A. C., & Warren, Z. E. (2014). Brief Report: DSM-5 “Levels of Support:” A Comment on Discrepant Conceptualizations of Severity in ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(2), 471–476. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1882-z
Wiggins, L. D., Rice, C. E., Barger, B., Soke, G. N., Lee, L.-C., Moody, E., Edmondson-Pretzel, R., & Levy, S. E. (2019). DSM-5 criteria for autism spectrum disorder maximizes diagnostic sensitivity and specificity in preschool children. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 54(6), 693–701. https://doi.org/10.1007/s00127-019-01674-1
Young, L. (2012). Awareness with Accuracy: An Analysis of the Representation of Autism in Film and Television. Research Papers, Paper 256. https://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp/256
Ίσαρη, Φ., Πουρκός, Μ. 2015. Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Αθήνα: Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5826
Λίσγου, Μ.-Ε. (2018). Η απεικόνιση της οικογένειας του χαρακτήρα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος στον κινηματογράφο [Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου]. http://hellanicus.lib.aegean.gr/handle/11610/19051
Νακοπούλου, Θ. (2019). Οι ευάλωτες ομάδες στον κινηματογράφο: Μελέτη περίπτωσης κινηματογραφικού έργου για τον αυτισμό [Διπλωματική Εγασία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας]. https://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/1200
Πασσαλή, Μ. (2017). Η απεικόνιση χαρακτήρων με διαταραχές αυτιστικού φάσματος στον κινηματογράφο. [Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία,]. Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Artículos más leídos del mismo autor/a