Σχεδιασμός, Εφαρμογή και Αξιολόγηση μιας Σειράς Μαθημάτων πάνω στην Περιβαλλοντική Αγωγή Υγείας με Στόχο τον Επιστημονικό Εγγραμματισμό των Μελλοντικών Εκπαιδευτικών


Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τεύχος 1, Τόμος 1, 2021
Δημοσιευμένα: giu 14, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Επιστημονικός Εγγραμματισμός Αγωγή Υγείας Μαθήματα
Κυριάκος Αθανασίου
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανάδειξη ζητημάτων Επιστημονικού Εγγραμματισμού που χαρακτηρίζουν την Ελληνική κοινωνία σε θέματα Περιβάλλοντος και Υγείας και η ανάγκη τηςενσωμάτωσης της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και της Βιολογίας με την Αγωγή Υγείας καιτην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αυτό γίνεται μέσα από την παρουσίαση παραδειγμάτων από την βιβλιογραφία αλλά και από προηγούμενες προσωπικές μελέτες που καταδεικνύουν πως η συγκεκριμένη κοινωνία χαρακτηρίζεται από ένα σημαντικό έλλειμμα στον τομέα αυτό. Κάνω μία ιστορική και προσωπική αναδρομή πάνω στην ανάπτυξη του κλάδου της Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Γενετικής και προσπαθώ να καταδείξω, την ιστορία του συγκεκριμένου κλάδου της επιστήμης, όπως είχα το προνόμιο να βιώσω και να παρακολουθήσω σχεδόν εν τη γενέσει του. Τέλος, παρουσιάζεται μία πρόταση ενός κύκλου πανεπιστημιακών μαθημάτων προσαρμοσμένου στις ανάγκες των εκπαιδευτικών καθώς και η αξιολόγησή του. Η τελευταία έγινε από ένα αριθμό 153 φοιτητών/τριών, που το βαθμολόγησαν με υψηλά σκορ στην κλίμακα Likert, φανερώνοντας την αναγκαιότητα για μια τέτοια πρόταση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Κυριάκος Αθανασίου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ομότιμος Καθηγητής

Αναφορές
Αθανασίου, Κ. (1983). Η επιστημονική βάση για την ανίχνευση των καρκινογόνων του περιβάλλοντος. Επιθεώρηση Κλινικής Φαρμακολογία; και Φαρμακοκινητικής, 3, 207-218.
Αθανασίου, Κ. (1995). Αγωγή Υγείας για παιδαγωγούς. Θεσσαλονίκη.
Αθανασίου, Κ. (2005). Καπνιστικές συνήθειες φοιτητών ΑΠΘ. Αδημοσίευτη μελέτη.
Αθανασίου, Κ. (2007). Αγωγή Υγείας. Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.
Αθανασίου, Κ. (2009). Από την πυραμίδα της Ενέργειας στην πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής: Εκεί που η διδασκαλία της Βιολογίας συναντιέται με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και την Αγωγή Υγείας. Πανελλήνιο Συνέδριο: «Υγεία, Περιβάλλον, Εκπαίδευση, Προβληματισμοί – Προτάσεις», Πρακτικά. DOI: 10.13140/RG.2.1.4358.2483 (πρόσβαση 18 Φεβρουαρίου 2021).
Αθανασίου, Κ. (2009). Εισαγωγή στις Βιολογικές Επιστήμες & η διδακτική τους. Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα.
ΕΚΠΑ, Υπηρεσία Ηλεκτρονικών Ερωτηματολογίων https://survey.uoa.gr/portal/mainMenu (πρόσβαση 18 Φεβρουαρίου 2021).
Παντελαίου, Ν. Γ. (2013). Επιστημονική επάρκεια και γνώση περιεχομένου στη Βιολογία: Υπάρχει συσχέτιση; Διπλωματική Εργασία, Τμήμα Βιολογίας-ΕΚΠΑ. Επιβλέπων Κ. Αθανασίου. https:// pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/el/browse/1317360 (πρόσβαση 18 Φεβρουαρίου 2021)
Κουρμούζη, Ν. & Κούτρας, Β. (2011). Βήματα για τη Ζωή. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
American Cancer Society (2008). Cancer facts and figures.
Ames B.N. (1983). Dietary carcinogens and anticarcinogens. Science, 221, 1256-1264.
Athanasiou, K. & Kyrtopoulos, S.A (1983). Mutagenic and clastogenic effects of organic extracts from the Athenian drinking water. The Science of the Total Environment, 27, 113-120.
Athanasiou, K., I. Arzimanoglou, C. Piccoli & Yamasaki, H. (1987). Mutagenicity, clastogenicity and in-vitro transforming ability of particulates from Athens air. Cell Biology and Toxicology, 3, 301-307.
Athanasiou, K., & Papadopoulou, P. (2011). Conceptual Ecology of the Evolution acceptance among Greek education students: knowledge, religious practices and social influences. International Journal of Science Education, 34, 903-924.
Athanasiou, K., Viras, L.G & Siskos, P.A. (1986). Mutagenicity and polycyclic aromatic hydrocarbons analysis of ambient airborne particles collected in Athens, Greece. The Science of the Total Environment, 52, 201-209.
Athanasiou, K. & Macris, G. (1995). Smoking and Cancer: Exploring the level of knowledge and attitudes of Greek youngsters and parents. In K. Slama (Eds.), Tobacco and Health (pp. 623-625). Plenum Press, New York and London.
Currie, C., Zanotti, C., Morgan, A., Currie, D. de Looze, M., Roberts, C., Samdal, O., Smith, O. & Barnekow, V. (2012). Social determinants of health and well-being among young people. Health Behavior in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey. Copenhagen, WHO Regional Office for Europ (Health Policy for Children and Adolescents, No. 6).
Charalabopoulos, K., Makris, G., Charalabopoulos, A., Golias, C. & Athanasiou, K. (2011). Public knowledge, beliefs and practices in Greece about cancer etiology and prevention. East Mediterranean. Health Journal, 17(5), 392-397.
Doll, R. (1998). Epidemiological evidence of the effects of behavior and the environment on the risk of human cancer. Recent Results in Cancer Research, 154, 3-21.
Gough, A., Marshall, A., Matthews, R., Milne, G., Tytler, R. & White, G. (1998) Science Baseline Survey. Deakin University Faculty of Education Consultancy and Development Unit for the Department of Education, Victoria, September 1998. Confidential Consultancy Report.
Heddle, J.A. andAthanasiou, K. (1975). Mutation rates, genome size and their relation to the "rec" concept. Nature, 258, 359-361.
Lifo (2017). Έρευνα: 1 στους 4 Έλληνες πιστεύει ότι μας ψεκάζουν, Πηγή: https://www. lifo.gr /now/greece/135752 (πρόσβαση στις 18 Φεβρουαρίου 2021)
Makris, G., Charalampopoulos, K.A & Athanasiou, K. (1994). Estimating the level of knowledge of Greek students on cancer etiology and ways of prevention. European Journal of Cancer prevention, 3, 443-450.
McCann, I., Choi, Yamasaki, E. & Ames, B.N. (1975). Detection of carcinogens as mutagens in the Salmonella/microsome test: assay of 300 chemicals. Proceedings of the National Academies of Sciencecs of the United States of America (PNAS), 72(12), 5135-5139.
McComas, W. F. (2008). Seeking historical examples to illustrate key aspects of the nature of science. Science & Education, 17(2), 249-263.
Peto, R. (1985). In IARC Monographs on the Evaluation of the Carcinogenic Risk of Chemicals to Humans , Vol. 38, Lyon.
Science in Schools Research Project Manual (2001). Burwood: Deakin University.
von Glasersfeld, E. (1998). Cognition, Construction of Knowledge, and Teaching. In Matthews, M.R (eds.) Constructivism in Science Education (pp.11-30). Dordrecht: Springer.