Αναπτύσσοντας τις Ικανότητες των Μαθητών του Δημοτικού Σχολείου να Κρίνουν τα Αποδεικτικά Στοιχεία Επιχειρημάτων για τους Ηλεκτρομαγνήτες


¨Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τόμος 2, Αρ. 2 (2022), 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΝΕΦΕΤ, Ειδικό Τεύχος
Δημοσιευμένα: Dec 29, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
επιχειρήματα αποδεικτικά στοιχεία πρακτικές Φυσικών Επιστημών ηλεκτρομαγνήτες
Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος
Μαριάνθη Παρασκευοπούλου
Μιχαήλ Σκουμιός
Περίληψη

Παρόλο που πολλές έρευνες έχουν μελετήσει την ποιότητα των επιστημονικών επιχειρημάτων που παράγουν οι μαθητές, υπάρχουν ελάχιστες έρευνες που μελετούν την επίδραση διδακτικών παρεμβάσεων στην ικανότητα των μαθητών να κρίνουν τα αποδεικτικά στοιχεία επιστημονικών επιχειρημάτων. Η παρούσα εργασία εξετάζει την επίδραση μιας διδακτικής παρέμβασης στις ικανότητες των μαθητών της Στ΄ τάξης του δημοτικού σχολείου να κρίνουν τα αποδεικτικά στοιχεία επιχειρημάτων για τους ηλεκτρομαγνήτες. Αναπτύχθηκε εκπαιδευτικό υλικό για τους ηλεκτρομαγνήτες που βασίστηκε στη διδακτική προσέγγιση της «μάθησης μέσω πρακτικών», το οποίο εφαρμόστηκε σε 28 μαθητές της Στ΄ τάξης του δημοτικού σχολείου. Ως εργαλείο συλλογής των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπληρώθηκε από τους μαθητές πριν και μετά τη διδακτική παρέμβαση. Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι οι μαθητές, μετά τη διδακτική παρέμβαση, βελτίωσαν σημαντικά τις ικανότητές τους να εντοπίζουν αποδεικτικά στοιχεία σε επιχειρήματα, να αναγνωρίζουν τα αποδεικτικά στοιχεία που είναι αναγκαίο να περιλαμβάνονται στα επιχειρήματα, να κρίνουν αποδεικτικά στοιχεία, και να αξιολογούν επιχειρήματα με βάση τα αποδεικτικά τους στοιχεία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Angeloudi, A., & Papageorgiou, G. (2022). Primary students’ argumentation skills on evaporation: A teaching intervention. Preschool and Primary Education, 10(1), 1–24.
Bell, P., & Linn, M. C. (2000). Scientific arguments as learning artifacts: Designing for learning from the Web with KIE. International Journal of Science Education, 22(8), 797–817. https://doi.org/10.1080/095006900412284 DOI: https://doi.org/10.1080/095006900412284
Berenson, M. L., & Koppel, N. B. (2005). Why McNemar’s procedure needs to be included in the Business Statistics Curriculum. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 3(1), 125-136.
Bravo-Torija, B., Jiménez-Aleixandre, MP. (2018). Developing an Initial Learning Progression for the Use of Evidence in Decision-Making Contexts. International Journal of Science and Mathematics Education, 16, 619–638. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9803-9 DOI: https://doi.org/10.1007/s10763-017-9803-9
Bybee, R. W. (2014). The BSCS 5E instructional model: Personal reflections and contemporary implications. Science and Children, 51(8), 10–13. DOI: https://doi.org/10.2505/4/sc14_051_08_10
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS.
Chen, H. T., Wang, H. H., Lu, Y. Y., Lin, H., & Hong, Z. R. (2016). Using a modified argument-driven inquiry to promote elementary school students’ engagement in learning science and argumentation. International Journal of Science Education, 38(2), 170–191. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1134849 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1134849
Cherbow, K., Lowell, B. R., & McNeill, K. L. (2021). Redesign or relabel? How a commercial curriculum and its implementation oversimplify key features of the NGSS. Science Education, 105(1), 5–32. https://doi.org/10.1002/sce.21604 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21604
Cherbow, K., McKinley, M.T, McNeill, K. L. & Lowenhaupt, R. (2020). Current k-8 science instruction: A systems analysis of the similarities and differences with the science practices. Science Education, 104(3), 446-478. https://doi.org/10.1002/sce.21573 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21573
Creswell, J. & Plano Clark, V. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3rd ed.) Thousand Oaks, CA: SAGE.
Duncan, R. G., Chinn, C. A., & Barzilai, S. (2018). Grasp of evidence: Problematizing and expanding the Next Generation Science Standards’ conceptualization of evidence. Journal of Research in Science Education, 55(7), 907–937. https://doi.org/10.1002/tea.21468 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21468
Erduran, S., Simon, S., & Osborne, J. (2004). Taping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88, 915–933. https://doi.org/10.1002/sce.20012 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20012
Gonzalez-Howard, M., & McNeill, K. L. (2019). Teachers’ framing of argumentation goals: Working together to develop individual versus communal understanding. Journal of Research in Science Teaching, 56(6), 821–844. https://doi.org/10.1002/tea.21530 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.21530
Heng, L. L., Surif, J., & Seng, C. H. (2015). Malaysian students’ scientific argumentation: Do groups perform better than individuals? International Journal of Science Education, 37(3), 505–528. https://doi.org/10.1080/09500693.2014.995147 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2014.995147
Jimenez-Aleixandre, M. P., Bugallo Rodriguez, A., & Duschl, R. A. (2000). Doing the lesson or doing science: Argument in high school genetics. Science Education, 84(6), 757–792. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6%3c757::AID-SCE5%3e3.0.CO;2-F DOI: https://doi.org/10.1002/1098-237X(200011)84:6<757::AID-SCE5>3.0.CO;2-F
Keith, W.M., & Beard, D.E. (2008). Toulmin’s rhetorical logic: What’s the warrant for warrants? Philosophy and Rhetoric, 41(1), 22-50. https://doi.org/10.1353/par.2008.0003 DOI: https://doi.org/10.1353/par.2008.0003
Knight, A. M., Alves, C. B., Cannady, M. A., McNeill, K. L., & Pearson, P. D. (2014, April). Assessing middle school students’ abilities to critique scientific evidence. Paper presented at the annual meeting of NARST, Pittsburg, PA.
Krajcik, J., & McNeill, K. (2009). Designing instructional materials to support students’ in writing scientific explanations: Using evidence and reasoning across the middle school years. Paper Presented at 2009 Annual International Conference Grand Challenges and Great Opportunities in Science Education, National Association for Research in Science Teaching, Annual Hyatt Regency Orange County Garden Grove.
Kuhn, D. (1993). Science as argument: Implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, 77(3), 319-337. https://doi.org/10.1002/sce.3730770306 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730770306
Lee, E. J., Cite, S., & Hanuscin, D. (2014). Taking the “mystery” out of argumentation: A traditional mystery-powders lesson is modified to emphasize argumentation. Science and Children, 52(1), 46-52 DOI: https://doi.org/10.2505/4/sc14_052_01_46
Leung, J. S. C. (2020). Students’ adherences to epistemic understanding in evaluating scientific claims. Science Education, 104(2), 164–192. https://doi.org/10.1002/sce.21563 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21563
McNeill, K. L., & Berland, L. (2017). What is (or should be) scientific evidence use in k‐12 classrooms? Journal of Research in Science Teaching, 54 (5), 672-689.
McNeill, K. L. & Krajcik, J. (2008). Scientific explanations: Characterizing and evaluating the effects of teachers’ instructional practices on student learning. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 53-78. https://doi.org/10.1002/tea.20201 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20201
McNeill, K. L. & Krajcik, J. (2012). Supporting grade 5-8 students in constructing explanations in science: The claim, evidence and reasoning framework for talk and writing. New York, NY: Pearson Allyn & Bacon.
National Research Council. (2012). A Framework for K-12Science Education: Practices, Crosscutting Concepts and Core ideas. Washington, D.C.: The National Academy Press. https://doi.org/10.17226/13165 DOI: https://doi.org/10.17226/13165
Newton, P., Driver, R., & Osborne, J. (1999). The place of argumentation in the pedagogy of school science. International Journal of Science Education, 21, 553–576.
NGSS Lead States. (2013). Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, DC: The National Academies Press.
Osborne, J. (2014). Teaching scientific practices: Meeting the challenge of change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177–196. https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10972-014-9384-1
Phillips, L. M., & Norris, S. P. (1999). Interpreting popular reports of science: What happens when the reader’s world meets the world on paper? International Journal of Science Education, 21, 317–327. https://doi.org/10. 1080/095006999290723 DOI: https://doi.org/10.1080/095006999290723
Ross, D., Frey, N., & Fisher, D. (2009). The art of argumentation. Science & Children, 47(3), 28–31.
Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513–536. https://doi.org/10.1002/tea.20009 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20009
Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. P. (2011). Argument-driven inquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study. Science Education, 95(2), 217–257. https://doi.org/10.1002/sce.20421 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20421
Sandoval, W.A. (2003). Conceptual and epistemic aspects of students’ scientific explanations. Journal of the Learning Science, 12(1), 5-51. https://doi.org/10.1207/S15327809JLS1201_2 DOI: https://doi.org/10.1207/S15327809JLS1201_2
Sandoval, W., & Cam, Α. (2011). Elementary Children’s Judgments of the Epistemic Status of Sources of Justification. Science Education, 95(3), 383–408. https://doi.org/10.1002/sce.20426 DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20426
Sandoval, W. A., & Millwood, K. A. (2005). The quality of students’ use of evidence in written scientific explanations. Cognition and Instruction, 23(1), 23–55.
Schwarz, C., Passmore, C., & Reiser, B. J. (Eds.). (2017). Helping students make sense of the world using Next Generation Science and Engineering Practices. NSTA Press.
Toulmin, S. E. (1958). The uses of argument. Cambridge University press.
Zeidler, D. L. (1997). The central role of fallacious thinking in science education. Science Education, 81(4), 483–496.