test Οι Μικροοργανισμοί στα Βιβλία Βιολογίας Γυμνασίου της Κύπρου|Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία

Οι Μικροοργανισμοί στα Βιβλία Βιολογίας Γυμνασίου της Κύπρου


¨Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τόμος 4, Αρ. 2 (2024), 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΝΕΦΕΤ, Ειδικό Τεύχος
Δημοσιευμένα: Dec 29, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
ανάλυση σχολικών βιβλίων γυμνάσιο Κύπρος μικρόβια μικροοργανισμοί
Γεώργιος Αμπατζίδης
Κωνσταντίνος Κορφιάτης
Περίληψη

Μια ολοκληρωμένη εικόνα των μικροοργανισμών είναι σημαντική για να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες τη σημασία τους στα βιολογικά συστήματα και τον επεκτεινόμενο ρόλο τους στη βιομηχανία και την τεχνολογία. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι πολλοί/ές μαθητές/τριες εκφράζουν εναλλακτικές ιδέες για πτυχές όπως η μορφολογία και το μέγεθός τους, και τους αντιλαμβάνονται αποκλειστικά ως βλαβερούς για τους άλλους οργανισμούς. Λαμβάνοντας υπόψη πως τα σχετικά σχολικά βιβλία καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τη διδασκαλία και μάθηση των φυσικών επιστημών στην τάξη, εξετάσαμε τα σχολικά βιβλία βιολογίας γυμνασίου της Κύπρου. Οι παράγραφοι στις οποίες αναφέρονται μικροοργανισμοί (138) κωδικοποιήθηκαν από τους δύο συγγραφείς σε αμοιβαία αποκλειόμενες κατηγορίες με ικανοποιητική συμφωνία μεταξύ τους. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης έδειξαν ότι (α) στις περισσότερες περιπτώσεις οι μικροοργανισμοί αναφέρονται σε σχέση με την υγεία και (β) οι περιπτώσεις στις οποίες παρουσιάζονται με αρνητικό τρόπο υπερισχύουν των περιπτώσεων στις οποίες παρουσιάζονται με θετικό τρόπο. Συζητούνται σχετική βιβλιογραφία και πιθανές επιπτώσεις.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Μπάιτελμαν, Α., Χατζηχαμπής, Α., & Μαππούρας, Δ. (2012). Βιολογία Α’ Γυμνασίου. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. ISBN: 978-9963-0-4764-2.
Μπάιτελμαν, Α., Χατζηχαμπής, Α., Παρασκευά - Χατζηχαμπή, Δ., & Μαππούρας, Δ. (2015). Βιολογία Β’ Γυμνασίου. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. ISBN: 978-9963-0-4765-9.
Μπάιτελμαν, Α., Χατζηχαμπής, Α., Παρασκευά - Χατζηχαμπή, Δ., & Μαππούρας, Δ. (2017). Βιολογία Γ’ Γυμνασίου. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. ISBN: 978-9963-54-141-6.
Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (2019). Αναθεωρημένοι Δείκτες Επιτυχίας–Επάρκειας. https://www.moec.gov.cy/analytika_programmata/programmata_spoudon.html
Abd-El-Khalick, F., Waters, M., & Le, A.-P. (2008). Representations of nature of science in high school chemistry textbooks over the past four decades. Journal of Research in Science Teaching, 45(7), 835-855. https://doi.org/10.1002/tea.20226
Ampatzidis, G., & Armeni, A. (2024). Friends or foes? Microorganisms in Greek school textbooks. In K. Korfiatis, M. Grace, & M. Hammann (Eds.), Shaping the future of biological education research: Selected papers from the ERIDOB 2022 conference (pp. 93-103). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-44792-1_7
Assante, G. M., & Candel, O. S. (2020). Students’ Views on the Covid-19 pandemic: Attitudes, Representations, and Coping Mechanisms. Postmodern Openings, 11(4), Article 4. https://doi.org/10.18662/po/11.4/240
Bandiera, M. (2007). Micro-organisms: Everyday Knowledge Predates and Contrasts with School Knowledge. In R. Pintó & D. Couso (Eds.), Contributions from Science Education Research (pp. 213-224). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-5032-9_16
Bonoti, F., Christidou, V., & Papadopoulou, P. (2022). Children’s conceptions of coronavirus. Public Understanding of Science, 31(1), 35-52. https://doi.org/10.1177/09636625211049643
Byrne, J. (2011). Models of Micro􀀀Organisms: Children’s knowledge and understanding of micro􀀀organisms from 7 to 14 years old. International Journal of Science Education, 33(14), 1927-1961. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.536999
Byrne, J., & Grace, M. (2010). Using a Concept Mapping Tool with a Photograph Association Technique (CoMPAT) to Elicit Children’s Ideas about Microbial Activity. International Journal of Science Education, 32(4), 479-500. https://doi.org/10.1080/09500690802688071
Byrne, J., Grace, M., & Hanley, P. (2009). Children’s anthropomorphic and anthropocentric ideas about micro-organisms. Journal of Biological Education, 44(1), 37-43. https://doi.org/10.1080/00219266.2009.9656190
Carvalho, G. S., Mafra, P., & Lima, N. (2018). Children’s Conceptions About Microorganisms and Health. In O. E. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran & P. Childs (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 16 (co-ed. P. Kariotoglou& T. Russell) (pp. [2022–2129]). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN: 978-1-873769-84-3.
Chiappetta, E. L., Koballa, T. R., & Collette, A. T. (2002). Science instruction in the middle and secondary schools. Prentice Hall. ISBN: 978-0133752427.
Ergazaki, M., Saltapida, K., & Zogza, V. (2010). From Young Children’s Ideas about Germs to Ideas Shaping a Learning Environment. Research in Science Education, 40(5), 699-715. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9140-2
Faccio, E., Costa, N., Losasso, C., Cappa, V., Mantovani, C., Cibin, V., Andrighetto, I., & Ricci, A. (2013). What programs work to promote health for children? Exploring beliefs on microorganisms and on food safety control behavior in primary schools. Food Control, 33(2), 320-329. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2013.03.005
Garcia de Avila, M. A., Hamamoto Filho, P. T., Jacob, F. L. da S., Alcantara, L. R. S., Berghammer, M., JenholtNolbris, M., Olaya-Contreras, P., & Nilsson, S. (2020). Children’s Anxiety and Factors Related to the COVID-19 Pandemic: An Exploratory Study Using the Children’s Anxiety Questionnaire and the Numerical Rating Scale. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16), Article 16. https://doi.org/10.3390/ijerph17165757
Idoiaga, N., Berasategi, N., Eiguren, A., & Picaza, M. (2020). Exploring Children’s Social and Emotional Representations of the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology, 11. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.01952
Jee, B. D., Uttal, D. H., Spiegel, A., & Diamond, J. (2015). Expert–novice differences in mental models of viruses, vaccines, and the causes of infectious disease. Public Understanding of Science, 24(2), 241-256. https://doi.org/10.1177/0963662513496954
Jones, M. G., & Rua, M. J. (2006). Conceptions of Germs: Expert to Novice Understandings of Microorganisms. Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, 10(3). https://ejrsme.icrsme.com/article/view/7741
Karadon, H. D., & Şahin, N. (2010). Primary school students’ basic knowledge, opinions and risk perceptions about microorganisms. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4398-4401. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.700
Karayanni, H., Motsiou, E., Sapountzi, V., Meggou, L., Pagkoutsou, M., Triantafyllidi, A., Markouti, A.-K., Zervou, S., Anastasopoulos, S., & Efthimiou, G. (2024). Microbes and us: Microbiology literacy in Greece. FEMS Microbiology Letters, fnae008. https://doi.org/10.1093/femsle/fnae008
Mafra, P., Caravalho, G. S., & Lima, N. (2021). Model of Access to Children’s Previous Ideas about Microorganisms. In G. S. Carvalho, A. S. Afonso & Z. Anastácio (Eds.), Fostering scientific citizenship in an uncertain world (Proceedings of ESERA 2021), Part 1 (co-ed. A. S. Alfonso & M. Malgieri), (pp. 8-12). Braga: CIEC, University of Minho. ISBN: 978-972-8952-82-2.
Mafra, P., & Lima, N. (2009). The microorganisms in the Portuguese national curriculum and primary school textbooks. In A. Mendez-Vilas (Ed.), Current research topics in applied micro biology and microbial biotechnology (pp. 625-629). World Scientific. ISBN: 978-981-283-755-4.
Mukherjee, U. (2021). Rainbows, Teddy Bears and ‘Others’: The Cultural Politics of Children’s Leisure Amidst the COVID-19 Pandemic. Leisure Sciences, 43(1-2), 24-30. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1773978
Nagy, M. H. (1953). The Representation of “Germs” by Children. The Pedagogical Seminary and Journal of Genetic Psychology, 83(2), 227-240. https://doi.org/10.1080/08856559.1953.10534089
Okeeffe, L. (2013). A framework for textbook analysis. International Review of Contemporary Learning Research, 2(1),1-13. http://dx.doi.org/10.12785/IRCLR/020101
Prokop, P., Fančovičová, J., & Krajčovičová, A. (2016). Alternative Conceptions about Microorganisms are Influenced by Experiences with Disease in Children. Journal of Biological Education, 50(1), 61-72. https://doi.org/10.1080/00219266.2014.1002521
Ruiz-Gallardo, J.-R., & Paños, E. (2018). Primary school students’ conceptions about microorganisms. Influence of theoretical and practical methodologies on learning. Research in Science & Technological Education, 36(2), 165-184. https://doi.org/10.1080/02635143.2017.1386646
Simard, C. (2023). Microorganism education: Misconceptions and obstacles. Journal of Biological Education, 57(2), 308-316. https://doi.org/10.1080/00219266.2021.1909636
Simonneaux, L. (2000). A study of pupils’ conceptions and reasoning in connection with “microbes”, as a contribution to research in biotechnology education. International Journal of Science Education, 22(6), 619-644. https://doi.org/10.1080/095006900289705
Špernjak, A., Jug Puhmeister, A., & Šorgo, A. (2023). Public opinions and knowledge about microorganisms. Research in Science & Technological Education, 41(2), 800-818. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1952407
Waller, R., Powell, T., Rodriguez, Y., Corbett, N., Perlstein, S., White, L. K., Barzilay, R., & Wagner, N. J. (2021). The Impact of the COVID-19 Pandemic on Children’s Conduct Problems and Callous-Unemotional Traits. Child Psychiatry & Human Development, 52(6), 1012-1023. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01109-y
Weiss, I. R., Banilower, E. R., McMahon, K. C., & Smith, P. S. (2001). Report of the 2000 national survey of science and mathematics education. Horizon Research. https://www.horizon-research.com/NSSME/2000-nssme/report-of-the-2000- national-survey-of-science-and-mathematics-education
Zou, W., & Tang, L. (2021). What do we believe in? Rumors and processing strategies during the COVID-19 outbreak in China. Public Understanding of Science, 30(2), 153-168. https://doi.org/10.1177/0963662520979459