Επεκτείνοντας τη μαθησιακή διαδικασία μέσω ομίλων, προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων και σχολικών διαγωνισμών


¨Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τόμος 4, Αρ. 1 (2024)
Δημοσιευμένα: Δεκ 30, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
σχολικές δράσεις εκτός ωρολογίου προγράμματος μέθοδος project στάσεις δεξιότητες διάχυση των αποτελεσμάτων των δράσεων στην κοινωνία
Αναστασία Ευαγγελοπούλου
Μαρία Κωνσταντογιάννη
Γεώργιος Μαρκόπουλος
Ιωάννης Δημολιάνης
Εμμανουήλ Καλογερής
Περίληψη

Το σχολείο μπορεί να γίνει πιο ενδιαφέρον και να αποτελέσει πόλο έλξης αρκετών μαθητών/τριών όταν τους δίνει την ευκαιρία να ασχοληθούν με θέματα που τους προβληματίζουν ή τους εμπνέουν. Η παρούσα εργασία καταγράφει τα μαθησιακά αποτελέσματα (γνώσεις, στάσεις και δεξιότητες) 49 μαθητών/τριών που επέλεξαν να συμμετέχουν σε σχολικές δράσεις εκτός ωρολογίου προγράμματος και συγκεκριμένα σε όμιλο χορών, προετοιμασία για διαγωνισμό Φυσικής και περιβαλλοντικά προγράμματα (πρότζεκτς). Από τη στατιστική ανάλυση των ερωτηματολογίων προέκυψε ότι οι μαθητές/τριες απέκτησαν νέες γνώσεις (σχετικά με την αστροφυσική, την κλιματική αλλαγή), δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας, αντίληψης χώρου, κιναισθητικές, κοινωνικές, ενσυναίσθησης, ευαισθητοποίησης σε περιβαλλοντικά προβλήματα. Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται από την καλή επίδοσή τους στον διαγωνισμό Φυσικής και τη διάχυση των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους μέσω παρουσίασης του έργου του ομίλου χορών και των πρότζεκτς σε παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο της πόλης μας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Καλής Πρακτικής
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βάμβουκας, Μ. (1988). Εισαγωγή στην Ψυχοπαιδαγωγική Έρευνα. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (μετάφραση Στ. Κυρανάκης κ.ά.). Εκδόσεις Μεταίχμιο. ISBN: 978-960-455-284-9.
Δεδούλη, Μ. (2001). Βιωματική Μάθηση- Δυνατότητες αξιοποίησής της στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 6, 145-159.
Hewitt, P. (1997). Οι έννοιες της Φυσικής -Τόμος 1 (μετάφραση: Ελ. Σηφάκη).Έκδοση 3η. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. ISBN: 960-7309-38-3.
ΙΕΠ. Αξιολόγηση σχολικών μονάδων (2023). Ανακτήθηκε στις 5/1/2024 από:
ΙΕΠ. Κύκλοι δεξιοτήτων. Ανακτήθηκε στις 5/1/2024 από:
ΙΕΠ. Νέα ΠΣ (2023). Ανακτήθηκε στις 4/1/2024 από:
Νέα ΠΣ - Προβολή - Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (iep.edu.gr)
Καλκάνης, Γ., Γκικοπούλου, Ο., Καπότης, Ε., Γουσόπουλος, Δ., Πατρινόπουλος, Μ., Τσάκωνας, Π., Δημητριάδης, Π., Παπατσίμπα, Λ., Μιτζήθρας, Κ., Καπογιάννης, Α., Σωτηρόπουλος, Δ., Πολίτης, Σ. (2013). Η Φυσική με Πειράματα. Α΄ Γυμνασίου. ΙΤΥΕ «Διόφαντος».
Καραγιάννη Χρ. (2021). Μελέτη της εφαρμογής καινοτόμου διδακτικού μοντέλου για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου της οπτικής, διερευνητικών διαδικασιών και φύσης της διερεύνησης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Διδακτορική Διατριβή. Π.Τ.Δ.Ε., Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. http://hdl.handle.net/10442/hedi/49661 Ημερομηνία πρόσβασης 12/7/2024
Καριώτογλου, Π. (2006). Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου Φυσικών Επιστημών. Εκδόσεις Γράφημα. ISBN: 960-89090-0-7.
Καριώτογλου, Π. (2011). Σύγχρονες Τάσεις στα Προγράμματα Σπουδών Φυσικών Επιστημών: Οι περιπτώσεις της διερεύνησης και των επισκέψεων σε χώρους επιστήμης και τεχνολογίας στο Πρόγραμμα «Materials Science». Στο Γ. Παπαγεωργίου, Γ. Κουντουριώτης (Επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση- Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες, σελ. 19-26. Π.Τ.Δ.Ε., Δ.Π.Θ., Αλεξανδρούπολη. http://www.7sefepet.gr, Ημερομηνία πρόσβασης 3/1/2023.
Κόκκοτας, Π. (2008). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών (μέρος 2ο). Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-333-548-1.
Κυριαζή, Ν. (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα. Κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών. Έκδοση Δ΄. Ελληνικά Γράμματα. ISBN: 960-344-743-9.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Έκδοση Δ΄. Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 960-333-089-2.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, Πρόγραμμα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης Νεοεισερχόμενων Εκπαιδευτικών και Μεντόρων (Εργαλείο παρατήρησης) (2012). Ανακτήθηκε στις 3/1/2024 από: https://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/program/eisagogiki/entypa_2012_21013/Mesis-Entypa_Paratirisis_12_Empty.pdf
Phet Colorado- Προσομοιώσεις- Καταστάσεις της ύλης. Ανακτήθηκε στις 4/1/2023 από: https://phet.colorado.edu/sims/html/states-of-matter/latest/states-of-matter_all.html?locale=el
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για τους κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Μετάφραση Νταλάκου Π.Β., Βασιλικού Κ.. Εκδόσεις Gutenberg.
Ταρατόρη - Τσαλκατίδου, Ε. (2003). Η μέθοδος Project στη Θεωρία και στην Πράξη. Έκδοση Β΄. Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη. ISBN: 960-343-728-X.
Φίλιας, Β. (1996). Εισαγωγή στη Μεθοδολογία και τις Τεχνικές των Κοινωνικών Ερευνών. Έκδοση Β΄. Gutenberg. ISBN: 960-01-0643-6.
Φλουρής, Γ. (2020). Πολλαπλή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση. Θεωρία, Έρευνες, Εφαρμογές. Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-612-332-0
Χαλκιά, Κ. (2006). Το Ηλιακό σύστημα μέσα στο Σύμπαν. Η διαδρομή από την επιστημονική στη σχολική γνώση. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. ISBN: 960-524-231-1.
Χαλκιά, Κ. (2010). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες. Θεωρητικά ζητήματα, προβληματισμοί, προτάσεις (Τόμος Β΄). Εκδόσεις Πατάκη. ISBN: 978-960-16-3695-5.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: multiple intelligence in the 21st century. New York: Basic Books.
Hughes, M. & Vass, A. (2001). Strategies for Closing the Learning Gap. Continnuum-3pl. ISBN: 9781855390751
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/9596
Resnick, M. (2014). Give P’s a chance: Projects, Peers, Passion, Play. Ανακτήθηκε στις 4/1/2024 από: https://web.media.mit.edu/~mres/papers/constructionism-2014.pdf
Saleh, E. S. (2019). 4Cs in the EFL Classroom. University Bulletin, 4 (21), 57-80.
UNICEF (2017). Analytical Mapping of Life Skills and Citizenship Education in Middle East and North Africa. UNICEF MENA Regional Office.