Απόψεις για τη Διδακτική της Επιστήμης και της Τεχνολογίας


Παναγιώτης Γ. Μιχαηλίδης
Abstract

Στις σύγχρονες και εξαρτώμενες από την Τεχνολογία κοινωνίες, η αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας στην Επιστήμη (Science=Φυσικές επιστήμες) και στην Τεχνολογία αποκτά ιδιαίτερη σημασία και υπάρχουν πολλά σχετικά εμπειρικά και θεωρητικά έργα με συμπεράσματα είτε συντρέχοντα είτε αντικρουόμενα, ιδιαίτερα όταν συγκρίνονται ευρήματα από διαφορετικό πλαίσιο αναφοράς. Σε μια προσπάθεια κατανόησης των ευρημάτων, παρουσιάζονται εδώ ορισμένες παράμετροι που επηρεάζουν και πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε κάθε σχεδιασμό διδασκαλίας στην Επιστήμη και στην Τεχνολογία. Κυρίαρχη θέση του παρόντος άρθρου είναι, πως ο αποτελεσματικός αλφαβητισμός του πληθυσμού στην Επιστήμη και στην Τεχνολογία είναι αναγκαίος για τη διατήρηση της ευμάρειας και της δημοκρατίας στις σύγχρονες, βασισμένες στα τεχνολογικά επιτεύγματα, κοινωνίες μας και για την εξάλειψη δεισιδαιμονιών και παραλογισμών σχετικά με την Επιστήμη και την Τεχνολογία. Ο αποτελεσματικός αλφαβητισμός μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την υποχρεωτική εκπαίδευση, της οποίας το περιεχόμενο πρέπει να προσαρμοστεί ώστε η Επιστήμη και η Τεχνολογία να αποτελούν τη σημαντικότερη συνιστώσα του.

Article Details
  • Section
  • Research Article
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Παναγιώτης Γ. Μιχαηλίδης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Ομότιμος Καθηγητής
References
Αϊνστάϊν Άλμπερτ (χχ). Οι διαλέξεις του Πρίνστον (μετ. Αραπίνη Π.), Εκδ.: Κοροντζής.
Βλάχος Γεώργιος Δ. (2002). Διερεύνηση των Απόψεων Ελλήνων και Γερµανών Μαθητών Δηµοτικού και Γυµνασίου για τη θερµότητα και της Επίδρασης της Διδασκαλίας στη Διαφοροποίηση τους. Διδακτορική Διατριβή. Παιδαγωγικό Τµήµα Δηµοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυµνο.
Μιχαηλίδης Π. Γ. (1998). Πολυµορφικές Ασκήσεις Φυσικής στο Πρακτικά 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστηµών και Εφαρµογής Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης, σ. 399-405. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://www.clab.edc.uoc.gr/pgm/54.pdf
Ξηρουχάκη Φιλιώ (2010). Οι εναλλακτικές ιδέες των µαθητών πάνω στις Φυσικές Επιστήµες – τα κοινά χαρακτηριστικά τους, Μεταπτυχιακή εργασία στο Παιδαγωγικό Τµήµα Δηµοτικής Εκπαίδευση του Πανεπιστηµίου Κρήτης, Ρέθυµνο. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: https://elocus.lib.uoc.gr/dlib/1/f/7/metadata-dlib-ec4701140d6b8c607888b4a711a5 62cc_1282560152.tkl#
Χαλκιά, Κρ. (1999). Στάσεις των Ελλήνων Εκπαιδευτικών της Α’ βάθμιας και Β ́βάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη διδασκαλία του µαθήµατος της Φυσικής: Μεθοδολογία κατασκευής του αντίστοιχου εργαλείου µέτρησης στάσεων. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 106, 47-56.
Abel Sandra K. (ed) (2000). Science Teacher Education: An International Perspective, Kluwer Academic Publishers. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. ISBN 978-0-7923-6455-9
Aerts Diederik, Gutwirth Serge, Smets Sonja, Van Langenhove Luk (Eds.) (1999). Science, Technology, and Social Change. Kluwer Academic Publishers.
Agassi, J. (1976). Against method: Outline of an anarchistic theory of knowledge. Philosophia 6, 165-177 https://doi.org/10.1007/BF02383263
Anagnostakis S., Michaelides P. G. (2007). Results from an Undergraduate Test Teaching Course on Robotics to Primary Education Teacher – Students. In Costa M. F. M., Dorrío B. V., Reis R. Proceedings of the 4th International Conference on Hands-on Science: Development, Diversity and Inclusion in Science Education (HSci2007) pp 3-9. Universidade dos Açores, Ponta Delgada, Portugal. ISBN 978-989-95336-1-5. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://www.ijhsci.info/hsci_books/proceedings/HSCI_2007.zip
Anagnostakis S. & Michaelides P.G. (2012). Teaching Educational Robotics for Schools: Some Retrospective Comments, in Costa MF, Dorrío BV, Erdogan M, Erentay N (Eds.) Proceedings of 9th International Conference on Hands on Science – Hsci2012, pp. 133-138. 17-21 October 2012, Antalya, Turkey. ISBN 978-989-98032-0-6. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/37349/1/ProceedingsHSCI2012_smallsize.pdf,
Beed, P., Hawkins, E. & Roller, C. (1991). Moving Learners toward Independence: The Power of Scaffolded Instruction. The Reading Teacher, 44(9), 648-655. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://www.jstor.org/stable/20200767
Bernal Martin (1987). Black Athena: The Afroasiatic Roots of Classical Civilization. Volume I: The Fabrication of Ancient Greece 1785-1985. Rutgers University Press. ISBN: 9781978804265.
Bernal Martin (1991). Black Athena: The AfroAsiatic Roots of Classical Civilization. Volume II: The Archaeological and Documentary Evidence. Rutgers University Press. ISBN: 9781978804272.
Bernal Martin (2006). Black Athena: The Afroasiatic Roots of Classical Civilization, Volume III: The Linguistic Evidence. Rutgers University Press. ISBN: 97819788 04296.
Cheng Y. C., Chow K. W., Tsui K. T. (eds) (2001). New Teacher Education for the Future: International Perspectives. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. ISBN 978-962-949-069-0
Christophorou, Loucas (2001) Place of Science in a World of Values and Facts, Kluwer. ISBN 978-0-306-47623-5
Costas i Costa Mercè (ed.) (2001). Student teaching Practice in Europe. Freiburg im Breisgau: Fillibach-Verlag.
Cristian Wolfgang & Belloni Mario (2004). Physlet Physics: Interactive Illustrations, Explorations and Problems for Introductory Physics. Pearson Education Inc. ISBN: 9780131019690
de Bono Edward (1990). Lateral Thinking: A Textbook of Creativity. Penguin Books. ISBN: 9780140137798
Fradd Sandra H. & Lee Okhee (1999) Teachers’ Roles in Promoting Science Inquiry With Students From Diverse Language Backgrounds. Educational Researcher, 28(6), 14-42. https://doi.org/10.2307/1177292
Gagné, R. (1985). The Conditions of Learning and Theory of Instruction (4th Ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston. ISBN: 978-0030636882
Gagné, R. M. & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. (2nd Ed.) Englewood Cliffs, N.J: Prentice Hall. ISBN: 978-0132862530
Gilbert John K. and Boulter Carolyn J. (Eds.)(2000). Developing Models in Science Education. Kluwer Academic Publishers. DOI 10.1007/978-94-010-0876-1.
Halkia Krystallia (2001). Difficulties in Transforming the Knowledge of Science into School Knowledge, in Nicos Valanides (Ed.) Science and Technology Education: Preparing Future Citizens. Proceedings of the 1st IOSTE Symposium in Southern Europe, Paralimni, Cyprus, Volume II, pp. 76-82. ISBN: 9789963851911
Harel Idit & Papert Seymour (1991). Constructionism. Ablex Publishing. ISBN: 978-0893917869
Honig Sheryl (2010). What Do Children Write in Science? A Study of the Genre Set in a Primary Science Classroom, Written Communication, 27(1), pp. 87–119, https://doi.org/10.1177/0741088309350159.
Kuhn, T. S. (1970). The structure of scientific revolutions. 2nd Chicago, University of Chicago Press.
Kumar, David D. & Chubin, Daryl E. (Eds.)(2000). Science, Technology, and Society: A Sourcebook on Research and Practice. Springer. ISBN 978-94-011-3992-2
Lakatos Imre & Musgrave Alan (Eds.)(1970). Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139171434
Lakatos Imre (1976). Proofs and Refutations, The Logic of Mathematical Discovery. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139171472
Lakatos Imre (1978). The Methodology of Scientific Research Programmes. Philosophical Papers Volume 1, Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511621123
Lederman Leon M. & Teresi Dick (1993). The God Particle: If the Universe Is the Answer, What Is the Question? Dell Publishing. ISBN: 0-385-31211-3
Lee Okhee, Fradd Sandra H. & Sutman Frank X. (1995). Science Knowledge and Cognitive Strategy Use among Culturally and Linguistically Diverse Students. Journal of Research in Science Teaching, 32(8), pp. 797-816. https://doi.org/10.1002/tea.3660320804
Lefkowitz Mary R. (1997). Not Out of Africa: How “Afrocentrism” Became an Excuse to Teach Myth as History. Basic Books, ISBN: 978-0465098385.
MacDonald Teresa & Bean Alice (2011). Adventures in the subatomic universe: An exploratory study of a scientist–museum physics education project. Public Understanding of Science, 20(6), 846–862, Sage Publications. https://doi.org/10.1177/0963662510361417
Martin Brian (2012) The Tyranny of Science, International Studies in the Philosophy of Science, 26(1), 118-121, DOI: 10.1080/02698595.2012.653116
Masters J., Yelland N. (2002) Teacher Scaffolding: An Exploration of Exemplary Practice. In: Watson D., Andersen J. (eds) Networking the Learner. WCCE 2001. IFIP — The International Federation for Information Processing, vol 89. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-0-387-35596-2_29
McDermott, L. C., Shaffer, P. S. & Constantinou, C. P. (2000). Preparing teachers to teach physics and physical science by inquiry. Physics Education, 35(6), 411-416. https://doi.org/10.1088/0031-9120/35/6/306
Michaelides, P. G. (2001). Everyday observations in relation with Natural Sciences στο Gagatsis, A. (Εd.) Learning in Mathematics and Science and Educational Technology, Volume II pp. 281 – 300, University of Cyprus. ISBN: 9963825141v.2. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://www.clab.edc.uoc.gr/aestit/pdfs/71.pdf
Michaelides P. G. (2003). An affordable and efficient in-service training scheme for the Science Teacher. Paper presented at the Sixth International Conference on Computer Based Learning in Science (CBLIS03), University of Cyprus, Nicosia, Cyprus, 5 - 10 July 2003, proceedings pp. 792-799.
Michaelides, P. G. (2004). State of the Art of Science Teaching. Invited paper presented at the HSci2004. In S.Divjak (Ed.) Proceedings of 1st International Conference on Hands on Science: Teaching and Learning Science in the XXI Century, proceedings, pp.11-17. 5-9 July 2004, Ljubljana, Slovenia, Προσπελάστηκαν στις 7/3/2021, στα: http://www.hsci.info/hsci2004/index.html και http://www.ijhsci.info/hsci2004/PROCEEDINGS/FinalPapers/Science_teaching.pdf
Michaelides P. G. (2012). Problem Based Learning in Science and Technology teaching in the Department of Primary Teachers Education of the University of Crete, in Costa MF, Dorrío BV, Erdogan M, Erentay N (Eds.) Proceedings of 9th International Conference on Hands on Science – Hsci2012, pp. 112-119. 17-21 October 2012, Antalya, Turkey. ISBN 978-989-98032-0-6. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/37349/1/ProceedingsHSCI2012_smallsize.pdf,
Michaelides P. G. (2015). Why-, Ways-, Whom-, When- What- and Who- to Teach in Science and Technology, in Costa MF, Dorrío BV (Eds.) Proceedings of International Conference on Hands-on Science: Brightening our Future, HSci2015, pp. 1-17. ISBN: 978-989-8798-01-5. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://www.ijhsci.info/hsci_books/proceedings/HSCI_2015.zip
Michaelides P. G. & Tsigris Miltiadis (2004). Science Teaching with Self-made Apparatus, in S.Divjak (Ed.) Proceedings of 1st International Conference on Hands on Science: Teaching and Learning Science in the XXI Century, 5-9 July 2004, University of Ljubljana, Slovenia. ISBN: 961-6209-45-0. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στα http://www.hsci.info/hsci2004/index.html και http://www.ijhsci.info/hsci2004/PROCEEDINGS/FinalPapers/040530.pdf
Moll Luis C. (Ed.) (1990). Vygotsky and Education: Instructional Implications and Applications of Sociohistorical Psychology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139173674
Papert, Seymour (1980). Mindstorms: Children, Computers and Powerful Ideas (2nd ed). New York, Basic books. ISBN: 978-0465046744.
Pathare S. R. & Pradhan H. C. (2010). Students’ misconceptions about heat transfer mechanisms and elementary kinetic theory. Physics Education 45(6), pp. 629-634. https://doi.org/10.1088/0031-9120/45/6/008
Piaget Jean (1974). To Understand is to Invent: The Future of Education. p. 14. Grossman Publishers, New York. ISBN: 978-0670720347.
Popper, K. R. (1957). The aim of science. Ratio, 1, 24-35.
Popper, K. R. (1961). The Logic of Scientific Discovery, Routledge. ISBN: 978-0415278447.
Popper, K. R. (1963). Conjectures and refutations. London: Routledge & Kegan Paul.
Powell, Anne M. (1997). Academic Tutoring and Mentoring: A Literature Review. California Research Bureau, California State Library. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.193.3667&rep=rep1 &type=pdf
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), pp. 1-6, MCB University Press.
Rosenshine, B. and Meister, C. (1992) The use of scaffolds for teaching higher-level cognitive strategies. Educational Leadership, 49, 26-33.
Russell Bertrand (1926). On Education, Especially in Early Childhood. London: George Allen & Unwin Limited. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στα: http://www.humanities.mcmaster.ca/~russell/ και https://russell-j.com/beginner/ON_EDU-TEXT.HTM
Sober Elliott (2014). Is the Scientific Method a Myth? Perspectives from the History and Philosophy of Science, MÈTODE Science Studies Journal, 5, 195-199. University of Valencia. DOI: 10.7203/metode.84.3883.
Sokal, Alan D. (1996a). Transgressing the Boundaries: Toward a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity. Social Text 46/47, 217-252. DOI:10.2307/466856.
Sokal, Alan D. (1996b). A Physicist Experiments with Cultural Studies, Lingua Franca 6(4), pp. 62-64.
Snow, Charles Percy (1959). The Two Cultures and the Scientific Revolution. Cambridge: Cambridge University Press. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://intelligentagent.com/RISD/TheTwoCultures.pdf
Snow, Charles Percy (1963). The Two Cultures: A Second Look. Cambridge University Press (Online ISBN: 9781139196949, DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139196949).
Tate William (2001). Science Education as a Civil Right: Urban Schools and Opportunity-to-Learn Considerations. Journal of Research in Science Teaching 38(9), pp. 1015-1028. https://doi.org/10.1002/tea.1045
Tsigris Miltiadis & Michaelides P. G. (2006). On the Feasibility to Include Contemporary Science Concepts in the Primary School Curricula: A Retrospection into Two Case Studies, In Costa M. F. M., Dorrío B. V. (Eds.) Proceedings of the 3rd International Conference on Hands-on Science: Science Education and Sustainable Development (HSci2006) pp 261-266. Universidade do Minho, Braga Braga, Portugal. ISBN: 9899509507. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://www.ijhsci.info/hsci_books/proceedings/HSCI_2006.zip
Tytler Russell (2000). A comparison of year 1 and year 6 students' conceptions of evaporation and condensation: dimensions of conceptual progression, International Journal of Science Education, 22(5), 447-467. https://doi.org/10.1080/095006900289723
Tytler, R. & Peterson, S. (2000). Deconstructing learning in science—Young children’s responses to a classroom sequence on evaporation. Research in Science Education, 30, 339-355. https://doi.org/10.1007/BF02461555
UNESCO. Education for All, Global Monitoring Reports. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: https://en.unesco.org/gem-report/report-education-all-efa
Weiss Leah (2000). Ell and Non-Ell Students’ Misconceptions about Heat and Temperature in Middle School. M. Ed. Thesis, Dept. of Teaching and Learning Principals in the College of Education at the University of Central Florida. Προσπελάστηκε στις 7/3/2021, στο: http://etd.fcla.edu/CF/CFE0003238/Weiss_Leah_C_20108_MEd.pdf