Implementation and evaluation of the method “Transformative Learning through Aesthetic Experience” in Primary Education


Published: Jun 30, 2023
Keywords:
Teachers’ training Primary Education Transformative Learning through Aesthetic Experience Critical reflection Action-research
Maria Christou
https://orcid.org/0000-0001-5643-5415
Abstract

The purpose of this article is to present research which was held by the author regarding the implementation of the method “Transformative Learning through Aesthetic Experience”, in a group of the permanent teaching staff of Primary Education working in public schools in Athens and Piraeus, after completing their training in this method. The objectives were the following: a) to explore how teachers could effectively apply all stages of this method, in order to achieve the transformation of the stereotypical points of view of their students, and b) to investigate whether teacher training contributes to the effective implementation of the method in real teaching conditions. Firstly, it is presented the theoretical framework of this article, which focuses on five key areas: On Transformation Theory and the Constructive-Developmental Approach to Transformative Learning, the training of Primary Education teachers, the way Transformative Learning could be utilized in Primary Education, the possibility of utilizing Art as a means of developing transformative learning and on the method “Transformative Learning through Aesthetic Experience” itself. Regarding the research methodology, taking into account the purpose of the research, action research was regarded as the most appropriate and effective methodology. A presentation of the research method, the research results, a discussion, and proposals follow. It is pointed out that this article is a short presentation of the doctoral dissertation "Evaluation of the implementation of the method “Transformative Learning through Aesthetic Experience” in Primary Education", which was held by the author at the Hellenic Open University in 2016-2020. Throughout the text, gender is used, for the sake of economy of speech, without referring to any discrimination based on gender.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
ARTiT (2012). Έκθεση Αξιολόγησης. Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Βεργίδης, Δ. Ανάγνου, Β., Βάθη, Π., Βαλμάς, Θ., Βοζαϊτης, Γ., Μαρκοπούλου, Μ., Τζιντζίδης Α., Τουρκάκη, Δ. (2010). Εξωτερική αξιολόγηση του προγράμματος «Εισαγωγική Επιμόρφωση για νεοδιόριστους και προσλαμβανόμενους ως αναπληρωτές εκπαιδευτικούς σχολικού έτους 2009- 2010». Πανεπιστήμιο Πατρών, ΟΕΠΕΚ.
Βεργίδης, Δ., Δ. Ανάγνου, Β., Βάθη, Π., Βαλμάς, Θ., Βοζαϊτης, Γ., Μαρκοπούλου, Μ., Τζιντζίδης Α., Τουρκάκη, Δ. (2011). Εξωτερική αξιολόγηση του προγράμματος Εισαγωγική Επιμόρφωση για νεοδιόριστους και προσλαμβανόμενους ως αναπληρωτές εκπαιδευτικούς σχολικού έτους 2010- 2011. Πανεπιστήμιο Πατρών, ΟΕΠΕΚ.
Βεργίδης, Δ., & Βαλμάς Θ. (2011). Οι επιμορφωτικές ανάγκες των νεοδιόριστων δασκάλων. Στο Β. Οικονομίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Πεδίο.
Βρατσάλης, Κ. (2005). Τα παιδαγωγικά εμπόδια στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στο Κ. Βρατσάλης (Επιμ.), Διδακτική εμπειρία και παιδαγωγική θεωρία. Νήσος.
Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research Methods in Education. Routledge.
Cohen, L., Manion, L. Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μεταίχμιο.
Dewey, J. (1934/1980). Art as Experience. Reprint. The Berkley Publishing Group.
Efland, D.A. (2002). Art and Cognition: Integrating the Visual Arts in the Curriculum. Teachers College, Columbia University.
Eisner, E. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.
Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Milton Keynes.
Gardner, H. (2007). The synthesizing mind: Making sense of the deluge of information. In. Sanchez-Sorondo, M., et al. (Eds.), Globalization and education (pp. 3-18). Walter de Gruyter.
Greene. M. (2000). Releasing the Imagination: Essays on Education, the Arts, and Social Change. Jossey-Bass.
Freire P. (1978). Pedagogy in Process. Seabury Press.
Freire, P. & Shor, I. (2011). Απελευθερωτική Παιδαγωγική. Μεταίχμιο.
Kegan, R. (1986). “The Child Behind the Mask”. In W.H. Reid et al. (Eds.), Unmasking the Psychopath (pp. 45 – 77). W.W. Norton.
Kegan, R. (1994). In over our heads. Harvard University Press.
King, P.M., & Kitchener, K.S. (1994). Developing Reflective Judgment. Jossey-Bass.
King, P.M., & Kitchener, K.S. (2004). Reflective Judgment: Theory and Research on the Development of Epistemic Assumptions Through Adulthood. Educational Psychologist, 39 (1), 5-18.
Κόκκος, Α. & Συνεργάτες. (2011). Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες. Μεταίχμιο.
Κόκκος, Α. (2017). Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο σχολείο και στην εκπαίδευση ενηλίκων. ΕΕΕΕ.
Κόκκος, Α. & Παυλάκης, Μ. (2014). Οι οριζόντιες ικανότητες στις επιχειρήσεις (Business Skills). ΣΕΒ.
Kokkos, A. (2021). Exploring Art for Perspective Transformation. Brill/Sense.
Μέγα, Γ. (2018). Τρόποι εκφοράς του στοχασμού των ανηλίκων και ενηλίκων: Παράλληλοι δρόμοι ή τεμνόμενες διαδρομές; Μεταδιδακτορική έρευνα. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Mezirow, J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow, J. (1998). On Critical Reflection. Adult Education Quarterly, 48, 185-198. American Association for Adult and Continuing Education: Sage Publications.
Mezirow, J. (2007). Μαθαίνοντας να σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος. Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού. Στο: J. Mezirow & Συνεργάτες (Επιμ.) Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση [μτφ. Γ. Κουλαουζίδης] (σσ. 43-71). Μεταίχμιο.
Μπόνου, Α. (2018). Μετασχηματισμός Δυσλειτουργικών Αντιλήψεων στην ΣΤ' τάξη του Δημοτικού σχολείου, με την αξιοποίηση μεθόδων εκπαίδευσης ενηλίκων. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Παπαναούμ, Ζ. (2003). Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Τυπωθήτω.
Πατούνα, Α., Στελλάκου, Β., Κουτούζης, Μ., Βερέβη, Α. & Θωμαδάκη, Ε. (2005). Τα μαθήματα Παιδαγωγικής στο πρόγραμμα σπουδών και ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ: Ενδείξεις για τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.) Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού (σελ. 263-275). Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Perkins, D. (1994). The Intelligent Eye: Learning to Think by Looking at Art. Los Angeles. The Getty Education Institute for the Arts.
Project Zero (2022). http://www.pz.harvard.edu/
Σέργης Σ., & Κουτρομάνος Γ. (2013). Η επίδραση της επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών για τους εκπαιδευτικούς. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 6 (1-2), 67-84. http://earthlab.uoi.gr/thete/index.php/thete/article/view/157
Τσούτσα, Σ. & Κεδράκα, Κ. (2013). Παράγοντες που επηρεάζουν τους φιλολόγους στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ μετά την επιμόρφωσή τους στις νέες τεχνολογίες ανά ειδικότητα: η περίπτωση των φιλολόγων του Ν. Καβάλας. «εκπ@ιδευτικός κύκλος, 2(1), 93-110. https://journal.educircle.gr/images/teuxos/2013/2/teyxos2_5.pdf
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο α. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.). Γενικό Μέρος. http://ebooks.edu.gr/info/cps/1Geniko_Meros.pdf
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο β. (2003). Δ.Ε.Π.Π.Σ. – Α.Π.Σ. Γλώσσα. http://ebooks.edu.gr/info/cps/2deppsaps_GlossasDimotikou.pdf
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο γ. (2003). Δ.Ε.Π.Π.Σ. – Α.Π.Σ. Ιστορία. http://ebooks.edu.gr/info/cps/9deppsaps_Istorias.pdf
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο δ. (2003). Δ.Ε.Π.Π.Σ. – Α.Π.Σ. Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή. http://ebooks.edu.gr/info/cps/10deppsaps_kpa.pdf
Χρήστου, Μ. (2015). Ανάπτυξη οριζόντιων ικανοτήτων με τη χρήση της Τέχνης στο Δημοτικό. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Χρήστου, Μ. (2020). Αποτίμηση της εφαρμογής της μεθόδου «Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Διδακτορική διατριβή. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Χρήστου, Μ. (2022). Η εφαρμογή της θεωρίας της μετασχηματίζουσας μάθησης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. eκπ@ιδευτικός κύκλος, 10(2), 313-330. https://journal.educircle.gr/images/teuxos/2022/teuxos2/teyxos_10_2_17.pdf