Adult Education in Cyprus: Historical Review and Evolution


Published: Jan 10, 2025
Keywords:
Cyprus Adult Education Night Institutes State Institutes of Further Education Cyprus State Archives
Styliana Pileidi Konizou
Abstract

This article aims to illustrate the history and evolution of Adult Education. It is divided into three main historical phases, in which the evolutionary educational processes that emerged in each phase are analyzed. Each phase is linked with historical documents related to the educational revolution during the English Occupation (1950-1960), Independence (1960-1974), and Turkish Occupation (1974-to date). The primary research data are then related to the history of Cyprus literature. This research data includes material from the Cyprus State Archive. The historical review reveals a clear correlation between historical experiences and educational changes regarding how these changes have affected and continue to affect adults in Cyprus. This includes the contemporary challenges that those responsible for developing Adult Education on the island have to face.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ξενόγλωσσες
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed (MB Ramos, Trans.). Continuum, 2007.
Gravani, M., & Ioannidou, A. (2014). Adult and continuing education in Cyprus. W. Bertelsmann Verlag.
Ioannidou, A., Katechi, M., & Petrounakou, A. (2012). Opening Higher Education to Adults. Country Report Cyprus. Final Project Report HEAD for the German Institute for Adult Education and the Humboldt University of Berlin.
Persianis, P. (1996). The British Colonial Education' Lending' Policy in Cyprus (1878-1960): An intriguing example of an elusive' adapted education policy. Comparative Education, 32(1), 45-68.
Rogers, A. (1977). CARL ROGERS AND HUMANISTIC EDUCATION. In C. H. Patterson Foundations for a theory of instruction and educational psychology. Harper & Row.
Knowles, M. S. (1980). From pedagogy to andragogy. Religious Education, 42-49.
Ελληνόγλωσσες
European Commission: Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης 2022 – Κυπροσ, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/130830
Ιστορικό Σχολείου Λευκωσίας. (2023). http://gym-esperino-lef.schools.ac.cy/index.php?id=istoriko-scholeiou
Κυπριακή Πύλη Διά Βίου Μάθησης. (2016). Οργανισμοί. http://www.kepa.gov.cy/Mathisi/
Μιχαηλίδης, Ξ., Μουζουρίδης, Γ., & Κορέλλη, Γ. (2011). Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση στην Ευρώπη: Κύπρος 2011. http://www.cedefop.europa.eu/etv/Information_resources/NationalVet/ Refernet
Ν. 125(Ι)/99. (1999). Ο περί Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού Νόμος.
Πηλείδη- Κόνιζου, Σ. (2023). Εκπαίδευση Ενηλίκων στην Κύπρο: Ιστορική αναδρομή και Κατάρτιση Εκπαιδευτών. Νέος Παιδαγωγός, 34, 243-253.
Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. (2023). Επιμορφωτικά Κέντρα, Οργανωτική Δομή. http://www.moec.gov.cy/epimorfotika/organogramma.html
Χαννή, Γ. (2021). Γ. Μουζουρίδης: Χαμηλή η συμμετοχή σε προγράμματα ΑνΑΔ. https://www.stockwatch.com.cy/el/article/synenteyxeis/g-moyroyzidis-hamili-i-symmetohi-se-programmata-anad
Κρατικό Αρχείο Κύπρου
E11/454/42-45. (1962). Επιμορφωτικά Κέντρα.
E11/454/46. (1963). Επιμορφωτικά Κέντρα.
Ε1/1119. (1959). Εργασίαι διά το περιοδικόν "Κυπριακή Εκπαίδευσις.
Ε1/370/143. (1953). Μετεκπαίδευσις.
Ε1/377/253. (1958). Νυκτερινά Ινστιτούτα.
Ε1/377/48-50. (1954). Νυκτερινά Ινστιτούτα.
Ε1/377/87. (1956). Νυκτερινά Ινστιτούτα.
Ε1/381/171. (1965). Νυκτερινά Επιμορφωτικά Κέντρα.
Ε1/381/74-70. (1964). Νυκτερινά Επιμορφωτικά Κέντρα.
Ε1/382/102-112. (1966). Νυκτερινά Επιμορφωτικά Κέντρα.
Ε1/664/52. (1954). Προσόντα Καθηγητών.
Ε1/664/83. (1995). Προσόντα Καθηγητών.
Ε11/68. (1960). Επιμορφωτικά Κέντρα.
Ε12/215/3. (1964). Αναλφαβητισμός.
Ε12/215/30-27. (1965). Αναλφαβητισμός.
Ε12/215/8-7. (1964). Αναλφαβητισμός.