Transformative Learning - A Closer Look at Critical Reflection with Franz Brentano
Περίληψη
Mezirow’s transformative learning (TL) theory highlights the importance of critically examining frames of reference and their origins. While critical reflection is central to TL, its connection with emotions remains insufficiently addressed. This paper asserts that critical reflection encompasses rationality and emotionality, forming a unified consciousness that integrates mind and heart. By revisiting foundational psychological concepts, particularly Franz Brentano’s theories of intentionality and mental phenomena, which closely connect with Mezirow’s concept of critical reflection, this article offers a fresh perspective on the rational-emotional interplay. The article reviews Mezirow’s TL theory, introduces Brentano’s key concepts, and critiques the underrepresentation of emotionality in Mezirow’s framework, emphasising its integral role in critical reflection. It explores the unity of consciousness and demonstrates how meaning-making and reflection are inherently shaped by emotional experiences. A Brentano-inspired lens clarifies the ambiguities of transformation, challenges the necessity of a disorienting dilemma, and proposes alternative pathways. The paper concludes with practical recommendations for educators and directions for future research.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Chiu, E. (2025). Transformative Learning - A Closer Look at Critical Reflection with Franz Brentano . ADULT EDUCATION Critical Issues, 5(1), 52–66. https://doi.org/10.12681/haea.39759
- Ενότητα
- Άρθρα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού 4.0.
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για τη μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στις προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).