Η Οργανωσιακή Μάθηση ως Στρατηγικό Μέσο Ανάπτυξης του Ανθρώπινου Δυναμικού και Βελτίωσης του Εργασιακού Περιβάλλοντος: Η Περίπτωση των Διακεκριμένων Επιχειρήσεων με το Καλύτερο Εργασιακό Περιβάλλον στην Ελλάδα


Χρυσούλα Γκεβορκιάν
Άννα Τσιμπουκλή
Résumé

Βασική επιδίωξη των σύγχρονων οργανισμών είναι η απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος διαρκείας, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του πολύπλοκου και ασταθούς περιβάλλοντος των οργανισμών. Στο πλαίσιο αυτό, αρκετές επιχειρήσεις προσπαθούν να μετασχηματιστούν σε οργανισμούς μάθησης. Η παρούσα  εργασία είχε ως σκοπό να διερευνήσει κατά πόσο οι επιχειρήσεις που έχουν διακριθεί ως οι επιχειρήσεις με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα παρέχουν ευκαιρίες μάθησης στους εργαζόμενούς τους στον χώρο εργασίας. Τα δεδομένα της έρευνας συλλέχθηκαν μέσω της διανομής  αυτοχορηγούμενων ερωτηματολογίων σε 80 άτομα που εργάζονται σε επιχείρηση, η οποία έχει διακριθεί από τον διεθνώς αναγνωρισμένο οργανισμό, Great Place to Work, ως μία από τις επιχειρήσεις με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα. Για τους σκοπούς της μελέτης αξιοποιήθηκε  το έγκυρο και αξιόπιστο εργαλείο DLOQ-Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (η εκδοχή των 55 στοιχείων), ώστε να αξιολογηθούν οι διαστάσεις του οργανισμού μάθησης και η οργανωσιακή απόδοση. Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι, η εξεταζόμενη επιχείρηση φέρει τα χαρακτηριστικά ενός οργανισμού μάθησης και η ενσωμάτωση των επτά διαστάσεων ενός οργανισμού μάθησης έχει θετικό αντίκτυπο στην οργανωσιακή της απόδοση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η εξεταζόμενη επιχείρηση αναγνωρίζει την αξίατης καλλιέργειας μαθησιακής κουλτούρας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του οργανισμού και για τον λόγο αυτό προβαίνει στις ενέργειες που απαιτούνται για την ανάπτυξη και την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της.

Article Details
  • Rubrique
  • Articles
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Ξενόγλωσσες
Argyris, C. (1993). Knowledge for action. Jossey-Bass Publishing.
Argyris, C. & Schön, D.A. (1978). Organizational Learning: A theory of Action Perspective. Jossey-Bass.
Burma, Z.A. (2015). New Management Approaches in Business: Learning Organization Concept. European Journal of Business and Management, 7(6), 87-95.
Cura, F. (2016). Learning Organizations in Higher Education: Cases of Northern Iraq Universities. International Journal of Science Technology and Management, 5(7), 58-65.
Cyert, R.M. & March, J.G. (1963). A behavioral theory of the firm. Englewood Cliffs. Prentice-Hall.
Easterby-Smith, M., Burgoyne, J. & Araujo, L. (1999). Organizational Learning and the Learning Organization: Developments in theory and practice. Sage Publications Ltd.
Garvin, D.A. (1993). Building a Learning Organization. Harvard Business Review, 71(4), 78-91.
Gheorghe, C.M., Purcarea, V.L. & Gheorghe, I. R. (2018). Investigating the dimensions of learning organizations questionnaire (DLOQ) in a Romanian private ophthalmology organization. Romanian Journal of Ophthalmology, 62(4), 288-295.
Goh, S.C. (1998). Toward a learning organization: The strategic building blocks. S.A.M. Advanced Management Journal, 63(2), 15-20.
Goh, S.C. (2003). Improving Organizational Learning Capability: Lessons from two case studies. The Learning Organization, 10(4), 216-227.
Goula et al. (2020). Validation of Dimensions of Learning Organization Questionnaire (DLOQ) in health care setting in Greece. Journal of Public Health Research, 9(4), 517-522.
Huysman, M. (2000). An organizational Learning approach to the learning organization. European Journal of Work and Organizational Psychology, 9(2), 133-145.
Ingvaldsen, J. (2015). Organizational Learning: Bringing the forces of Production back in. Organization Studies, 36(4), 423-444.
Kim, D.H. (1993). The link between individual and organizational learning. Sloan Management Review, Fall, 37-50.
Kortsch, T. & Kauffeld, S. (2019). Validation of a German Version of the Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ) in German Craft Companies. German Journal of Work and Organization Psychology, 63(1), 15-3.
Law, K.M. & Chuah, K.B. (2015). PAL Driven Organizational Learning: Theory and Practices: A Light on Learning Journey of Organizations. Springer.
Leufvén, M. et al. (2015). Dimensions of Learning Organizations Questionnaire (DLOQ) in a low-resource health care setting in Nepal. Health Research Policy and Systems, 13(6), 1-8. https://health-policy-systems.biomedcentral.com/articles/10.1186/1478-4505-13-6
Marsick, V.J. & Watkins, K.E. (2003). Demonstrating the value of an organization’s learning culture: The Dimensions of Learning Organization Questionnaire. Advances in Developing Human Resources, 5(2), 132-151.
Mbassana, M.E. (2014). Validating the Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ) in the Rwandan Context. European Journal of Business, Economics and Accountancy, 2(2), 15-26.
Mets, T. & Torokoff, M. (2007). Patterns of Learning Organization in Estonian Companies. Trames Journal of the Humanities and Social Sciences, 11(2), 139-154.
Moilanen, R. (2005). Diagnosing and measuring learning organization. The Learning Organization, 12(1), 71-89.
Nonaka, I. (1991). The Knowledge-creating company. Harvard Business Review, 69(6), 96-104.
Senge, P.M. (1990). The Fifth Discipline, the Art and Practice of Learning Organization. Doubleday Dell.
Sharifirad, M.S. (2011). The Dimenisions of Learning Organization Questionnaire (DLOQ). A cross-culture validation in an Iranian context. International Journal of Manpower, 32(5/6), 661-676.
Simon, H.A. (1991). Bounded rationality and organizational learning. Organization Science, 2(1), 125-134.
Song, J.H., Joo, B.K. & Chermack, T.J. (2009). The Dimensions of Learning Organization Questionnaire (DLOQ): A Validation Study in a Korean Context. Human Resource Development Quarterly, 20(1), 43-64.
Symons, C. (2005). Facing Extinction: Organizational Learning in a Small Secondary School Under Duress. Leadership and Policy in Schools, 4(4), 281-309.
Tabatabaei, S.A.N. & Ghorbi, M. (2014). A survey on impact of dimensions of learning organization on employees’ performance. Case Study: Economic Department of Iran Khodro Company. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 3(9), 66-78.
Wang, X. & Yang, B. (2007). The Culture of Learning Organization in Chinese state-owned and Privately-owned enterprises: An empirical study. Frontiers of Business Research in China, 1(2), 275-299.
Waruwu, H. et al. (2020). The Role of Transformational Leadership, Organizational Learning and Structure on Innovation Capacity: Evidence from Indonesian Private Schools. Journal of Education, Psychology, and Counseling, 2(1), 378-397.
Watkins, K.E. (2017). Defining and Creating Organizational Knowledge Performance. Educar, 53(1), 211-226.
Watkins, K.E. & Marsick, V.J. (1993). Sculpting the Learning Organization: Lessons in the Art and Science of Systemic Change. Jossey-Bass.
Watkins, K.E. & Marsick, V.J. (1996). In action: Creating the Learning Organization. American Society for Training and Development.
Watkins, K.E. & Marsick, V.J. (1999). Dimensions of the Learning Organization Questionnaire. Jossey-Bass.
Yang, B., Watkins, K.E. and Marsick, V.J. (2004). The construct of the learning organization: dimensions, measurement and validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55.
Yeo, R.K. (2005). Revisiting the roots of learning organization: a synthesis of the learning organization literature. The Learning Organization, 12(4), 368-382.
Zubr, V. (2019). Studies with Dimensions of Learning Organization Questionnaire-Research Study. https://digilib.uhk.cz/bitstream/handle/20.500.12603/193/ZUBR.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ελληνόγλωσσες
Δεκούλου, Π. (2012). Οργανωσιακή Μάθηση στις Επιχειρήσεις Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και Διαφήμισης στην Ελλάδα: Η αλληλεπίδραση μεταξύ του οργανισμού μάθησης, της οργανωσιακής δομής και επίδοσης [Διδακτορική διατριβή]. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Δημοσιογραφίας & Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας.
Dibella, A.J. (2017). Χαρτοφύλακας Μάθησης: Μία Εναλλακτική Πρόταση στους Οργανισμού Μάθησης. Στο M. Easterby-Smith & M. A. Lyles (Eds.), Εγχειρίδιο Οργανωσιακής Μάθησης και Διαχείρισης Γνώσης (Μ. Σφακιανάκης, Επιμ.) (σσ. 199-216). Π.Χ. Πασχαλίδης & Broken Hill Publishers Ltd.
Νομικού, Χ. (2017). Τα κέντρα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ως Οργανισμοί Μάθησης. Μία Έρευνα Δράσης [Διδακτορική Διατριβή]. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Παπάζογλου, Α. & Κουτούζης, Μ. (2017). Τα σχολεία ως οργανισμοί μάθησης. Λόγοι, προϋποθέσεις και πρακτικές μετασχηματισμού. Στο Σ. Γκιώση, Ε. Βαλκάνος & Α. Οικονόμου (Επιμ.), Σχολική Ηγεσία και Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί (σσ. 333-344). Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Plaskoff, J. (2017), Ο συλλογικός νους και η δόμηση του κοινωνικού συνόλου: Κατανοώντας τη μάθηση με οργανωσιακό χαρακτήρα. Στο M. Easterby-Smith & M. A. Lyles (Eds.), Εγχειρίδιο Οργανωσιακής Μάθησης και Διαχείρισης Γνώσης (Μ. Σφακιανάκης, Επιμ.) (σσ. 217-243). Π.Χ. Πασχαλίδης & Broken Hill Publishers Ltd.
Roloff, S.K., Woolley, W.H. & Edmondson, A.C. (2017). Η συνεισφορά της ομάδας στην Οργανωσιακή Μάθηση. Στο M. Easterby-Smith & M. A. Lyles (Eds.), Εγχειρίδιο Οργανωσιακής Μάθησης και Διαχείρισης Γνώσης (Μ. Σφακιανάκης, Επιμ.) (σσ. 269-290). Π.Χ. Πασχαλίδης & Broken Hill Publishers Ltd.