«Έχεις αμφισβητήσει ποτέ την πραγματικότητά σου;» Η κατασκευή της ταυτότητας του ανθρωποειδούς ρομπότ στο Westworld


Δημοσιευμένα: nov. 6, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
μεταανθρωπισμός επιστημονική φαντασία σωματικότητα μνήμη συνείδηση
Ελένη Τσατσαρώνη
Περίληψη

Το άρθρο εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο συγκροτείται η φαντασίωση του τεχνικώς κατασκευασμένου ανθρωπόμορφου υποκειμένου στη σύγχρονη επιστημονική φαντασία. Το συνθετικό αυτό υποκείμενο ακροβατεί ανάμεσα σε δύο ταυτότητες· είναι δημιούργημα τόσο της κοινωνικής πραγματικότητας όσο και της φαντασίας· είναι ένα πλάσμα που ενοικεί στο μεταίχμιο του ανθρώπινου και του τεχνολογικού. Προκειμένου να διερευνήσω τις διαδικασίες συγκρότησης της υποκειμενικότητας του ανθρωποειδούς ρομπότ καθώς και τη σχέση του με το ευρύτερο ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο παραγωγής και αναπαραγωγής του, εστιάζω στην περίπτωση της τηλεοπτικής σειράς Westworld (HBO, 2016-2018). Η εν λόγω σειρά συνιστά ένα κυρίαρχο παράδειγμα που συνοψίζει την σύγχρονη επιστημονική φαντασία, τη δημοφιλή κουλτούρα και τη μαζική κατανάλωση. Ακολουθώντας τη διάκριση μεταξύ ανθρώπινου και μεταανθρώπινου, θα επιχειρήσω να επανεξετάσω τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το ανθρώπινο στοιχείο μέσα από τις ιστορίες που μας αφηγούνται οι τεχνολογικές ετερότητες της επιστημονικής φαντασίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Baudrillard, J. 1983. Simulations. Νέα Υόρκη: Semiottext[e]
Cheney-Lippold, J. 2011. «A new algorithmic identity: Soft biopolitics and the modulation of control». Theory, Culture & Society 28(6): 164-181.
Dimitrakaki, A., & Tsiantis, M. 2002. «Terminators, Monkeys and Mass Culture: The carnival of time in science fiction films». Time & Society 11(2-3): 209-231.
Ghezzi, A., Pereira, Â., & Vesnic-Alujevic, L. 2014. «Introduction: Interogating the right to be forgotten». Στο The Ethics of Memory in a Digital Age: Interrogating the Right to Be Forgotten, 1-9. Αγγλία και Νέα Υόρκη: Springer.
Gray, J. 2010. Show sold separately: Promos, spoilers and other media paratexts. Νέα Υόρκη: NYU Press.
Haraway, D. 1991. «A cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-feminism in the Late Twentieth Century». Στο Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, 149-181. Νέα Υόρκη: Routledge.
Harnad, S. 1991. «Other bodies, other minds: A machine incarnation of an old philosophical problem». Minds and Machines 1(1): 43-54.
Haskins, E. 2007. «Between archive and participation: Public memory in a digital age». Rhetoric Society Quarterly 37(4): 401-422.
Hayles, N. K. 2008. How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Σικάγο και Λονδίνο: University of Chicago Press.
Jeffs, R., & Blackwood, G. 2017. «WhoseReal? Encountering New Frontiers in Westworld». MEDIANZ: Media Studies Journal of AotearoaNew Zealand 16(2): 95-115.
Jenkins, H. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. Νέα Υόρκη: NYU press.
Kim, M.S., & Kim, E.J. 2013. «Humanoid robots as “The Cultural Other”: are we able to love our creations?». AI & society 28(3): 309-318
Landsberg, A. (2004). «Prosthetic memory: Total recall and Blade Runner». Στο Liquid metal: the science fiction film reader, 239-248. Νέα Υόρκη: Wallflower Press.
Ritzer, G. & Jurgenson, N. 2010. «Production, Consumption, Prosumption: The nature of capitalism in the age of the digital ‘prosumer’». Journal of Consumer Culture 10 (13): 13-36.
Stevens, T. 1996. «“Sinister Fruitiness”:” Neuromancer”, Internet Sexuality and the Turing Test». Studies in the Novel, 28(3): 414-433.
Telotte, J. P. 1995. Replications: A robotic history of the science fiction film. Ουρμπάνα και Σικάγο: University of Illinois Press.
Turing, A. 2009. «Computing Machinery and Intelligence». Στο Parsing the Turing test, 23-65. Άμστερνταμ: Springer.
Van Dijck, J. (2004). «Memory matters in the digital age». Configurations 12(3): 349-373.