Ψηφιακοί «Σάϊλοκ» και ομοκανονικότητα στους πολιτισμούς των διαδικτυακών παιχνιδιών (Απο)μυθοποίηση και (απο)ταύτιση


Δημοσιευμένα: Nov 6, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
διαδικτυακά παιχνίδια συμμετοχικότητα εμπορευματοποίηση λουδο-καπιταλισμός κουήρ
Ελένη Λαζαρίδου
https://orcid.org/0000-0002-9257-5359
Περίληψη

Κατά πόσο οι διαδικτυακοί τόποι αποτελούν χώρους αντιπροσώπευσης και ισότιμης έκφρασης της σεξουαλικής διαφοράς κατασκευασμένους από «εμάς» για «εμάς»; Παρά την πεποίθηση ότι η συμμετοχικότητα των τεχνοπολιτισμών διαμορφώνει συνθήκες συλλογικών και ατομικών διεκδικήσεων, η αλγοριθμική επιμέλεια οριοθετεί την κουήρ ταυτότητα και επιβάλλει μια διαμεσολαβημένη αναπαράσταση που φέρει εγγράφουσες ετεροκανονικές αξίες. Τα ιδεολογικά κατασκευασμένα ψηφιακά περιβάλλοντα επιτρέπουν τη διείσδυση κανονιστικών κοινωνικών προσταγών, διαμορφώνοντας συμπεριφοριστικούς κανόνες επιτέλεσης της κουήρ ταυτότητας. Τα «πολύχρωμα» δρώμενα και σύμβολα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας γίνονται αντικείμενα εμπορευματοποίησης από τις εταιρείες παραγωγής παιχνιδιών, οι οποίες καιροσκοπικά, με συμπεριφορές «Σάιλοκ»2, εγκωμιάζουν το κουήρ αλλά δεν το ενσωματώνουν ουσιαστικά. Η κριτική διερεύνηση των καπιταλιστικών πρακτικών στα ψηφιακά παιχνίδια συμβάλλει στην αποδόμηση της συστημικά θεσμοθετημένης έμφυλης και σεξουαλικής έκφρασης και προάγει τη διαφορετικότητα άνευ όρων, αποκομμένη από τις οριοθετήσεις που επιτάσσει η πει-
θαρχημένη κοινωνία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αθανασίου, Αθηνά. 2004. Γυναίκες και Φύλα: Ανθρωπολογικές και Ιστορικές Προσεγγίσεις. Η Μελέτη του Φύλου ως Αναλυτικού Εργαλείου στο Χώρο της Υγείας. http://www1.aegean.gr/gender-postgraduate/ Documents/%CE%9C%CE%B5%CE%BB%CE%AD%CF%84%CE%B7%20%CE%91%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%BF%CF%85.pdf.
Barthes, Roland. 2007. Μυθολογίες. Αθήνα: Κέδρος.
Baudrillard, Jean. 1998. The Consumer Society: Myths and Structures. Λονδίνο: Sage Publications Ltd.
Becker, Konrad, and Felix Stalder. 2009. «Introduction». Στο Deep Search: The Politics of Search Beyond Google. Μόναχο: Studienverlag & Transaction.
Bryson, Mary. 2004. «When Jill Jacks In: Queer Women and the Net». Feminist Media Studies 4(3): 239-54.
Brown, Wendy. 2005. Edgework: Critical Essays on Knowledge and Politics. Οξφόρδη: Princeton UniversityPress.
Bucholtz, Mary. 2002. «Youth and Cultural Practice». Annual Review of Anthropology 31: 525-552.
Castronova, Edward. 2005. Synthetic Worlds: The Business and Culture of Online Games. Σικάγο: University of Chicago Press.
Chang, Edmond. 2017. «Queergaming». Στο Queer Game Studies, 15-23. Μινεάπολη: University of Minnesota Press.
Cheney-Lippold, John. 2011. «A New Algorithmic Identity: Soft Biopolitics and the Modulation of Control». Theory, Culture & Society 28(6): 164-181.
Conrad, Kathryn. 2009. «Nothing to Hide … Nothing to Fear: Discriminatory Surveillance and Queer Visibility in Great Britain and Northern Ireland». Στο Ashgate Research Companion to Queer Theory, 329-346. Φάρναμ: Ashgate Publishing Ltd.
Dentice, Dianne, and Michelle Dietert. 2015. «Liminal Spaces and the Transgender Experience». Theory in Action 8: 69-96.
D’Emilio, John. 2002. «Capitalism and gay identity». Στο Culture, Society and Sexuality: A Reader, 239-247. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Duguay, Stefanie. 2016. «Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, and Queer Visibility Through Selfies: Comparing Platform Mediators Across Ruby Rose’s Instagram and Vine presence». Social Media and Society 2(2): 1-10.
Galloway, R. Alexander. 2012. The Interface Effect. Κείμπριτζ και Μάλντεν: Polity Press.
Geertz, Clifford. 1973. The Interpretation of Cultures: Selected Essays, 412-53. Νέα Υόρκη: Basic Books.
Ghaziani, Amin. 2011. «Post-Gay Collective Identity Construction». Social Problems 58(1): 99-125.
Gray, Herman. 1995. Watching Race: Television and the Struggle for “Blackness”. Μινεάπολη: University of Minnesota Press.
Hall, Stuart. 1992. «What is this “Black” in Black Popular Culture?». Στο Stuart Hall: Critical Dialogues in Cultural Studies, 468-478 . Λονδίνο καιΝέαΥόρκη: Routledge, 1996.
Halberstam, Jack. 2011. The Queer Art of Failure. Ντέρχαμ: Duke University Press.
Hester-Williams, Kay. 2001. «The Reification of Race in Cyberspace: African American Expressive Culture, FUBU and a Search for Beloved Community on the Net». Mots Pluriels 19. http://motspluriels.arts.uwa.edu.au/MP1901khw.html.
Hong, Renyi. 2013. «Game Modding, Prosumerism and Neoliberal Labor Practices». International Journal of Communication 7: 984–1002.
Howe, Cymene. 2015. «Queer Anthropology». Στο The International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, 2nd Edition, 1-7. Λονδίνο: Elsevier.
Jenkins, Henry. 2006. Fans, Bloggers and Gamers: Exploring Participatory Culture. Νέα Υόρκη: New York University Press.
Kornak, Jacek. 2015. Queer as a Political Concept. Academic Thesis. Ελσίνκι: Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies.
Κυριακόπουλος, Λέανδρος. 2020. «Για την απόσταση της εικόνας στις (ανα)παραστασιακές επιτελέσεις των κοινωνικών μέσων». Ουτοπία 133: 63-88.
Lallas, Dimitris. 2019. «Κατανάλωση, καταναλωτικές πρακτικές και καταναλωτισμός: Εννοιολογήσεις και η αναγκαιότητα της σημασιολογικής οριοθέτησης». Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 152: 117–157.
Lampel, Joseph, and Alan D. Meyer. 2008. «Introduction: Field-configuring events as structuring mechanisms: How conferences, ceremonies, and trade shows constitute new technologies, industries, and markets». Journal of Management Studies 45(6): 1025-1035.
Malaby, Thomas. M. 2009. «Anthropology and play: The contours of playful experience». New Literary History 40(1): 205-218.
Miller, Daniel. 2008. The Comfort of Things. Κέιμπριτζ: Polity Press.
Miller, Daniel, and HeatherHorst. 2013. Digital Anthropology. Λονδίνο: Bloomsbury Publishing.
Muñoz, José Esteban. 1999. Disidentifications. Queers of Color and the Performance of Politics. Μινεάπολη: Minnesota University Press.
Nakamura, Lisa. 2002. Cybertypes: Race, ethnicity, and identity on the Internet. Νέα Υόρκη: Routledge.
Nakamura, Lisa. 2008. Digitizing race: Visual cultures of the Internet. Μινεάπολη: University of Minnesota Press.
O’Riordan, Kate. 2005. «From Usenet to Gaydar: A comment on queer online community». ACM Siggroup Bulletin 25(2): 28-31.
Παπαηλία, Πηνελόπη, και Πέτρος Πετρίδης. 2015. Ψηφιακή Εθνογραφία. Αθήνα: Κάλλιπος. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/6117.
Papanikolaou, Dimitris. 2018. «Critically queer and haunted: Greek identity, crisiscapes and doing queer history in the present». Journal of GreekMedia & Culture 4(2): 167-186.
Πετρίδης, Πέτρος. 2020. «Όταν τα σώματα μιλούν: Συναίσθημα και παραγωγικότητα στην ψηφιακή συνθήκη». Ουτοπία 133: 115-138.
Pink, Sarah, et al. 2016. Digital Ethnography: Principles and Practice. Λονδίνο: Sage Publications.
Rancière, Jacque. 2009. The Emancipated Spectator. Λονδίνο: Verso.
Rettberg, Scott. 2008. «Corporate ideology in World of Warcraft». Στο Digital culture, play, and identity: A World of Warcraft reader, 19-38. Κέιμπριτζ, Μασαχουσέτη: MIT Press.
Rose, Tricia. 1994. Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Κονέκτικατ: Wesleyan University Press.
Schram, Brian. 2019. Accidental Orientations: Rethinking Queerness in Archival Times. Surveillance & Society 17(5): 602-617.
Sedgwick, E. Kosofsky. 1993. Tendencies. Ντέρχαμ: Duke University Press.
Thrift, Nigel. 2005. Knowing Capitalism. Λονδίνο: Sage
Turner, Victor. 1969. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Μπρούνσβικ και Λονδίνο: Aldine Transaction.
Valocchi, Stephen. 2017. «Capitalisms and Gay Identities». Social Problems 64(2): 315-331.