Αξιολόγηση της ορθογραφικής ικανότητας και εφαρμογή στρατηγικών παρέμβασης για τη βελτίωσή της. Η περίπτωση ενός χαρισματικού μαθητή της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας


Διεθνές Επιστημονικό Περιοδικό Ανοιχτής πρόσβασης ¨"Εκπαιδευτικές Διαδρομές" (Educational Routes) της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου
Δημοσιευμένα: Apr 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
χαρισματικοί/ές μαθη΄τες/ήτριες δραστηριότητες παρέμβασης διαφοροποιημένη διδασκαλία συμπεριληπτική διδασκαλία διαγνωστική αξιολόγηση
Sofia Tsakalidou
https://orcid.org/0000-0001-5500-1586
Κυριακή Καλλιάνου
Περίληψη

Σύγχρονες εμπειρικές έρευνες που προσανατολίζονται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης υποδεικνύουν την αλληλεπίδραση πολυδιάστατων μεταβλητών για τον εντοπισμό και την προώθηση του δυναμικού των χαρισματικών και ταλαντούχων μαθητών/τριών. Σε αυτήν τη μελέτη περίπτωσης, ενσωματώσαμε τη διαγνωστική αξιολόγηση για να καταγράψουμε την ορθογραφική ικανότητα ενός γλωσσικά ταλαντούχου μαθητή Γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Το υποκείμενο της έρευνας είναι ένα αγόρι 8 ετών που μαθαίνει Γερμανικά ως δεύτερη ξένη γλώσσα εδώ και δύο χρόνια. Για την αξιολόγηση της ορθογραφικής του ικανότητας, χρησιμοποιήσαμε τη Δοκιμασία Ορθογραφίας για μαθητές/ ήτριες Γερμανικής ως Β΄  ξένης γλώσσας, το οποίο χορηγήθηκε πριν και μετά την παρέμβαση. Η παρέμβαση που παρουσιάζεται σε αυτό το άρθρο βασίζεται σε μια συγκεκριμένη ορθογραφική δυσκολία, την κεφαλαιοποίηση των ουσιαστικών στη γερμανική γλώσσα και συνδυάζεται με τη διαδικασία αξιολόγησης, η οποία προηγήθηκε. Ποσοτικά δεδομένα συλλέχθηκαν επιπλέον από το Ερωτηματολόγιο Διεξαγωγής του Μαθήματος για τον προσδιορισμό των ατομικών μαθησιακών στυλ και ενδιαφερόντων. Σε αυτήν τη μελέτη περίπτωσης σχεδιάσαμε πολυαισθητηριακές και ψηφιακές δραστηριότητες παρέμβασης, ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες ενός χαρισματικού μαθητή της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Εφαρμόσαμε πολυαισθητηριακές προσεγγίσεις για να ανταποκριθούμε στις προτιμήσεις του μαθητή και ενσωματώσαμε ψηφιακά εργαλεία για να ενισχύσουμε την εμπλοκή και την ενίσχυση της μάθησης. Η ανάλυση μετά την παρέμβαση αποκάλυψε σημαντική βελτίωση στην ορθογραφική ικανότητα του μαθητή.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Πρωτότυπες Ερευνητικές εργασίες
Αναφορές
Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. Ballantine Books.
Briançon, Μ. (2019). The Meaning of otherness in education. Stakes, forms, process, thoughts and transfers. John Wiley & Sons, Inc.
Deveau, T. (2006). Strategies for gifted second language learners. Academic Exchange Quarterly, 22. https://www.thefreelibrary.com/Strategies+for+gifted+second+language+learners.- a0146219165.
Gagnè, F. (2005). From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed.) (pp. 98–119). Cambridge: Cambridge University Press.
Gardner, J. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Basic Books.
Gardner, J. (2013). Frequently asked questions. Multiple intelligences and related educational topics. https://pz.harvard.edu/sites/default/files/faq.pdf
Heller, K. A., Perleth, Ch., & Lim, T. K. (2005). The Munich model of giftedness designed to identify and promote gifted students. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed.) (pp. 147–170). Cambridge: Cambridge University Press.
Law 3699/2008 - Government Gazette 199/A/2-10-2008 “Special Education and the Education of learners with disabilities of specific learning needs”. Athens.
Papadopoulou, C.-O., & Tsakalidou, S. (2022). Fremdsprachenunterricht für hochbegabte Lernende. 8. Didaktik-Tagung der Abteilung für Deutsche Sprache und Philologie der Aristoteles Universität Thessaloniki mit dem Thema „Individuelles Lernen und Binnendifferenzierung im Fremdsprachenunterricht” (04.06.2022).
Papadopoulou, C.-O., & Tsakalidou, S. (2023). Teaching foreign languages to gifted learners [Διδασκαλία ξένων γλωσσών σε χαρισματικούς μαθητές και χαρισματικές μαθήτριες]. In G. Ipsilantis, I. Talli, & A. Mouti (Eds.), Assessing and learning a second language in Special Education [Ζητήματα αξιολόγησης και εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας στην ειδική αγωγή] (pp. 165-184). Kiriakidis editions [Αφοί Κυριακίδη Εκδόσεις Α. Ε.].
Reis, S. M., & Renzulli, J. S. (2009). Myth 1: The gifted and talented constitute one single homogeneous group and giftedness is a way of being that stays in the person over time and experiences. Gifted Child Quarterly, 53(4), 233–235. https://doi.org/10.1177/0016986209346824.
Renzulli, J. (1986). The three-ring conception. A developmental model for creative productivity. In R. Sternberg (ed.) Conceptions of Giftedness (pp. 332-357). New York: Cambridge university Press.
Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
Renzulli, J. S. (1982). What makes a problem real: Stalking the illusive meaning of qualitative differences in gifted education. Gifted Child Quarterly, 26, 148-156.
Renzulli, J. S. (1999). A practical approach for developing the gifts and talents of all students. In B. Z. Presseisen (Ed.), Teaching for intelligence I: A collection of articles (pp. 333–369). Corwin Press.]
Renzulli, J. S. (2005). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for promoting creative productivity. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed.) (pp. 246–279). Cambridge: Cambridge University Press.
Renzulli, J. S. (2016). The role of blended knowledge in the development of creative productive giftedness. International Journal for Talent Development and Creativity, 4(1), 13–24. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1301505.pdf
Roznowski, M., Reith, J. & Hong, S. (2000). A further look at youth intellectual giftedness and its correlates: Values, interests, performance, and behavior. Intelligence, 28(2), 87-113.
Sternberg, R. J. (1986). A triarchic theory of intellectual giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 223- 243). Cambridge: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2000). Handbook of intelligence. Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2015). Multiple intelligences in the new age of thinking. In S. Goldstein, D. Princiotta, & J. A. Naglieri (Eds.), Handbook of intelligence (pp. 229-242). Springer.
Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Eds.). (2005). Conceptions of giftedness (2nd ed.). Cambridge University Press.
Tsakalidou, S. (2020). Teaching spelling to learners with dyslexia learning German as a second Foreign Language in primary education [Διδασκαλία της ορθογραφημένης γραφής σε μαθητές Δημοτικού με δυσλεξία στο μάθημα της Γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας]. (Unpublished doctoral dissertation). Aristotle University of Thessaloniki, Department of German Language and Literature.
Tsakalidou, S. (2021a). Teaching German to learners with dyslexia. Ohnɘ Flɘiß kɘin Prɘis. [Διδάσκοντας Γερμανικά σε μαθητές με δυσλεξία. Ohnɘ Flɘiß kɘin Prɘis.]. Christos Karabatos editions Hueber Hellas [Εκδόσεις Καραμπάτος Hueber Hellas].
Tsakalidou, S. (2021b). Spelling Test for learners with dyslexia learning German as a second foreign language. European Journal of Special Education Research, 7(2), 1-16. 10.46827/ejse.v7i2.3648.