| More

Δυσκολίες Μαθητών Γυμνασίου & Λυκείου Στην Αντιμετώπιση Ανισώσεων Α΄Βαθμού

Views: 373 Downloads: 519
Σπύρος Παπακωστόπουλος (Spyros Papakostopoulos), Κώστας Ζαχάρος (Kostas Zacharos)

Περίληψη


Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση των γνώσεων μαθητών Β’, Γ’ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου σχετικά με την αντιμετώπιση ανισοτικών σχέσεων και την επίλυση ανισώσεων α’ βαθμού με ένα άγνωστο. Ειδικότερα, διερευνούμε τη δυνατότητα μαθητών και μαθητριών να «μεταφράζουν» από την λεκτική διατύπωση στη μαθηματική συμβολική γλώσσα και αντίστροφα, καθώς και τη λειτουργική ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν τις απαιτούμενες, για την επίλυση ανισώσεων, αλγεβρικές πράξεις. Τα υποκείμενα της έρευνας είναι 24 μαθητές της Β Γυμνασίου, 25 μαθητές της Γ Γυμνασίου και 18 μαθητές της Α Λυκείου που καλούνται να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο με προβλήματα ανισώσεων. Η ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των ευρημάτων αναδεικνύει σημαντικά προβλήματα στην ικανότητα χειρισμού των παραπάνω μαθηματικών αντικειμένων.


Λέξεις κλειδιά


ανισοτικές σχέσεις; ανισώσεις;λεκτική διατύπωση;συμβολισμός

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Bagni, G. (2004). Inequalities and equations: History and didactics. Retrieved from http://www.syllogismos.it/history/BagniCERME4.pdf (18/09/08)

Bazzini, L., & Tsamir, P. (2002a). Connections between theory and research findings: The case of inequalities. Retrieved from http://didmat.dima.unige.it/progetti/COFIN/biblio/art_bazz/BAZZ&03.pdf (20/09/08)

Bazzini, L., & Tsamir, P. (2002b). Students’ algorithmic, formal and intuitive knowledge: The case of inequalities. Retrieved from http://www.math.uoc.gr/~ictm2/Proceedings/pap511.pdf (20/09/08)

Bazzini, L., & Tsamir, P. (2004). Algebraic equations and inequalities: Issues for research and teaching. Proceedings of the 28th Conference of theInternational Group for the Psychology of Mathematics Education, , I 137- 139.

Blanco, L., & Carrote, M. (2007). Difficulties in learning inequalities in students of the first year of pre-university education in spain. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(3), 221-229.

Boero, P., & Bazzini, L. (2004). Inequalities in mathematics education: The need for coplementary perspectives. Paper presented at the Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of

Mathematics Education, I 139-143.

Boero, P., Bazzini, L., & Garuti, R. (2001). Metaphors in teaching and learning mathematics: A case study concerning inequalities. Paper presented at the Proceedings of PME 25, Utrecht, The Netherlands. , II 185-192.

Cohen, L., & Manion, L. (1994). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Collis, K. F. (1974). Cognitive development and mathematics learning. Paper presented at the Psychology of Mathematics Education Workshop, Center for Science Education, Chelsea College, London.

Duval, R. (2000). Basic issues for research in mathematics education. Paper presented at the Proceedings of PME 24 Conference, Hiroshima University, Japan. , I 55-69.

Farmaki, V., Klaoudatos, N., & Verikios, P. (2004). From functions to equations: Introduction of algebraic thinking to 13 year-old students. Paper presented at the Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, , IV 393-400.

Fischbein, E. (1993). The interaction between the formal, the algorithmic and the intuitive components in a mathematical activity. In R. Biehler, Scholz.

R. W., Fischbein, E., & Barash, A. (1993). Algorithmic models and their misuse in solving algebraic problems. Paper presented at the Proceedings of PME 17, Tsukuba, Japan. , I 162-172.

Garuti, R., Bazzini, L., & Boero, P. (2001). Revealing and promoting the students’ potential: A case study concerning inequalities. Paper presented at the Proceedings of PME 25, Utrecht, The Netherlands. , III 9-16.

Kieran, C. (1981). Pre-algebraic notions among 12 and 13 year olds. Proceedings of PME 5, Grenoble. 158-164.

Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 390-419). New York: Macmillan Publishing Company.

Kieran, C. (1997). Algebra and functions. In T. Nunes, & P. Bryant (Eds.), Learning and teaching mathematics: An international perspective (pp. 133-158)

Linchevski, L., & Sfard, A. (1991). Rules without reasons as processes without objects-the case of inequalities. Paper presented at the Proceedings of PME 15, Assisi, Italy. , II 317-324.

NCTM. (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, Virginia.

NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Virginia.

Parish, C. R. (1992). Inequalities, absolute value and logical connectives. The Mathematics Teacher, 85, 756-757.

Sackur, C. (2004). Problems related to the use of graphs in solving inequalities. Paper presented at the Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, , I 148-152.

Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36.

Tall, D., & Thomas, M. (1991). Encouraging versatile thinking in algebra using the computer. Educational Studies in Mathematics, 22, 125-147.

Thomaidis, Y., & Tzanakis, C. (2007). The notion of historical “parallelism” revisited: Historical evolution and students’ conception of the order relation on the number line. Educational Studies in Mathematics, 66, 165-183.

Tsamir, P., & Almog, N. (1999). ‘No answer’ as a problematic response: The case of inequalities. Paper presented at the Proceedings of PME 23, Haifa, Israel. , I 328.

Tsamir, P., Almog, N., & Tirosh, D. (1998). Students’ solutions of inequalities. Paper presented at the Proceedings of PME 22, Stellenbosch, South Africa. , VI 129-136.

Tsamir, P., & Bazzini, L. (2004). Consistencies and inconsistencies in students’ solutions to algebraic ‘single value’ inequalities. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 35(6), 793-812.

Yerushalmy, M. (2000). Problem solving strategiesand mathematical resources: A longitudinal view on problem solving in a function based approach to algebra. Educational Studies in Mathematics, 43, 125-147.

Yerushalmy, M., & Gilead, S. (1997). Solving equations in a technological environment: Seeing and manipulating. Mathematics Teacher, 90(2), 156- 163.

Γιαλαμάς, Β. (2005). Στατιστικές Τεχνικές και Εφαρμογές στις Επιστήμες της Αγωγής. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.

Νόβα-Καλτσούνη, Ν. (2006). Μεθοδολογία εμπειρικής έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες-Ανάλυση δεδομένων με τη χρήση του SPSS. Αθήνα: Gutenberg.

Πατρώνης, Τ, & Σπανός, Δ. (2000). Σύγχρονες Θεωρήσεις και Έρευνες στη Μαθηματική Παδεία. Αθήνα: Εκδόσεις Γ. Α. Πνευματικού.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2017 Spiros Papakostopoulos, Kostas Zaxaros

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδειαCreative Commons Attribution 4.0 International License.