ΕΜΦΥΛΟΙ ΛΟΓΟΙ, ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ
Abstract
Η αλληλεπίδραση φύλου και μαθηματικών επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κορίτσια και αγόρια συγκροτούν την υποκειμενικότητά τους και αποτελεί ένα θέμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη μαθηματική εκπαίδευση. Έτσι η παρούσα εργασία εστιάζει σε μια μελέτη περίπτωσης, της Φωτεινής, καθηγήτριας μαθηματικών στο δευτεροβάθμιο σχολείο, η οποία μέσα από την αφήγησή της εκφράζει τα συναισθήματα και τις εμπειρίες της ως μαθήτρια και ως εργαζόμενη. Γίνεται προσπάθεια να κατανοηθεί πώς ο έμφυλος λόγος που αφορά στη σχέση γυναικών με τα Μαθηματικά επιδρά στο πώς η ίδια κατανοεί την ταυτότητά της, καθορίζει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και δράσης της και την εγκλωβίζει στα δίπολα αρσενικό/ θηλυκό και ικανή/μη ικανή στα Μαθηματικά.
Article Details
- Zitationsvorschlag
-
Μπαλαμπανίδου (Zafira Balabanidou) Ζ. (2019). ΕΜΦΥΛΟΙ ΛΟΓΟΙ, ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, (13), 6–24. https://doi.org/10.12681/enedim.21964
- Rubrik
- Νέοι Ερευνητές
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International. Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατίθενται με άδεια Creative Commons BY και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση.
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Ελληνικές
Αθανασιάδου, Χ. (2007). Η Μετάβαση από τις Σπουδές στην Απασχόληση. Στο Β. Δεληγάννη-Κουϊμτζή, & Δ. Σακκά (επιμ.), Από την Εφηβεία στην Ενήλικη Ζωή: Μελέτες για τις Ταυτότητες Φύλου στη Σύγχρονη Ελληνική Πραγματικότητα (σσ. 13-15). Αθήνα: Gutenberg.
Αθανασίου, Α. (2006). Εισαγωγή. Φύλο, Εξουσία και Υποκειμενικότητα μετά το «δεύτερο φύλο». Στο Α. Αθανασίου (Επιμ.), Φεμινιστική Θεωρία και Πολιτισμική Κριτική (σσ. 13-138).Αθήνα: νήσος.
Δοξιάδης, Κ. (2008). Ανάλυση Λόγου, Κοινωνικο-φιλοσοφική Θεμελίωση. Αθήνα: Πλέθρον
ΕΛΣΤΑΤ, (2018). Πληθυσμός και Κοινωνικές Συνθήκες, Εκπαίδευση και Επιμόρφωση. Προσπελάστηκε 10 Ιουνίου, 2018, από http://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SED33
Κιουπκιολής, Α., Κοσμά, Υ. & Πεχτελιδης, Γ. (2015). Εισαγωγή. Στο Α. Κιουπκιολής, Υ. Κοσμά & Γ. Πεχτελίδης (Επιμ.), Θεωρία του Λόγου: Δημιουργικές εφαρμογές (σσ. 9-30). Αθήνα: Gutenberg.
Κονταράκη, Μ., Παγκάκη, Μ. & Σταματελοπούλου, Ε. (2008). Κατά Φύλο Επαγγελματικός Διαχωρισμός (Κάθετος και Οριζόντιος): Διακρίσεις και Ανισότητες κατά των Γυναικών στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι..
Μπέτζελος, Τ. & Σωτήρης, Π. (2004). Σώματα, Λόγοι, Εξουσίες: Ξαναγυρνώντας στην «Περίπτωση Φουκώ». Θέσεις- Τριμηνιαία Επιθεώρηση, τ. 89, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2004. Προσπελάστηκε 20 Σεπτεμβρίου, 2016, από http: //www.theseis.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=872
Νικολαϊδης, Θ. (2011). Σκέψεις για την Έννοια της Ταυτότητας. Νέα Εστία, τ.1843, 674-680. .
Πεχτελίδης, Γ. (2011). Κυριαρχία και Αντίσταση- Μεταδομιστικές Αναλύσεις της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκκρεμές.
Πεχτελίδης, Γ. (2012). Κοινωνιολογία του «Ανδρισμού» στο Σχολείο. Στο Σ. Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Π. Βουτσινά, Μ. Κοτζάμπαση, Μ. Νικηφορίδης, Ρ. Ποθητάκη (Επιμ.), Να κοιτάς με Άλλα Μάτια να Βλέπεις Διαφορετικά, Έμφυλες Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση (σσ. 197-216). Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη.
Ρεντετζή, Μ.(2006). Εισαγωγή στην Ελληνική Έκδοση. Στο L. Schiebinger, Ο Nους δεν Έχει Φύλο; (σσ.19-43)(Κ. Αραμπατζή μτφρ.). Αθήνα: Κάτοπτρο. (Πρωτότυπη έκδοση 1991).
Σκουμπουρδή, Χ. & Καφούση, Σ. (2014). Μαθηματικά για Γυναίκες ή Μαθηματικά για Όλους. Προσπελάστηκε 6 Ιουνίου 2017 από https://www.researchgate.net/profile/Chrysanthi_Skoumpourdi/publication /262560514_Skoumpourde_CH_Kaphouse_S_2
014
Σταθοπούλου (Charoula Stathopoulou), & Τζεκάκη (Marianna Tzekaki) (2017). Ενημέρωση για το Περιοδικό. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, 0, 3-8.
Σταθοπούλου, Χ. (2015). Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά Βιβλιοπαρουσίαση με μια κριτική θεώρηση. Επιστημονική Επετηρίδα, Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 8, 1-24.
Χαραλάμπους, Χ. (2016). Γυναίκες και Θετικές Επιστήμες. The prime magazine, V(3), 157-163.
Χρονάκη, Α. (2012). Δημιουργώντας Ρήγματα σε Κυρίαρχους Λόγους. Στο Σ. Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Π. Βουτσινά, Μ. Κοτζάμπαση, Μ. Νικηφορίδης, Ρ. Ποθητάκη (Επιμ.), Να κοιτάς με Άλλα Μάτια να Βλέπεις Διαφορετικά, Έμφυλες Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση (σσ.91-127). Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη.
Χρονάκη, Α. (2013α). Εισαγωγή της Επιμελήτριας. Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Μύθοι, Σκιές και Πραγματικότητες για τη Σχέση Φύλου και Μαθηματικών. Στο Α. Χρονάκη (Επιμ.), Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (σσ. 13-43). Αθήνα: Gutenberg.
Χρονάκη, Α. (2013β). Επεξηγηματικές Σημειώσεις της Επιμελήτριας. Στο Α. Χρονάκη (Επιμ.), Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (σσ. 315-328). Αθήνα: Gutenberg.
Ξενόγλωσσες
Barry, P. (2013). Γνωριμία με τη Θεωρία: Μια Εισαγωγή στη Λογοτεχνική και Πολιτισμική Θεωρία (Α. Νάτσινα, μτφ.). Αθήνα: Βιβλιόραμα.
Black, L., Williams, J., Hernandez-Martinez, P., Davis, P., Pampaka, M., & Wake, G. (2010). Developing a ‘Leading Identity’: The Relationship between Students’ Mathematical Identities and their Career and Higher Education Aspirations. Educational Studies in Mathematics, 73(1), 55–72. doi:10.1007/s10649-009-9217-x
Burns, E.M. (2006). Ευρωπαϊκή Ιστορία, Δυτικός Πολιτισμός: Νεώτεροι Χρόνοι (μτφ. Τ. Δαρβέρης). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. (έτος έκδοσης πρωτότυπου 1941).
Chronaki, A. & Pechtelidis, Y. (2012). ‘Being Good’ at Maths. Fabricating Gender Subjectivity. Journal of Research in Mathematics Education, 1(3), 246-277. Doi: http: //dx.doi.org/1 0.4471 /redimat.201 2. 1 4.
Chronaki, A. (2011). Disrupting ‘Development’ as the Quality/Equity Discourse: Gyborgs and Subalterns in School Technoscience. In B. Atweh, M. Graven, W. Secada & P. Valero (eds), Mapping Equity and Quality in Mathematics Education (pp. 3-19). London: Springe.
Chronaki, A. (2011). Disrupting ‘Development’ as the Quality/Equity Discourse: Gyborgs and Subalterns in School Technoscience. In B. Atweh, M. Graven, W. Secada & P. Valero (eds), Mapping Equity and Quality in Mathematics Education (pp. 3-19). London: Springe.
Chronaki, A. (2013). Identity Work as a Political Space for Change: The case of Mathematics Teaching through Technology Use. Cape Town: Paper presented at the Seventh International Mathematics Education and Society Conference.
Creswell, J. W. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας (Ν. Κουβαράκου μτφρ.). Αθήνα: Έλλην. (πρωτότυπη έκδοση 2008).
Damarin, S. & Erchick, D. B. (2010). Toward Clarifying the Meanings of Gender in Mathematics Education Research. Journal for Research in Mathematics Education, 41(14), 310-323.
Darragh, L. (2016). Identity Research in Mathematics Education. Educational Studies in Mathematics, 93, 19-33. doi 10.1007/s10649-016-9696-5
Dillabough, J.A. (2008). Πολιτικές για τα Φύλα και Αντιλήψεις για τον/την Εκπαιδευτικό της Νεωτερικής Εποχής: Γυναίκες, Ταυτότητα και Επαγγελματισμός. Στο Β. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή (Επιμ.), Εκπαιδευτικοί και Φύλο (σσ. 14-51). Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι.
Epstein, D., Mendick, H., & Moreau, M. (2010). Imagining the Mathematician: Young People Talking about Popular Representations of Maths. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(1), 45–60.
Foucault, M. (1987). Εξουσία, Γνώση και Ηθική ( Ζ. Σαρίκας μτφρ). Αθήνα: Ύψιλον.
Foucault, M. (1991). Η Μικροφυσική της Εξουσίας ( Λ. Τρουλινού μτφρ). Αθήνα: Ύψιλον.
Foucault, Μ. (2015). Μάθημα 7ης Ιανουαρίου 1981. Στο F. Gros (Επιμ.), Υποκειμενικότητα και αλήθεια (Β. Πατσογιάννης μτφρ.) (σσ.15-34). Αθήνα: Πλέθρον.
Godec, S. (2018). Sciencey Girls: Discourses Supporting Working-Class Girls’ to Identify with Science. Education Sciences, 8(1), 19; https://doi.org/10.3390/educsci8010019
Gros, F. (2015). Τοποθέτηση του μαθήματος. Στο F. Gros (Επιμ.), Υποκειμενικότητα και αλήθεια (Β. Πατσογιάννης μτφρ.) (σσ. 281-296). Αθήνα: Πλέθρον.
Gutiérrez, R. (2013b). Why (Urban) Mathematics Teachers Need Political Knowledge. Journal of Urban Mathematics Education, 6(2), 7-19.
Gutiérrez, R. (2013α). The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 37-68. doi:10.5951/jresematheduc.44.1.0037
Hong, R. (2016). Soft Skills and Hard Numbers: Gender Discourse in Human Resources. Big Data & Society, 3(2), 1-13. doi: 10.1177/2053951716674237
Leyva, A.L. (2017). Unpacking the Male Superiority Myth and Masculinization of Mathematics at the Intersections: A Review of Research on Gender in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 48(4), 397-452.
Mendick, H. (2003). Choosing Maths/Doing Gender: A look at why Where are More Boys than Girls in Advanced Mathematics Classes in England. In L. Burton (Ed.), Which Way Social Justice in Mathematics Education? (pp. 169–187). Westport, CT: Praeger.
Mendick, H. (2005a). A Beautiful Myth? The Gendering of Being/Doing ‘Good at Maths’. Gender and Education, 17(2), 203-219.
Mendick, H. (2005b). Mathematical Stories: Why Do More Boys than Girls Choose to Study Mathematics at AS-Levelin England?, British Journal of Sociology of Education, 26(2), 235-251.
Mendick, H. (2006). Masculinites in Mathematics. New York: Open University Press.
Mendick, H. (2007). Mathematical Images and identities: Education, Entertainment, Social Justice: Full Research Report ESRC End of Award Report, RES-000-23-1454. Swindon: ESRC.
Mendick, H. (2008). Subtracting Difference: Troubling Transitions from GCSE to AS-Level Mathematics. British Educational Research Journal, 34(6), 711–732. doi:10.1080/01411920802044610
Mendick, H., Berge, M. & Danielsson, A (2017): A Critique of the STEM Pipeline: Young People’s Identities in Sweden and Science Education Policy. British Journal of Educational Studies, DOI: 10.1080/00071005.2017.1300232
Mendick, Η., Moreau, M.P. & Hollingworth, S. (2008). Mathematical Images and Gender Identities: A report on the Gendering of Representations of Mathematics and Mathematicians in Popular Culture and their Influences on Learners. Retrieved 10 October 2016, from https: //research.gold.ac.uk/4045/1/UKRC_final_report.pdf
Moreau, M.P., Mendick, H. & Epstein, D. (2010). Constructions of Mathematicians in Popular Culture and Learners' Narratives: a Study of Mathematical and non-Mathematical Subjectivities. Cambridge Journal of Education, 40(1), 25-38.
Pechtelidis, Y., Kosma, Y. & Chronaki, A. (2015). Between a Rock and a Hard Place: Women and Computer Technology. Gender and Education, http://dx.doi.org/10.1080/09540253.2015.1008421
Phillips, L. & Jorgensen, M. (2009). Ανάλυση Λόγου: Θεωρία και Μέθοδος. Αθήνα: Παπαζήση.
Schiebinger, L. (2006). Ο Νους δεν Έχει Φύλο; (Κ. Αραμπατζή μτφρ.). Αθήνα: Κάτοπτρο. (Πρωτότυπη έκδοση 1991).
Skelton, C., Francis, B. & Read, B. (2009). “Brains before ‘Beauty’?” High Achieving girls, School and Gender Identities. Educational Studies, 36(2), 185-194, doi: 10.1080/03055690903162366
Stinson, D., & Bullock, E. (2012). Critical Postmodern Theory in Mathematics Education Research: A Praxis of Uncertainty. Educational Studies in Mathematics, 80, 41–55. doi:10.1007/s10649-012-9386-x
Tolbert, S. & Bazzul, J. (2016). Toward the Sociopolitical in Science Education. Cultural Studies of Science Education, doi 10.1007/s11422-016-9737-5
Valero, P. (2012). A Socio-Political Look at Equity in the School Organization of Mathematics Education. In H. Forgasz & F. Rivera (Eds.), Towards Equity in Mathematics Education (pp. 373-387). New York: Springer Berlin Heidelberg.
Valero, P. (2017). Ένταξη και Αποκλεισμός στη Μαθηματική Εκπαίδευση και ‘Κατασκευή’ του Σύγχρονου Πολίτη. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, 0(10), 9-26.
Walkerdine, V. (2013α). Πρόλογος της Συγγραφέως Valerie Walkerdine στην Ελληνική Έκδοση. Στο Α. Χρονάκη (Επιμ.), Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (σσ. 9-12). Αθήνα: Gutenberg.
Walkerdine, V. (2013β). Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (Ι. Φ. Βλαχόπουλος μτφρ.). Αθήνα: Gutenberg. (Πρωτότυπη έκδοση 1998).
Walshaw, M. (2008). Working with Foucault in Education. Rotterdam: Sense Publishers
Walshaw, M. (2013). Post-Structuralism and Ethical Practical Action: Issues of Idetity and Power. Journal to Research in Mathematics Education, 44 (1).
Walshaw, M. (2016). Michel Foucault. In E. Freitas & M. Walsaw (eds), Alternative Theoritical Frameworks for Mathematics Education Research (pp. 39-64). Springer International Publishing Switzerland. DOI, 10.1007/978-3-319-33961-0