Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (ΔΜΑ) για φοιτητές/τριες αναφορικά με τις γνώσεις και τις αξίες που σχετίζονται με το Υδατικό Αποτύπωμα


Ευμορφία Γαρυφαλλογιάννη
Γεώργιος Μαλανδράκης
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Résumé

Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται η ανάπτυξη, η εφαρμογή και η αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (ΔΜΑ) για τη διδασκαλία του Υδατικού Αποτυπώματος (Υ.Α.), όπως αυτή εφαρμόστηκε σε 27 φοιτητές/τριες Παιδαγωγικού Τμήματος, στα πλαίσια εξαμηνιαίου μαθήματος. Παράλληλα με το Y.A. διδάχθηκαν η έννοια του Εικονικού νερού, τρόποι εξοικονόμησης νερού, καθώς και αξίες σχετικά με τη χρήση του νερού. Η ΔΜΑ ολοκληρώθηκε σε 12 διδακτικές ώρες. Σκοπός της ΔΜΑ ήταν να γνωρίσουν οι φοιτητές/τριες τις έννοιες-όρους που συνδέονται άμεσα με τη χρήση νερού σε όλο τον κύκλο ζωής των προϊόντων, τους τρόπους εξοικονόμησης νερού, καθώς και την άμεση και έμμεση χρήση νερού στα προϊόντα. Στόχος της ΔΜΑ ήταν η κατανόηση των προβλημάτων που αφορούν το νερό και η ευαισθητοποίηση των φοιτητών/τριών για άμεση ανάγκη μαζικής δραστηριοποίησης για την προστασία των υδάτινων πόρων, την αποφυγή της λειψυδρίας, καθώς και η απόκτηση θετικών στάσεων ως προς την ανάγκη εξοικονόμησης νερού. Για την αξιολόγηση της ΔΜΑ επιδόθηκε, πριν και μετά την εφαρμογή της, ένα ερωτηματολόγιο δεκατεσσάρων (14) ερωτήσεων, οργανωμένων σε έξι (6) θεματικούς άξονες, εκ των οποίων οι εννέα (9) ερωτήσεις ήταν ανοιχτού τύπου, η μία (1) κλειστού τύπου και οι υπόλοιπες τέσσερις (4) τύπου Likert. Το ερωτηματολόγιο στόχευε στην ανίχνευση των γνώσεων και των αξιών των συμμετεχόντων/ουσών σχετικά με Υ.Α.. Η ανάλυση των δεδομένων από τη σύγκριση των Αρχικών και Τελικών ερωτηματολογίων κατέδειξε ότι οι φοιτητές/τριες, μετά τη διδακτική παρέμβαση, μπορούν να κατανοήσουν τα περιβαλλοντικά προβλήματα που σχετίζονται με το άμεσο Υ.Α., όχι όμως με το έμμεσο. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώνεται ότι μπορούν να κατανοήσουν την άμεση και έμμεση χρήση νερού στα διάφορα στάδια ζωής των προϊόντων, καθώς και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από τη χρήση των προϊόντων αυτών. Ωστόσο, δεν διαφαίνεται σημαντική διαφορά, μετά τη διδασκαλία, σχετικά με τους τρόπους μείωσης  του Υ.Α. στα υπό μελέτη προϊόντα, όπως και στις διάφορες αξίες που διακυβεύονται αναφορικά με το Υ.Α..

Article Details
  • Rubrique
  • Articles
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
Allan, J. A. (1993). Fortunately there are substitutes for water otherwise our hydro-political futures would be impossible. In: Priorities for water resources allocation and management, ODA, London, 13-26.
Arboleda-Tabares, D. A., Reyes Taleroa, J. E., Quijano Pérezb, C. A. & Alvear Rodríguezc., C. A. (2022). The Water Footprint as an educational strategy for the responsible consumption of water at the Santiago de Cali University. Estudios Pedagógicos, 48 (2), 131-158. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000200131
Blatt, M. M. & Kohlberg, L. (1975). The effects of classroom moral discussion upon children's level of moral judgment. Journal of Moral Education, 4 (2), 129‐161. https://doi.org/10.1080/0305724750040207
Γεωργόπουλος, Α. (2002). Περιβαλλοντική Ηθική, Αθήνα: Gutenberg.
Camur, D., Konyalioglu, F. S., Ketrez, G., Gunes, I. S. & Hasde, M. (2020). Knowledge, attitude and behaviors of students about water consumption in some faculties of the university. Refik Saydam National Public Health Agency (RSNPHA), 77(4), 165-178. doi: 10.5505/TurkHijyen.2020.97992
Christodoulou, P. (2015). Fostering conceptual change through values and knowledge education (VaKE): the case of Nanotechnology, Master Thesis, University of Western Macedonia.
Dal-Farra, R. A., Da Costa, J, O., De Souza Proença, M., Assumpcao, R. & Lopes, L. A. (2015). Reflection: Water footprint calculator, education and systemic thought with high school Brazilian students, 6th International Multi-Conference on Complexity, Informatics and Cybernetics, IMCIC 2015 and 6th International Conference on Society and Information Technologies, ICSIT 2015, 2, 140-143.
Feijoo, G. & Moreira, M. T. (2020). Fostering environmental awareness towards responsible food consumption and reduced food waste in chemical engineering students. Education for Chemical Engineers, 33, 27-35. https://doi.org/10.1016/j.ece.2020.07.003
Godfrey, D.M. & Feng, P. (2017). Communicating sustainability: student perceptions of a behavior change campaign. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18 (1), 2-22. https://doi.org/10.1108/IJSHE-01-2015-0009
Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202. https://doi.org/10.1080/713657146
Hoekstra, A. Y. & Hung, P. Q. (2002). Virtual water trade: a quantification of virtual water flows between nations in relation to international crop trade, UNESCO-IHE, Delft, the Netherlands.
Hoekstra, A. Y. & Chapagain, A. K. (2008). The global component of freshwater demand and supply: an assessment of virtual water flows between nations as a result of trade in agricultural and industrial products. Water International, 33(1), 19-32. DOI: 10.1080/02508060801927812
Καρυδά- Θουλιώτη, Ε. (2006). Παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αγωγής μέσα από το μάθημα της μελέτης περιβάλλοντος στο δημοτικό σχολείο: η επίδραση των ποιημάτων Χαϊκού στη διαμόρφωση των γνώσεων, στάσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών/τριών. Διδακτορική Διατριβή. ΕΚΠΑ, Αθήνα. Doi. 10.12681/eadd/20883
Κούφου, Ε. (2018). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Μέθοδος Project: ένα παράδειγμα εφαρμογής με θέμα το νερό. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος.
Karakas, G. (2024). Investigation of sustainable water consumption behavior within the framework of value belief norm. Environment, Development and Sustainability, 26, 28465–28483. https://doi.org/10.1007/s10668-023-03819-4
Μπαρδανίκα, Π. (2017). Διδασκαλία Φυσικών Επιστημών μέσω εφαρμογών Επαυξημένης Πραγματικότητας: Ο Κύκλος του νερού. Πτυχιακή Εργασία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα.
Meheut, M. & Psillos, D. (2004) Teaching learning sequences: Aim and tools for science education research. International Journal of Science Education, 26, DOI: 10.1080/09500690310001614762
Miles, J. C. (1977). The Study of the Values in Environmental Education. Journal of Environmental Education, 3, 165-174.
Minan-Olivos, G. S., Angel Chavez-Milla, H., Vidal-Taboada, S. L., Alberto Vasquez-Caballero, L., Cisneros-Hilario, C. B. & Marcelo Olivos-Jimenez, L. (2023). Environmental awareness and water footprint in engineering university students. 2023 World Engineering Education Forum - Global Engineering Deans Council (WEEF-GEDC), 1–7. https://doi.org/10.1109/WEEF-GEDC59520.2023.10343612
Πατσιαλής, Θ. (2014). Μαθηματική προσομοίωση για τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό μικρών υδροηλεκτρικών/αρδευτικών έργων με εφαρμογές στον ελληνικό χώρο. Διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη.
Santana, O. A., E Silva, C. F. & De Freitas Lima, M. L. (2021). Water Footprint at Schools with Arduino Project: STEM and Sustainable Development Goals. 2021 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC), 1–5. https://doi.org/10.1109/ISEC52395.2021.9764010
Τζαμπερή, Ν. (2015). Επίλυση προβλήματος σε θέματα ρύπανσης των υδάτων και της λειψυδρίας: γνώσεις και στάσεις μαθητών στα σχολεία της Ρόδου. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος. Doi. 10.12681/eadd/36198
Τσαπάρα, Μ., Αρκουλή, Α., Παπαδόγκωνα, Κ., Ρεντζέπη, Κ. & Αρχοντή, Β. (2021). Το Έξυπνο Σχολείο: Η δημιουργική επίλυση ενός περιβαλλοντικού προβλήματος, μέσα από την αξιοποίηση του κιτ εφευρέσεων Makey Makey. Πρακτικά Εργασιών 12ου Πανελλήνιου και Διεθνούς Συνεδρίου «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση», 513-522. ΠΔΜ, Φλώρινα.
Venckute, M., Silva, M. M., & Figueiredo, M. (2017). Education as a tool to reduce the water footprint of young people. Millenium, 2(4), 101-111. https://doi.org/10.29352/mill0204.09.00144
Χατζηαναγνώστου, Χ. (2017). Ανάπτυξη, Εφαρμογή και Αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας, για τον Κύκλο του Νερού, για την Ε΄τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα.
Χριστοδούλου, Κ. (2019). Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση περιβαλλοντικού προγράμματος για το Νηπιαγωγείο με θέμα το νερό. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος.
Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice