Συσχετίσεις γνωστικών και μαθησιακών παραμέτρων με την αναγνωστική κατανόηση επιχειρηματολογικών κειμένων σε μαθητές Γυμνασίου με επίμονα χαμηλή αναγνωστική επίδοση


Δημοσιευμένα: Μαΐ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες Χαμηλή Αναγνωστική Επίδοση Αναγνωστική Κατανόηση Επιχειρηματολογία Συσχετίσεις
Κιρπουίκη Ανατολή - Φιλόλογος - Ειδική Παιδαγωγός M.Sc
https://orcid.org/0009-0004-0843-2585
Αγαλιώτης Ιωάννης - Καθηγητής Διδακτικής Μεθοδολογίας για την Εκπαίδευση ΑμΕΑ
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα μελετά τις συσχετίσεις μεταξύ διάφορων γνωστικών και μαθησιακών παραμέτρων αφενός και της αναγνωστικής κατανόησης επιχειρηματολογικών κειμένων αφετέρου, σε μαθητές Γυμνασίου με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) και σε συμμαθητές τους με Χαμηλή Αναγνωστική Επίδοση (ΧΑΕ) αδιευκρίνιστης αιτιολογίας. Ειδικότερα, διερευνήθηκε το αν και κατά πόσο το πρότυπο αυτών των συσχετίσεων διαφοροποιείται μεταξύ των δύο υποομάδων μαθητών. Στην έρευνα συμμετείχαν 59 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Γυμνασίου (ηλικίας 1213 ετών) από τους νομούς Θεσσαλονίκης, Γρεβενών, Σερρών και Ημαθίας. Όλοι οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν στην αποκωδικοποιητική ακρίβεια, την αναγνωστική ευχέρεια, τη σημασιολογική γνώση, τη μνήμη εργασίας και την αναγνωστική κατανόηση, μέσω τυποποιημένων και μη τυποποιημένων (αυτοσχέδιων) εργαλείων αξιολόγησης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των αναλύσεων, και στις δύο ομάδες μαθητών διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική θετική συσχέτιση μεταξύ της επίδοσης στην αναγνωστική κατανόηση επιχειρηματολογικών κειμένων και των γνωστικών και μαθησιακών παραμέτρων, με εξαίρεση τη μνήμη εργασίας. Στην ομάδα μαθητών με ΕΜΔ, η ισχύς όλων των συσχετίσεων ήταν μέτρια (rs= 0.3590.456), με εξαίρεση τη συσχέτιση μεταξύ της κλίμακας αξιολόγησης της κατανόησης του Τεστ-Α και της αναγνωστικής κατανόησης επιχειρηματολογικών κειμένων, η οποία ήταν υψηλή (rs = 0.637). Στην ομάδα μαθητών με ΧΑΕ, η ισχύς όλων των συσχετίσεων ήταν υψηλή (rs= 0.5240.606), με εξαίρεση τη συσχέτιση μεταξύ της αναγνωστικής ευχέρειας και της αναγνωστικής κατανόησης επιχειρηματολογικών κειμένων, η οποία ήταν μέτρια (rs = 0.419). Συμπερασματικά, το πρότυπο συσχετίσεων των γνωστικών και μαθησιακών παραμέτρων με την αναγνωστική κατανόηση μεταξύ των δύο ομάδων παρουσίασε ομοιότητες ως προς τις παραμέτρους που εμφάνισαν στατιστικά σημαντική συσχέτιση με την αναγνωστική κατανόηση επιχειρηματολογικών κειμένων, αλλά και διαφορές κυρίως ως προς την ισχύ αυτών των συσχετίσεων.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αγαλιώτης, Ι. (2012). Εκπαιδευτική αξιολόγηση μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής: Το αξιολογικό σύστημα μαθησιακών αναγκών. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Bohn-Gettler, C. M., & Kendeou, P. (2014). The interplay of reader goals, working memory, and text structure during reading. Contemporary Educational Psychology, 39(3), 206–219. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.05.003
Capin, P., Cho, E., Miciak, J., Roberts, G., & Vaughn, S. (2021). Examining the Reading and Cognitive Profiles of Students with Significant Reading Comprehension Difficulties. Learning disability quarterly: journal of the Division for Children with Learning Disabilities, 44(3), 183–196. https://doi.org/10.1177/0731948721989973
Γεώργας, Δ. Δ., Παρασκευόπουλος, Ι. Ν., Μπεζεβέγκης, Η. Γ., & Γιαννίτσας, Ν. Δ. (1997). Ελληνικό WISC-III: Οδηγός Εξεταστή. Ελληνικά Γράμματα.
Chang, I. (2020). Influences of executive function, language comprehension, and fluency on young children’s reading comprehension. Journal of Early Childhood Research, 18(1), 44–57. https://doi.org/10.1177/1476718X19875768
Cirino, P. T., Romain, M. A., Barth, A. E., Tolar, T. D., Fletcher, J. M., & Vaughn, S. (2013). Reading skill components and impairments in middle school struggling readers. Reading and Writing, 26(7), 1059–1086. https://doi.org/10.1007/s11145-012-9406-3
Clemens, N. H., Hsiao, Y. Y., Lee, K., Martinez-Lincoln, A., Moore, C., Toste, J., & Simmons, L. (2021). The Differential Importance of Component Skills on Reading Comprehension Test Performance Among Struggling Adolescent Readers. Journal of learning disabilities, 54(3), 155–169. https://doi.org/10.1177/0022219420932139
Clemens, N. H., Simmons, D., Simmons, L. E., Wang, H., & Kwok, O. (2017). The prevalence of reading fluency and vocabulary difficulties among adolescents struggling with reading comprehension. Journal of Psychoeducational Assessment, 35(8), 785–798. https://doi.org/10.1177/0734282916662120
Eason, S. H., Sabatini, J., Goldberg, L., Bruce, K., & Cutting, L. E. (2013). Examining the relationship between word reading efficiency and oral reading rate in predicting comprehension among different types of readers. Scientific Studies of Reading, 17(3), 199–223. https://doi.org/10.1080/10888438.2011.652722
Fuchs, L. S., Gilbert, J. K., Fuchs, D., Seethaler, P. M., & Martin, B. N. (2018). Text comprehension and oral language as predictors of word-problem solving: Insights into word-problem solving as a form of text comprehension. Learning and Individual Differences, 64, 103-112. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.04.009
Gajria, M., Jitendra, A. K., Sood, S., & Sacks, G. (2007). Improving comprehension of expository text in students with LD: A research synthesis. Journal of Learning Disabilities, 40(3), 210–225. https://doi.org/10.1177/00222194070400030301
Garcia, J. R., & Cain, K. (2014). Decoding and reading comprehension: A meta‐analysis to identify which reader and assessment characteristics influence the strength of the relationship in English. Review of Educational Research, 84(1), 74–111. https://doi.org/10.3102/0034654313499616
Kanik Uysal, P., & Bilge, H. (2019). An investigation on the relationship between reading fluency and level of reading comprehension according to the type of texts. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(2), 161–172. https://doi.org/10.26822/iejee.2019248590
Keenan, J. M., & Meenan, C. E. (2014). Test differences in diagnosing reading comprehension deficits. Journal of learning disabilities, 47(2), 125–135. https://doi.org/10.1177/0022219412439326
Kilpatrick, D. A. (2015). Essentials of assessing, preventing, and overcoming reading difficulties. John Wiley & Sons.
Kim, Y. S. G., & Wagner, R. K. (2015). Text (oral) reading fluency as a construct in reading development: An investigation of its mediating role for children from grades 1 to 4. Scientific Studies of Reading, 19(3), 224–242. https://doi.org/10.1080/10888438.2015.1007375
Kintsch, W. (2018). Revisiting the construction–integration model of text comprehension and its implications for instruction. Σε D. E. Alvermann, N. J. Unrau, & M. Sailors (Επιμ.), Theoretical models and processes of literacy (7η έκδ., σσ. 26–46). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315110592
Lesaux, N. K., & Kieffer, M. J. (2010). Exploring sources of reading comprehension difficulties among language minority learners and their classmates in early adolescence. Educational Psychologist, 45(3), 178–192. https://doi.org/10.3102/0034654310377086
Μασούρα, Ε. (2010). Εργαζόμενη μνήμη: Μπορεί να εργαστεί ακόμα πιο σκληρά; Στο Γ. Βογινδρούκας, Α. Οκαλίδου & Σ. Σταυρακάκη (Επιμ.), Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη (σσ. 321–344). Επίκεντρο.
McKeown, M. G., Crosson, A. C., Moore, D. W., & Beck, I. L. (2017). Word knowledge and comprehension effects of an academic vocabulary intervention for middle school students. American Educational Research Journal, 55(3), 572–616. https://doi.org/10.3102/0002831217744181
Mouzaki, A., & Sideridis, G. D. (2007). Poor readers' profiles among Greek students of elementary school. Hellenic Journal of Psychology, 4(2), 205–232.
Mouzaki, A., Protopapas, A., & Spantidakis, I. (2006). The role of oral language development in reading comprehension: Evidence from Greek elementary school students. In Proceedings of the 14th World Congress on Learning Disabilities. Learning Disabilities Worldwide (LDW). https://www.researchgate.net/publication/351416002
Nouwens, S., Groen, M. A., & Verhoeven, L. (2017). How working memory relates to children’s reading comprehension: The importance of domain-specificity in storage and processing. Reading and Writing, 30(1), 105–120. https://doi.org/10.1007/s11145-016-9665-5
Oakhill, J. V., Cain, K., & Bryant, P. E. (2003). The dissociation of word reading and text comprehension: Evidence from component skills. Language and Cognitive Processes, 18(4), 443–468. https://doi.org/10.1080/01690960344000008
O’Connor, R. E. (2018). Reading fluency and students with reading disabilities: How fast is fast enough to promote reading comprehension? Journal of Learning Disabilities, 51(2), 124–136. https://doi.org/10.1177/0022219417691835
Oslund, E., Clemens, N., Simmons, D., & Simmons, L. (2018). The direct and indirect effects of word reading and vocabulary on adolescents’ reading comprehension: Comparing struggling and adequate comprehenders. Reading and Writing, 31(7), 1-25. https://doi.org/10.1007/s11145-017-9788-3
Padeliadu, S., & Antoniou, F. (2013). The Relationship Between Reading Comprehension, Decoding, and Fluency in Greek: A Cross-Sectional Study. Reading & Writing Quarterly, 30(1), 1–31. https://doi.org/10.1080/10573569.2013.758932
Παντελιάδου, Σ., & Σιδερίδης, Γ. (2007). Ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών από εκπαιδευτικούς (Α.Μ.Δ.Ε.). Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠΘ)-ΕΠΕΑΕΚ.
Peng, P., Fuchs, D., Fuchs, L. S., Elleman, A. M., Kearns, D. M., Gilbert, J. K., Compton, D. L., Cho, E., & Patton, S., 3rd. (2019). A longitudinal analysis of the trajectories and predictors of word reading and reading comprehension development among at-risk readers. Journal of Learning Disabilities, 52(3), 195–208. https://doi.org/10.1177/0022219418809080
Peng, P., Wang, C., Barnes, M., Wang, W., Li, S., Swanson, H. L., Dardick, W., & Tao, S. (2018). A meta-analysis on the relation between reading and working memory. Psychological Bulletin, 144(1), 48–76. https://doi.org/10.1037/bul0000120
Perfetti, C. (2010). Decoding, vocabulary, and comprehension: The golden triangle of reading skill. Στο M. G. McKeown & L. Kucan (Επιμ.), Bringing reading research to life (σσ. 291–302). The Guilford Press.
Perfetti, C., & Stafura, J. (2014). Word knowledge in a theory of reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 18(1), 22–37. https://doi.org/10.1080/10888438.2013.827687
Petscher, Y., Solari, E. J., & Catts, H. W. (2019). Conditional longitudinal relations of elementary literacy skills to high school reading comprehension. Journal of Learning Disabilities, 52(3), 324–336. https://doi.org/10.1177/0022219419851757
Protopapas, A., Sideridis, G. D., Mouzaki, A., & Simos, P. G. (2007). Development of lexical mediation in the relation between reading comprehension and word reading skills in Greek. Scientific Studies of Reading, 11(3), 165–197. https://doi.org/10.1080/10888430701344322
Protopapas, A., Sideridis, G. D., Mouzaki, A., & Simos, P. G. (2011). Matthew effects in reading comprehension: Myth or reality? Journal of Learning Disabilities, 44(5), 402–420. https://doi.org/10.1177/0022219411417568
Quinn, J. M., Wagner, R. K., Petscher, Y., Roberts, G., Menzel, A. J., & Schatschneider, C. (2020). Differential Co-Development of Vocabulary Knowledge and Reading Comprehension for Students with and without Learning Disabilities. Journal of Educational Psychology, 112(3), 608–627. https://doi.org/10.1037/edu0000382
Rasinski, T. V. (2004). Creating fluent readers. Educational Leadership, 61(6), 46–51. https://ltl.appstate.edu/reading_resources/RASINSKI_04.pdf
Reznitskaya, A., Anderson, R. C., & Kuo, L. (2007). Teaching and learning argumentation. The Elementary School Journal, 107(5), 449–472. https://doi.org/10.1086/518623
Spencer, M. T., Richmond, K. L., & Cutting, L. E. (2020). The role of working memory in reading comprehension: A meta-analysis. Scientific Studies of Reading, 24(2), 98–115. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1703142
Swanson, H. L., Jerman, O., & Zheng, X. (2008). Growth in working memory and mathematical problem solving in children at risk and not at risk for serious math difficulties. Journal of Educational Psychology, 100(2), 343–379. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.2.343
Τζουριάδου, Μ., Συγκολλίτου, Ε., Αναγνωστοπούλου, Ε., & Βακόλα, Σ. (2008). Ψυχομετρικό Κριτήριο Γλωσσικής Επάρκειας Λ-α-Τ-ω. Στο πλαίσιο του έργου ΕΠΕΑΕΚ «Ψυχομετρική - διαφορική αξιολόγηση παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες», Θεσσαλονίκη.
Tighe, E. L., & Schatschneider, C. (2016). Examining the relationships of component reading skills to reading comprehension in struggling adult readers: A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities, 49(4), 395–409. https://doi.org/10.1177/0022219414555415
Wu, Y., Barquero, L. A., Pickren, S. E., Barber, A. T., & Cutting, L. E. (2020). The relationship between cognitive skills and reading comprehension of narrative and expository texts: A longitudinal study from grade 1 to grade 4. Learning and Individual Differences, 80, 101848. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101848