test Η ικανότητα των μαθητών με νοητική αναπηρία να κατανοούν θεμελιώδεις πιθανολογικές έννοιες|Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση

Η ικανότητα των μαθητών με νοητική αναπηρία να κατανοούν θεμελιώδεις πιθανολογικές έννοιες


Δημοσιευμένα: Οκτ 20, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
νοητική αναπηρία πιθανότητες πιθανολογικός συλλογισμός
Ευδοξία Σιόλου
https://orcid.org/0009-0003-2863-0653
Περίληψη

 Οι πιθανότητες αποτελούν ένα πεδίο των μαθηματικών που σχετίζεται άμεσα με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, καθώς συνδέονται με τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων, υπό συνθήκες αβεβαιότητας, μιας λειτουργικής δεξιότητας που σχετίζεται με την ανεξαρτησία τους και την ενσωμάτωσή τους στην κοινωνία. Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η μελέτη της ικανότητας των μαθητών με μέτρια νοητική αναπηρία να κατανοούν θεμελιώδεις πιθανολογικές έννοιες. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της δομημένης συνέντευξης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι μαθητές με μέτρια νοητική αναπηρία είναι σε θέση να αναγνωρίζουν το πιο πιθανό αποτέλεσμα ενός τυχαίου πειράματος αλλά και μεταξύ δύο πιθανολογικών καταστάσεων ποια είναι η πιο πιθανή να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, αιτιολογώντας τις επιλογές τους ποσοτικά. Τα ευρήματα της έρευνας μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την ένταξη των πιθανοτήτων στην εκπαίδευση τους, αλλά και την αφετηρία για την κατασκευή κατάλληλων διδακτικών δραστηριοτήτων για την προώθηση του πιθανολογικού τους συλλογισμού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ελληνόγλωσση
Αγαλιώτης, Ι. (2012). Εκπαιδευτική αξιολόγηση μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής: Το αξιολογικό σύστημα μαθησιακών αναγκών. Αθήνα: Γρηγόρης.
Βλάχου-Μπαλαφούτη, Α. (2012). Εκπαιδευτικές πρακτικές – Ανάλυση έργου. Στο Α. Ζώνιου-Σιδέρη (Επιμ.), Σύγχρονες ενταξιακές προσεγγίσεις: Θεωρία και πράξη (σ. 437-449). Αθήνα: Πεδίο
Πολυχρονοπούλου, Σ. (2012). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Σιόλου, Ε., Λέκκα, Ά., Σακελλαρίου, Μ., & Παγγέ, Τ.(2014). Διδασκαλία εννοιών πιθανοτήτων και στατιστικής σε εφήβους με νοητική υστέρηση. Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, 13, 487-494. doi:http://dx.doi.org/10.12681/icw.17998
Στρογγυλός, Β. (2011). Αποτελεσματικές πρακτικές στην εκπαίδευση των παιδιών με νοητική καθυστέρηση. Στο Σ. Παντελιάδου & Β. Αργυρόπουλος (Επιμ.), Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σ. 253-299). Αθήνα: Πεδίο
Ξενόγλωσση
Algozzine, B., & Ysseldyke, J. (2006). Teaching students with mental retardation: A practical guide for every teacher. Thousand Oaks, California: Corwin Press.
Holden, C. and Cooke, A. (2005). Meeting SEN in the Curriculum: Science. London: David Fulton Publishers.
Jones, G., A., Langrall, C., W., Thornton, C., A., & Mogill A., T. (1997). A framework for assessing and nurturing young children’s thinking in probability. Educational Studies in Mathematics, 32, 101- 12. Ανακτήθηκε από: https://www.academia.edu/15657979/A_framework_for_assessing_and_nurturing_young_childrens_thinking_in_probability
López-Mojica, J. M., Lario Trejo, J. A., y Rivera Abrajan, M. (2019). Experiencia con estocásticos en el segundo grado de educación especial en México. Infancias Imágenes, 18(2), 268–277. https://doi.org/10.14483/16579089.13487
Pange, J. (2002). Can we teach probabilities to young children using educational material from the internet? Proceedings of ICOTS 6. 1-3. Ανακτήθηκε από: https://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications/1/10_81_pa.pdf
Polloway, E. A., Patton, J. R., & Nelson, M. A. (2011). Intellectual and developmental disabilities. Στο J. M. Kauffman & D. P. Hallahan (Επιμ.), Handbook of special education (σσ. 175-186). New York, NY: Routledge.
Romero, P., Carrillo, C., & López-Mojica, J. M. (2020). Características del pensamiento relacional de niños con discapacidad intelectual. Acta Latinoamericana de Mathematica Educativa 33(1),240-250. Ανακτήθηκε από: https://www.researchgate.net/publication/340789201_Caracteristicas_del_pensamiento_relacional_de_ninos_con_discapacidad_intelectual
Saunders, A. F., Bethune, K. S., Spooner, F., & Browder, D. (2013). Solving the common core equation: Teaching mathematics CCSS to students with moderate and severe disabilities. TEACHING Exceptional Children, 45(3), 24-33. Ανακτήθηκε από: https://www.academia.edu/6644583/Solving_the_Common_Core_Equation_Teaching_Mathematics_CCSS_to_Students_With_Moderate_and_Severe_Disabilities
Standen, P., Rees, F., & Brown, D. (2009). Effect of playing computer games on decision making in people with intellectual disabilities. Journal of Assistive Technologies, 3(2), 4-12. Ανακτήθηκε από: https://www.researchgate.net/publication/228420809_Effect_of_playing_computer_games_on_decision_making_in_people_with_intellectual_disabilities
Singh, N. (2016). Handbook of Evidence- Based Practices in Intellectual and Developmental Disabilities. Switzerland: Springer.
Skoumpourdi, C., & Kalavassis, F. (2003). Didactic materials used in probabilistic activities. Proceedings of CIEAEM55: The use of didactic materials for developing pupil’s mathematical activities, 35-37. Ανακτήθηκε από: https://www.researchgate.net/publication/233421435_Didactic_materials_used_in_probabilistic_activities
Stakes, R. and Hornby, G. (2000). Meeting Special Needs in Mainstream Schools: A Practical Guide for Teacher Second Edition. London: David Fulton Publishers.
Stavroussi, P., Papalexopoulos, P. F., & Vavougios, D. (2010). Science education and students with intellectual disability: Teaching approaches and implications. Problems of Education in the 21st Century, 19, 103-112. Ανακτήθηκε από: http://oaji.net/articles/2014/457-1399917637.pdf
Tversky, A., & Kahneman, D. (1983). Extensional versus intuitive reasoning: the conjunction fallacy in probabilistic judgement. Psychological Review, 90(4), 293-315. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-295X.90.4.293
Westling, D.L., Fox, L. (2009). Teaching students with severe disabilities (4th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson
Westwood, P. (2009). What teachers need to know about students with disabilities. Australia, Aust: Council for Ed Research.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)