Αναζητώντας Εργασιακή Ικανοποίηση: Η Εμπειρία του Προσωπικού στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης της Γ΄ Αθήνας


Δημοσιευμένα: Sep 29, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Επαγγελματική ικανοποίηση ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αυτεπάρκεια ηγεσία
Ευδοξία Σιόλου
https://orcid.org/0009-0003-2863-0653
Σωτηρία Γεωργοπούλου
Περίληψη

Η επαγγελματική ικανοποίηση των εργαζομένων αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται σε υποστηρικτικές δομές όπως τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) της Γ΄ Αθήνας. Στην παρούσα εργασία διερευνώνται οι παράγοντες που επηρεάζουν την εργασιακή ικανοποίηση του προσωπικού με έμφαση σε θέματα όπως η φύση της εργασίας, οι συνθήκες απασχόλησης, η οργανωτική κουλτούρα και η επαγγελματική αναγνώριση. Για το σκοπό της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα μέτρησης επαγγελματικής ικανοποίησης Job Satisfaction Survey του Paul E. Spector, η οποία διαιρείται σε εννέα υποκλίμακες που μετρούν τις διαστάσεις της επαγγελματικής ικανοποίησης.  Στην έρευνα συμμετείχαν 68 εργαζόμενοι των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Γ΄ Αθήνας, οι οποίοι συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια, τα οποία διανεμήθηκαν από τις ερευνήτριες σε έντυπη μορφή από τον Ιούνιο του 2023 έως και το Μάιο του 2024. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας οι εργαζόμενοι στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. της Γ΄ Αθήνας είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους σε μέτριο βαθμό, ενώ προέκυψαν διαφοροποιήσεις στο βαθμό της επαγγελματικής ικανοποίησης των εργαζομένων σε συνάρτηση με τα επαγγελματικά τους χαρακτηριστικά. Ειδικότερα, όσον αφορά την ικανοποίηση που αντλούν οι εν λόγω εργαζόμενοι από τις διάφορες πτυχές της εργασίας τους προέκυψε ότι οι εργαζόμενοι στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ εμφανίστηκαν ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τον προϊστάμενό τους, τη φύση της εργασίας τους, τη συνεργασία και την επικοινωνία με τους συναδέλφους τους. Οι πτυχές της εργασίας τους με τις οποίες είναι δυσαρεστημένοι οι εργαζόμενοι των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. είναι οι οικονομικές απολαβές, τα προνόμια και οι ευκαιρίες προαγωγής. Από την περαιτέρω διερεύνηση της διαφοροποίησης των επιπέδων της επαγγελματικής ικανοποίησης εργαζομένων στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αλλά και των διαστάσεών σε συνάρτηση με τα επαγγελματικά τους χαρακτηριστικά προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αντλούν στατιστικά σημαντικά χαμηλότερη συνολική ικανοποίηση από τους συναδέλφους τους οι οποίοι είναι μέλη του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού. Στατιστικά σημαντικά χαμηλότερη βρέθηκε η ικανοποίηση των εκπαιδευτικών και στις διαστάσεις που αφορούν την αμοιβή, τα προνόμια/οφέλη και της ενδεχόμενες ανταμοιβές και τη φύση της εργασίας τους. Επιπλέον, το μόνιμο προσωπικό των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. παρουσιάζει στατιστικά σημαντικά χαμηλότερη επαγγελματική ικανοποίηση σε σχέση με τους συναδέλφους τους οι οποίοι είναι αναπληρωτές. Στατιστικά σημαντικά χαμηλότερη βρέθηκε η ικανοποίηση του μόνιμου προσωπικού σε σχέση με τις διαστάσεις της επαγγελματικής ικανοποίησης που αφορούν την αμοιβή, τα προνόμια/οφέλη και τις ενδεχόμενες ανταμοιβές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Amzat, I., & Idris, D. (2012). Structural equation models of management and decision‐making styles with job satisfaction of academic staff in Malaysian research university. International Journal of Educational Management, 26(7), 616-645. doi:10.1108/09513541211263700
Aziri, B. (2011). Job satisfaction: A literature review. Management research & practice, 3(4), 77-86. https://EconPapers.repec.org/RePEc:rom:mrpase:v:3:y:2011:i:4:p:77-86
Crossman, A., & Harris, P. (2006). Job Satisfaction of Secondary School Teachers. Educational Management Administration & Leadership, 34(1), 29-46.
doi:10.1177/1741143206059538
Hasbay, D., & Altindag, E. (2018). Factors That Affect The Performance Of Teachers Working In Secondary Level Education. The Academy of Educational Leadership Journal, 22 (1), 1-19. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:59024830
Koustelios, A., Theodorakis, N., & Goulimaris, D. (2004). Role ambiguity, role conflict and job satisfaction among physical education teachers in Greece. International Journal of Educational Management, 18(2), 87-92. doi:10.1108/09513540410522216
Locke, E.A., (1976). The Nature and Causes of Job Satisfaction. In: M.P. Dunnette, ed., Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Chicago: Rand McNally, 1297-1350.
Maslow, A. H. (1981). Motivation and Personality: Unlocking Your Inner Drive and Understanding Human Behavior. Prabhat
Siolou, Ε., & Bozhidar, Α. (2018). Greek teachers’ attitudes towards inclusion: A review of the literature. In Doctoral Centre “St. KlimentOhridski”, M. Zamfirov, Young Researchers (pp. 437-451). Proccedings of the Conference Young Researchers, Bulgaria, February 3-5, 2018. Sofia:St. KlimentOhridski University Press.
Spector, P. E. (1985). Measurement of human service staff satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American journal of community psychology, 13(6), 693-713. doi:org/10.1007/BF00929796
Tsounis, A., & Sarafis, P. (2018). Validity and reliability of the Greek translation of the Job Satisfaction Survey (JSS). BMC psychology, 6(1), 27-32. doi:10.1186/s40359-018-0241-4
Γραμματικού, Κ. (2016). Επαγγελματική Ικανοποίηση Εκπαιδευτικών Α/Θμιας Εκπαίδευσης ως προς τις συνθήκες εργασίας. Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία,2016(1), 152-162. Ανακτήθηκε από: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/inoek/article/view/782
Κολέρδα, Σ. (2025). Σχέσεις Συνάφειας Ανάμεσα στα Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα του Διευθυντή και της Ικανοποίησης που Νιώθουν οι Εκπαιδευτικοί από την Εργασία τους. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευση, 2015(1), 653-661. Ανακτήθηκε από: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/edusc/article/view/267
Μελίστα, Θ. (2021). Στρατηγικές ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών στο σχολείο. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Νέος Παιδαγωγός, 2021(24), 57-67. Ανακτήθηκε από: http://neospaidagogos.online/archives.html
Ναούμης, Γ., & Σιόλου, Ε. (2021). Συμπεριλαμβάνω την καινοτομία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Open Schools Journal for Open Science, 4(3). Ανακτήθηκε από: https://doi.org/10.12681/osj.27023
Νόμος 4823/2021-Αξιολόγηση-Επιλογές Στελεχών-ΦΕΚ A 136–03.08.2021
Παπαοικονόμου, Α. (2017). Η επαγγελματική ικανοποίηση (job satisfaction) του εκπαιδευτικού ως παράγοντας συγκρότησης του εαυτού: εμπειρική προσέγγιση. Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Περιοδικό «eκπ@ιδευτικός κύκλος», 5(1), 143-157. Ανακτήθηκε από: https://journal.educircle.gr/images/teuxos/2017/teuxos1/teuxos_5_1_7.pdf
Σαΐτης, Χ. Α. (1992). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης: θεωρία και πράξη. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Σπυριάδου, Κ., & Κουτούζης, Μ. (2022). Οικονομική Κρίση, Αποδοχές και Επαγγελματική Ικανοποίηση: Στάσεις και Απόψεις Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 11(3Α), 1-12. Ανακτήθηκε από: https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/3466
Χαραλαμπίδου, Σ. (2022). Η επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών: Διερεύνηση των παραγόντων που οδηγούν σε αυτήν (Διπλωματική εργασία). Διαθέσιμη από: Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Ψαρρού, Μ., & Ζαφειρόπουλος, Κ. (2001). Επιστημονική έρευνα. Θεωρία και εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Τυπωθήτω/Δαρδανος.