Το σχολείο ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει: Υποκειμενική ευεξία εφήβων, συγχώρεση και μαθησιακό κλίμα ως προβλεπτικοί παράγοντες


Δημοσιευμένα: Dec 11, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Σχολείο ως κοινότητα υποκειμενική ευεξία έφηβοι μαθησιακό κλίμα συγχώρεση
Aikaterini Lampropoulou
Lianos Panagiotis
Περίληψη

Στην έρευνα αυτή μελετώνται οι αντιλήψεις των εφήβων για το σχολικό κλίμα και ο προβλεπτικός ρόλος του υποκειμενικού αισθήματος ευεξίας, της συγχώρεσης και του μαθησιακού κλίματος στον βαθμό που οι έφηβοι αντιλαμβάνονται το σχολείο τους ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει τα μέλη της. Έχει φανεί βιβλιογραφικά ότι η αντίληψη του σχολείου ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει σχετίζεται με έννοιες της θετικής ψυχολογίας όπως το αίσθημα ευεξίας και τη συγχωρητικότητα των μαθητών, καθώς και με το θετικό μαθησιακό κλίμα. Η διερεύνηση του προβλεπτικού ρόλου αυτών των μεταβλητών για την ενίσχυση της αντίληψης των μαθητών του σχολείου τους ως κοινότητας που νοιάζεται και φροντίζει είναι σημαντική για την ανάπτυξη κατάλληλων παρεμβάσεων. Στην έρευνα συμμετείχαν 1375 μαθητές και μαθήτριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από σχολεία της Αττικής που επιλέχθηκαν με την κατά στρώματα τυχαία δειγματοληψία. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν την κλίμακα συγχώρεσης Heartland, το Προφίλ του Σχολείου που Νοιάζεται και Φροντίζει, το Ερωτηματολόγιο Μαθησιακού Κλίματος, το Ερωτηματολόγιο Υποκειμενικού Αισθήματος Ευεξίας της Βέρνης και ερωτήσεις για δημογραφικά στοιχεία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι έφηβοι γενικά έχουν ικανοποιητικό επίπεδο ευεξίας και παρουσιάζουν μια θετική εικόνα για το σχολείο τους, ενώ φαίνεται γενικά να έχουν υψηλή διάθεση συγχώρεσης. Οι πιο σημαντικοί προβλεπτικοί παράγοντες για την αντίληψη από τους εφήβους του σχολείου τους ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει τα μέλη του αναδείχθηκαν το μαθησιακό κλίμα και η τάση για συγχώρεση του άλλου. Διαφορές εντοπίστηκαν ως προς το φύλο και την ηλικία. Ειδικότερα τα κορίτσια και οι μεγαλύτεροι έφηβοι φαίνεται να είναι λιγότερο ικανοποιημένοι από τη ζωή τους, ενώ οι νεότεροι έφηβοι που αντιλαμβάνονται πιο θετικά το μαθησιακό κλίμα τείνουν ευκολότερα να συγχωρούν τους άλλους. Επίσης, οι μαθήτριες που βιώνουν θετικά το μαθησιακό κλίμα της τάξης, συγχωρούν σε μεγαλύτερο βαθμό τους άλλους και αναφέρουν χαμηλότερα επίπεδα σωματικών προβλημάτων και καταθλιπτικής διάθεσης. Τέλος, τα αγόρια που δεν αισθάνονται υποστήριξη από τους καθηγητές σε μαθησιακό επίπεδο, συγχωρούν λιγότερο τους άλλους και αναφέρουν υψηλότερα επίπεδα καταθλιπτικής διάθεσης και αρνητικής συμπεριφοράς στο σχολείο. Τα αποτελέσματα συζητώνται στο πλαίσιο παροχής σχολικών/συμβουλευτικών ψυχολογικών υπηρεσιών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.