Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοσχολικής ηλικίας γνωρίζουν τα επίσημα κείμενα και τις πρακτικές γραμματισμού που λαμβάνουν χώρα στη βαθμίδα που έπεται ή προηγείται της δικής τους;
Περίληψη
Η παρούσα εργασία αφορά τη διερεύνηση της αίσθησης γνώσης και των αντιλήψεων νηπιαγωγών και δασκάλων της Α’ τάξης του δημοτικού σχολείου για τα επίσημα κείμενα της Α’ δημοτικού και του νηπιαγωγείου, αντιστοίχως. Επιπλέον, μελετώνται οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη συσχέτιση των αναφορών των επίσημων κειμένων για το γραμματισμό, για το πρόγραμμα και τις πρακτικές ενίσχυσης του γραμματισμού, όπως αυτό λαμβάνει χώρα τόσο στο νηπιαγωγείο όσο και στο δημοτικό, με στόχο να διερευνηθεί η συσχέτιση και η σύνδεσή τους. Η διερεύνηση αποτελεί μέρος ευρύτερης μελέτης (διδακτορικής διατριβής) των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών για τη σχέση φυσικού/πρώτου και συμβατικού/σχολικού γραμματισμού. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χορήγηση ερωτηματολογίου σε δείγμα 326 νηπιαγωγών και 306 δασκάλων που διδάσκουν τη χρονιά διεξαγωγής της διαδικασίας στην Α’ τάξη ελληνικών δημοτικών σχολείων των νομών Αχαΐας και Ηλείας, καθώς και με τη διεξαγωγή ημιδομημένων συνεντεύξεων σε 32 εκπαιδευτικούς από αυτούς που έλαβαν μέρος και στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου. Από τα αποτελέσματα φάνηκε νηπιαγωγοί και δάσκαλοι της Α’ τάξης να δηλώνουν άγνοια των κειμένων και των πρακτικών της βαθμίδας που έπεται ή προηγείται της δικής τους, όσον αφορά την ενίσχυση του γραμματισμού. Η άγνοια της σύνδεσης των θεωρητικών αρχών των 2 προγραμμάτων φάνηκε να έχει ως αποτέλεσμα την ασυνέχεια των αντιλήψεων και των πρακτικών τους για την ενίσχυση του γραμματισμού.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Αποστόλου Ζ., & Στελλάκης Ν. (2020). Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοσχολικής ηλικίας γνωρίζουν τα επίσημα κείμενα και τις πρακτικές γραμματισμού που λαμβάνουν χώρα στη βαθμίδα που έπεται ή προηγείται της δικής τους;. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 13(2), 1–51. https://doi.org/10.12681/jret.22149
- Τεύχος
- Τόμ. 13 Αρ. 2 (2020)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς που δημοσιεύουν σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους :
1. Οι συγγραφείς διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, χορηγώντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0, σύμφωνα με την οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
2. Οι συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή του δημοσιευμένου στο περιοδικό έργου (π.χ. κατάθεση σε ένα ιδρυματικό αποθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την αναγνώριση της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό περιοδικό.
3. Στους συγγραφείς επιτρέπεται να δημοσιεύσουν την εργασία τους online (κατά προτίμηση σε ιδρυματικά αποθετήρια ή στην ιστοσελίδα τους) πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υποβολής, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές ανταλλαγές, όπως επίσης και παλαιότερες και ευρύτερες παραπομπές δημοσιευμένων εργασιών (The Effect of Open Access)