Η επίδραση των γραμματικών, μορφολογικών και σημασιολογικών χαρακτηριστικών των λέξεων στα είδη ορισμού που παράγουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει την ικανότητα ορισμού των λέξεων παιδιών προσχολικής ηλικίας, τα είδη ορισμού που προτιμώνται από τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα και να μελετήσει την επίδραση των γραμματικών, μορφολογικών και σημασιολογικών χαρακτηριστικών των λέξεων στο είδος ορισμού. Το δείγμα αποτέλεσαν 33 παιδιά προσχολικής ηλικίας, που κλήθηκαν να ορίσουν 16 λέξεις. Οι ορισμοί που παρήχθησαν, ηχογραφήθηκαν και απομαγνητοφωνήθηκαν. Για την κωδικοποίηση και βαθμολόγηση των απαντήσεων υιοθετήθηκε το πρωτόκολλο των Marinellie & Johnson (2002,2004). Οι ορισμοί βαθμολογήθηκαν σε μία πενταβάθμια κλίμακα, στη βάση ενός συνεχούς που αποτυπώνει την αναπτυξιακή πορεία των ορισμών. Το ύψιστο σκορ ήταν 80 βαθμοί. Η επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας έδειξε ότι το σκορ των σωστών απαντήσεων ήταν χαμηλό (22/80), ενώ οι περισσότερες απαντήσεις ήταν λανθασμένες. Αναφορικά με το είδος ορισμού, η πλειοψηφία των απαντήσεων ήταν λανθασμένες ενώ ακολούθησαν οι κατηγορίες Συσχέτιση/Αποτέλεσμα/Δράση και Ταυτολογία. Τέλος, σε σχέση με τα μορφολογικά, σημασιολογικά και γραμματικά χαρακτηριστικά των λέξεων και την επίδρασή τους στην ικανότητα ορισμού βρέθηκε ότι οι απλές λέξεις ορίζονται ευκολότερα από τις σύνθετες, τα συγκεκριμένα ουσιαστικά ορίζονται ευκολότερα από τα αφηρημένα και τα ουσιαστικά ορίζονται ευκολότερα από τα ρήματα και τα επίθετα.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Δούρου Χ. (2021). Η επίδραση των γραμματικών, μορφολογικών και σημασιολογικών χαρακτηριστικών των λέξεων στα είδη ορισμού που παράγουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 13(2), 125–151. https://doi.org/10.12681/jret.22815
- Τεύχος
- Τόμ. 13 Αρ. 2 (2020)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς που δημοσιεύουν σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους :
1. Οι συγγραφείς διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, χορηγώντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0, σύμφωνα με την οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
2. Οι συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή του δημοσιευμένου στο περιοδικό έργου (π.χ. κατάθεση σε ένα ιδρυματικό αποθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την αναγνώριση της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό περιοδικό.
3. Στους συγγραφείς επιτρέπεται να δημοσιεύσουν την εργασία τους online (κατά προτίμηση σε ιδρυματικά αποθετήρια ή στην ιστοσελίδα τους) πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υποβολής, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές ανταλλαγές, όπως επίσης και παλαιότερες και ευρύτερες παραπομπές δημοσιευμένων εργασιών (The Effect of Open Access)