Η επίδραση των γραμματικών, μορφολογικών και σημασιολογικών χαρακτηριστικών των λέξεων στα είδη ορισμού που παράγουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Μαρ 16, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Ικανότητα Ορισμού Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας Γραμματικές Κατηγορίες Μορφολογική Δομή Σημασιολογικά Χαρακτηριστικά
Χρυσούλα Δούρου
https://orcid.org/0000-0002-0767-6455
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει την ικανότητα ορισμού των λέξεων παιδιών προσχολικής ηλικίας, τα είδη ορισμού που προτιμώνται από τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα και να μελετήσει την επίδραση των γραμματικών, μορφολογικών και σημασιολογικών χαρακτηριστικών των λέξεων στο είδος ορισμού. Το δείγμα αποτέλεσαν 33 παιδιά προσχολικής ηλικίας, που κλήθηκαν να ορίσουν 16 λέξεις. Οι ορισμοί που παρήχθησαν, ηχογραφήθηκαν και απομαγνητοφωνήθηκαν. Για την κωδικοποίηση και βαθμολόγηση των απαντήσεων υιοθετήθηκε το πρωτόκολλο των Marinellie & Johnson (2002,2004). Οι ορισμοί βαθμολογήθηκαν σε μία πενταβάθμια κλίμακα, στη βάση ενός συνεχούς που αποτυπώνει την αναπτυξιακή πορεία των ορισμών. Το ύψιστο σκορ ήταν 80 βαθμοί. Η επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας έδειξε ότι το σκορ των σωστών απαντήσεων ήταν χαμηλό (22/80), ενώ οι περισσότερες απαντήσεις ήταν λανθασμένες. Αναφορικά με το είδος ορισμού, η πλειοψηφία των απαντήσεων ήταν λανθασμένες ενώ ακολούθησαν οι κατηγορίες Συσχέτιση/Αποτέλεσμα/Δράση και Ταυτολογία. Τέλος, σε σχέση με τα μορφολογικά, σημασιολογικά και γραμματικά χαρακτηριστικά των λέξεων και την επίδρασή τους στην ικανότητα ορισμού βρέθηκε ότι οι απλές λέξεις ορίζονται ευκολότερα από τις σύνθετες, τα συγκεκριμένα ουσιαστικά ορίζονται ευκολότερα από τα αφηρημένα και τα ουσιαστικά ορίζονται ευκολότερα από τα ρήματα και τα επίθετα.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Χρυσούλα Δούρου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια (υπότροφος του Ι.Κ.Υ), Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης