Η Διερεύνηση της προβλεπτικής εγκυρότητας τεσσάρων κριτηρίων αξιολόγησης της γραπτής έκφρασης


Δημοσιευμένα: Σεπ 16, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
γραπτή έκφραση, μαθητές δημοτικού, κριτήρια αξιολόγησης, προβλεπτική εγκυρότητα
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΞΑΝΘΗ
https://orcid.org/0000-0003-4854-7091
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά την προβλεπτική εγκυρότητα τεσσάρων κριτηρίων αξιολόγησης της γραπτής έκφρασης μαθητών/τριών των τελευταίων τάξεων του δημοτικού σε ένα έργο συγγραφής κειμένου με την τεχνική ημιτελών και ανακατεμένων φράσεων και ένα με την τεχνική των εικόνων. Εξετάστηκε η συσχέτιση των επιδόσεων μεταξύ των δύο τεχνικών καθοδήγησης, η επίδραση της ηλικίας και του φύλου των μαθητών/τριών και η ισχύς των επιμέρους κριτηρίων στη γενική επίδοση της κάθε δοκιμασίας. Στη βιβλιογραφία οι διαστάσεις που αξιολογούνται στα γραπτά κείμενα ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία και τον πληθυσμό και περιλαμβάνονται κριτήρια που σχετίζονται με την ποιότητα, την παραγωγικότητα, την πολυπλοκότητα και την οργάνωση του κειμένου. Στόχος της έρευνας ήταν να εισφέρει νέα δεδομένα σχετικά με την αξιολόγηση της γραπτής έκφρασης των μαθητών/τριών των τελευταίων τάξεων δημοτικού και να αναδείξει τα ισχυρότερα κριτήρια μέτρησης του γραπτού λόγου σε κάθε ηλικία. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 93 μαθητές/τριες τετάρτης, πέμπτης και έκτης δημοτικού. Από τα αποτελέσματα διαφαίνεται ότι η συνάφεια μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών/τριών στις δύο δοκιμασίες ήταν στατιστικά σημαντική και κυμάνθηκε σε μέτριο επίπεδο. Η επίδραση της ηλικίας ήταν σημαντική και οι μαθητές/τριες της τετάρτης τάξης παρουσίασαν χαμηλότερες επιδόσεις στα περισσότερα κριτήρια των δύο δοκιμασιών. Αν και δεν αναδείχτηκε στατιστικά σημαντική επίδραση του φύλου των μαθητών/τριών, ωστόσο τα κορίτσια επέδειξαν καλύτερες επιδόσεις στα περισσότερα κριτήρια των δύο δοκιμασιών. Το κριτήριο της ορθογραφίας φαίνεται να έχει μεγάλη ισχύ και στις δύο δοκιμασίες και στις τρεις ηλικιακές ομάδες. Στη συγγραφή κειμένου με την τεχνική ημιτελών και ανακατεμένων φράσεων φαίνεται να είναι ισχυρό και το κριτήριο της δομής, ενώ το κριτήριο της παραγωγικότητας παρουσίασε τη μικρότερη ισχύ και στις τρεις ηλικιακές ομάδες. Τα αποτελέσματα της μελέτης συζητώνται σε σχέση με τα περιορισμένα ακόμα ερευνητικά ευρήματα για την ισχύ των διαστάσεων που αξιολογούνται στα γραπτά κείμενα σε παιδιά των τελευταίων τάξεων δημοτικού και διατυπώνονται προτάσεις για μελλοντική έρευνα.  

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΞΑΝΘΗ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

Η κ. Ξάνθη Στυλιανή είναι Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο στο Κοινό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Προφορικού και Γραπτού Λόγου της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών και διδάσκει σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε τμήμα ένταξης. Είναι τελειόφοιτος της Ζωσιμαίας Παιδαγωγικής Ακαδημίας Ιωαννίνων και του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ με μετεκπαίδευση στο ΜΔΔΕ του ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ στην Ειδική Αγωγή και Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό στη Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη του ΕΚΠΑ. Συμμετείχε ως ερευνήτρια σε διαχρονικές έρευνες και έχει δημοσιεύσει αρκετές εργασίες σε επιστημονικά περιοδικά. Διετέλεσε κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, σε συνέδρια, σε διαδικτυακούς διαγωνισμούς, σε θεσμούς αριστείας και καλών πρακτικών και συμμετείχε ως επιμορφώτρια σε ΠΕΚ της Αθήνας.

 

Αναφορές
Adams, A., Simmons, F., & Willis, C. (2015). Exploring relationships between working memory and writing: Individual differences associated with gender. Learning and Individual Differences, 40, 101–107. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.04.011
Amato, J. W., & Watkins, M. W. (2011). The predictive validity of CBM writing indices for eighth-grade students. Journal of Special Education, 44, 195-204.
Andreou, E., Vlachos, F., & Andreou, G. (2006). Approaches to studying among Greek university students: the impact of gender, age, academic discipline and handedness. Educational Research, 48(3), 301-311.
Beard, R., & Burrell, A. (2010). Writing attainment in 9- to 11-year-olds: Some differences between girls and boys in two genres. Language and Education, 24(6), 495–515. https://doi.org/10.1080/09500782.2010.502968
Beers, S. F., & Nagy, W. E. (2011). Writing development in four genres from grades three to seven: syntactic complexity and genre differentiation. Reading and Writing, 24, 183-202.
Berninger, V. W., Nielsen, K. H., Abbott, R. D., Wijsman, E., & Raskind, W. (2008). Writing problems in developmental dyslexia: Under-recognized and under-treated. Journal of School Psychology, 46(1). doi: 10.1016/j.jsp.2006.11.008
Berninger, V. W., Nielsen, K. H., Abbott, R. D., Wijsman, E., & Raskind, W. (2008). Gender differences in severity of writing and reading disabilities. Journal of School Psychology, 46(2), 151–172. doi:10.1016/j.jsp.2007.02.007
Costa, L. J. C., Hooper, S. R., McBee, M., Anderson, K. L., & Yerby, D. C. (2012). The Use of Curriculum-Based Measures in Young At-Risk Writers: Measuring Change Over Time and Potential Moderators of Change. Exceptionality, 20(4), 199-217. doi: 10.1080/09362835.2012.724623
Διακογιώργη, Κ., Φιλιππάτου, Δ., Ράλλη, Α., Χρυσοχόου, Ε., Ρούσσος, Π., & Δημητροπούλου, Π. (2021). Writing skills of children with and without dyslexia: similarities and differences. Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society, 26(1), 102-120. doi:https://doi.org/10.12681/psy_hps.26251
Dávalos, A., & Alvarado, M. (2010). Elementary school children’s decisions about paragraph organization. Written Language and Literacy, 13(2), 260−273. https://doi.org/10.1075/wll.13.2.04dav
Dockrell, J. E., Connelly, V., Walter, K., & Critten, S. (2015). Assessing children’s writing products: The role of curriculum based measures. British Educational Research Journal, 41(4), 575−595. https://doi.org/10.1002/berj.3162
Ε.Π.Ε., & Δ.Β.Μ. (2011). Πρόγραμμα Σπουδών για τη Διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Δημοτικό & Γυμνάσιο) – Οδηγός για τον εκπαιδευτικό. Αθήνα: ΕΣΠΑ 2007-13 / Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση/ Αναλυτικά Προγράμματα 1-2-3 «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) - Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, Οριζόντια Πράξη». Ανακτήθηκε Ιανουάριος 2012, από: http://www.moec.gov.cy/dde/diapolitismiki/ilektroniko_yliko/odigos_glossas_gia_dimotiko_gymnasio.pdf
Espin, C., Shin, J., Deno, S. L., Skare, S., Robinson, S., & Benner, B. (2000). Identifying indicators of written expression proficiency for middle school students. The Journal of Special Education, 34, 140-153. https://doi.10.1177/002246690003400303
Gansle, K. A., Noell, G. H., VanDerHeyden, A. M., Naquin, G. M., & Slider, N. J. (2002). Moving beyond total words written: the reliability, criterion validity, and time cost of alternate measures for curriculum-based measurement in writing. School Psychology Review, 31(4), 477–497. https://scholar.google.com/citations?user=hQ21cDoAAAAJ&hl=en
Gansle, K. A., VanDerHeyden, A. M., Noell, G. H., Resetar, J. L., & Williams, K. L. (2006). The technical adequacy of curriculum-based and rating-based measures of written expression for elementary school students. School Psychology Review, 35(3), 435-450.
Graham, S., Harris, K., & Hebert, M. A. (2011). Informing writing: The benefits of formative assessment. A Carnegie Corporation Time to Act report. Alliance for Excellent Education. www.carnegie.org/literacy
Jones, S., & Myhill, D. (2007). Discourses of difference? Questioning gender difference in linguistic characteristics of writing. Canadian Journal of Education, 30, 456-482.
Justice, L. M., Bowles, R. P., Kaderavek, J. N., Ukrainetz, T. A., Eisenberg, S. L., & Gillam, R. B. (2006). The index of narrative microstructure: A clinical tool for analyzing schoolage children’s narrative performance. American Journal of Speech-Language Pathology, 15, 177–191. doi:10.1044/1058-0360(2006/017)
Kim, Y., Al Otaiba, S., Folsom, J. S., Greulich, L., & Puranik, C. (2014). Evaluating the dimensionality of first-grade written composition. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57, 199-211.
Koutsoftas, A. D. (2018). Writing-process products of fourth- and sixth-grade children: A descriptive study. Elementary School Journal, 118, 633–653. doi: 10.1086/697510
Mackie, C., & Dockrell, J. E. (2004). The nature of written language deficits in children with SLI. Journal of Speech Language, and Hearing Research, 47 (6), 1469–1483. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2004/109)
Malecki, C. (2008). Best practices in written language assessment and intervention. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology-V (pp. 477–488). National Association of School Psychologists. www.t.ly/NMbK
Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2004). Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του Γραπτού Λόγου. Αθήνα: Γρηγόρη.
Miller, B., & McCardle, P. (2011). Reflections on the need for continued research on writing. Reading and Writing, 24(2), 121-132. doi: 10.1007/s11145-010-9267-6
Miller, D. M., Linn, R. L., & Gronlund, N. E. (2013). Measurement and assessment in teaching (11th ed.). Boston, MA: Pearson.
Μουζάκη, Α., & Πρωτόπαπας, Α. (Επιμ.) (2010). Ορθογραφία: Μάθηση και διαταραχές. Αθήνα: Gutenberg.
Myhill, D., & Jones, S. (2007). More than just error correction - Students' perspectives on their revision processes during writing. Written Communication, 24(4), 323-343. doi: 10.1177/0741088307305976
Myhill, D. (2009). Children's patterns of composition and their reflections on their composing processes. British Educational Research Journal, 35(1), 47-64. doi: 10.1080/01411920802042978
Nelson, D. L., McEvoy, C. L., & Schreiber, T. A. (2004). The University of South Florida free association, rhyme, and word fragment norms. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(3), 402−407. https://doi.org/10.3758/BF03195588
Nippold, M. A., Hesketh, L. J., Duthie, J. K., & Mansfield, T. C. (2005a). Conversational versus expository discourse: A study of syntactic development in children, adolescents, and adults. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 1048-1064.
Nippold, M. A., Ward-Lonergan, J. M., & Fanning, J. L. (2005b). ‘Persuasive writing in children, adolescents, and adults: a study of syntactic, semantic, and pragmatic development.’ Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 36, 125–138.
Nippold, M. Α. (2007). Later Language Development: School-Age Children, Adolescents, and Young Adults. Austin, TX: Pro-Ed.
Olinghouse, N. G. (2008). Student- and instruction-level predictors of narrative writing in third-grade students. Reading and Writing, 21(1–2), 3–26. https://doi.org/10.1007/s11145-007-9062-1
Olinghouse, N. G., & Graham, S. (2009). The Relationship Between the Discourse Knowledge and the Writing Performance of Elementary-Grade Students. Journal of Educational Psychology, 101(1), 37-50. doi: 10.1037/a0013248
Παντελιάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο.
Puranik, C. S., Lombardino, L. J., & Altmann, L. J. (2007). Writing through retellings: An exploratory study of language-impaired and dyslexic populations. Reading and Writing, 20(3), 251−272. https://doi.org/10.1007/s11145-006-9030-1
Puranik, C. S., Lombardino, L. J., & Altmann, L. J. P. (2008). Assessing the microstructure of written language using a retelling paradigm. American Journal of Speech-Language Pathology, 17(2), 107-120.
Ravid, D. (2006). Semantic development in textual contexts during the school years: Noun Scale analyses. Journal of Child Language, 33, 791-821.
Saddler, B., & Asaro-Saddler, K. (2013). Response to Intervention in Writing: A Suggested Framework for Screening, Intervention, and Progress Monitoring. Reading & Writing Quarterly, 29(1), 20-43. doi: 10.1080/10573569.2013.741945
Σπαντιδάκης, Ι. (2011). Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου παιδιών σχολικής ηλικίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Συγγραφείς του άρθρου, (2015). Συγκριτική μελέτη παραγωγής γραπτών αφηγήσεων μέσω τεχνικών υψηλής καθοδήγησης σε μαθητές Δ΄- ΣΤ΄ δημοτικού. Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης, 1, 104-124. https://doi.10.12681/dial.1
Scott, C. M., & Windsor, J. (2000). General language performance measures in spoken and written narrative and expository discourse of school-age children with language learning disabilities. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 43(2), 324−339. https://doi.org/10.1044/jslhr.4302.324
Stainthorp, R., & Rauf, N. (2009). An investigation of the influence of the transcription skills of handwriting and spelling on the quality of text writing by girls and boys in Key Stage 2. Handwriting Today, 8, 9-13.
Troia, G. A., Harbaugh, A. G., Shankland, R. K., Wolbers, K. A., & Lawrence, A. M. (2013). Relationships between writing motivation, writing activity, and writing performance: Effects of grade, sex, and ability. Reading and Writing, 26(1), 17–44. https://doi.org/10.1007/s11145-012-9379-2
ΥΠΕΠΘ - ΠΙ. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε Νοέμβριος 2007, από: www.pi-schools.gr.
ΥΠΕΠΘ - ΠΙ. (2007). Νέα Σχολικά εγχειρίδια - Γλώσσα Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο - Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων. Ανακτήθηκε Νοέμβριος 2007, από: www.pi-schools.gr.
Verhoeven, L., & Van Hell, J. G. (2008). From knowledge representation to writing text: A developmental perspective. Discourse Processes, 45(4–5), 387–405. https://doi.org/10.1080/01638530802145734
Voyer, D., & Voyer, S. D. (2014). Gender differences in scholastic achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 1174–1204. doi:10.1037/a0036620
Wagner, R. K., Puranik, C. S., Foorman, B., Foster, E., Gehron, L., Tschinkel, E., & Kantor, P. T. (2011). writers. Journal of Educational Psychology, 85, 478-508.
Weigle, S. C. (2007). Teaching writing teachers about assessment. Journal of Second Language Writing, 16(3), 194-209.
Westerveld, M. F., & Moranb, C. A. (2011). Expository Language Skills of Young School-Age Children. Language, speech, and hearing services in schools. American speech-language-hearing association, 42, 182–193. Doi: 10.1044/0161-1461(2010/10-0044)
Whitaker, D., Berninger, V., Johnston, J., & Swanson, H. L. (1994). Intraindividual differences in levels of language in intermediate grade writers: Implications for the translating process. Learning and Individual Differences, 6, 107–130. doi: 10.1016/1041-6080(94)90016-7
Williams, G. J., & Larkin, R. C. (2013). Narrative writing, reading and cognitive processes in middle childhood: what are the links? Learning and Individual Differences, 28, 142-150. http://dx.doi.org/10.1016/j.lind.2012.08.003