Εκπαιδευτική διαμεσολάβηση σε διαφοροποιημένες αφηγήσεις για την κουλτούρα της ευτυχίας
Περίληψη
Η οικονομική κρίση αναπαράγει νέους λόγους στα πολιτικά πεδία. Στην εκπαίδευση κατασκευάζονται αφηγήσεις μέσα από έναν συνδυασμό στοιχείων που δίνουν έμφαση στην κοινωνική και πολιτισμική αναπαραγωγή με νέους όρους. Το άτομο οδηγείται σε μετασχηματισμό σκέψεων και συναισθημάτων, σε μια δόμηση του εαυτού που ζητούμενο έχει την ευτυχία μέσα από την απο-πολιτικοποίηση των νοημάτων. Η αλλαγή του οικονομικού παραδείγματος συντελεί στην όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, δηλαδή στη μείωση της κοινωνικής κινητικότητας, με την ταυτόχρονη αύξηση των ατόμων που περιθωριοποιούνται. Το εκπαιδευτικό σύστημα, ρητά ή υπόρρητα, κατασκευάζει έναν κοινωνικό κόσμο μέσα από γνώσεις και παραστάσεις που αποτελούν αντανακλάσεις της προσδιορισμένης πραγματικότητας. Η δομή του εκπαιδευτικού συστήματος ενισχύει τις ατομικές πορείες που με λογο-αναλυτικούς όρους ενδυναμώνουν το άτομο. Τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα ενισχύονται μέσα από επιλογές που ορίζουν την ευτυχία με δικούς τους όρους, επιβεβαιώνοντας τον ταξικό τους ρόλο μέσα από τις εξουσιαστικές σχέσεις και δομές κυριαρχίας που επιβάλλονται. Το εκπαιδευτικό σύστημα εγκλωβίζεται σε έναν πολιτικό αποπροσανατολισμό, μη νοηματοδοτώντας καταστάσεις της καθημερινότητας, διαμορφώνοντας αόριστα σχήματα για την ευτυχία και την αποτυχία, με έμφαση στην ατομική προσπάθεια, απορρίπτοντας την προβολή των κοινωνικών συμβάσεων, των πολιτικών καταστάσεων και των κοινωνικών ταυτοτήτων που συγκροτούνται σε ένα ενεργό πολιτικό περιβάλλον. Η εκπαίδευση μπορεί να παρέμβει με ένα διαμεσολαβητικό ρόλο επικεντρωμένη στην αναστοχαστική ενδο-δράση, επηρεάζοντας τη συμπεριφορά των ατόμων, δίνοντας ένα διαφορετικό νόημα στην ευτυχία μέσα από την κατασκευή νοημάτων, που διασυνδέουν την ευτυχία με την πολιτική δράση. Σε ένα πολιτικό ιδεοτυπικό παράδειγμα η αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος, η πολιτική προσέγγιση της καθημερινότητας και η μετακίνηση από τα επιφανειακά νοήματα στους κρυφούς πολιτικούς κώδικες θα διαμορφώσουν εργαλειακούς και εκφραστικούς προσανατολισμούς σε πολιτικές ουμανιστικές αξίες.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Καλεράντε Ε. (2016). Εκπαιδευτική διαμεσολάβηση σε διαφοροποιημένες αφηγήσεις για την κουλτούρα της ευτυχίας. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 9(1), 182–207. https://doi.org/10.12681/jret.8698
- Τεύχος
- Τόμ. 9 Αρ. 1 (2016)
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς που δημοσιεύουν σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους :
1. Οι συγγραφείς διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, χορηγώντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό «Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων» διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0, σύμφωνα με την οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
2. Οι συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή του δημοσιευμένου στο περιοδικό έργου (π.χ. κατάθεση σε ένα ιδρυματικό αποθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την αναγνώριση της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό περιοδικό.
3. Στους συγγραφείς επιτρέπεται να δημοσιεύσουν την εργασία τους online (κατά προτίμηση σε ιδρυματικά αποθετήρια ή στην ιστοσελίδα τους) πριν και κατά τη διάρκεια της διαδικασίας υποβολής, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγικές ανταλλαγές, όπως επίσης και παλαιότερες και ευρύτερες παραπομπές δημοσιευμένων εργασιών (The Effect of Open Access)