Αλλαγές και προσπάθεια οργάνωσης της Γυμναστικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση την περίοδο 1967-1974


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2022
Ανέστης Γιαννακόπουλος
Περίληψη

Σκοπός της έρευνας ήταν η μελέτη της θέσης της Γυμναστικής στο εκπαιδευτικό σύστημα κατά την περίοδο της δικτατορίας (1967-74). Διερευνήθηκε κατά πόσο επέδρασε στη Γυμναστική το δικτατορικό καθεστώς, τις αλλαγές και τις προσθήκες που επιχειρήθηκαν στο ωρολόγιο πρόγραμμα, το ρόλο του Γυμναστή και τον τρόπο με τον οποίο προσπάθησε να διαμορφώσει και να πειθαρχήσει τη συμπεριφορά των μαθητών και μαθητριών. Μελετήθηκαν οι σημαντικότερες αλλαγές που προέκυψαν με την τροποποίηση του Νόμου 4379/64 και την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1964, οι οποίες αντικαταστάθηκαν με τον ΑΝ 59/1967 (κατάργηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ.λ.π.) και τον ΑΝ 129/1967 (οργάνωση – διοίκηση της Γενικής Εκπαίδευσης, επαναφορά αρχαίων ελληνικών, καθαρεύουσας κ.λ.π.). Με τον Α.Ν. 375/68 έγινε προσπάθεια εποπτείας της εκπαίδευσης με τη συγκρότηση του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Συμβουλίου, στηριζόμενο από τα Ανώτερα Περιφερειακά Συμβούλια (εκπαιδευτικές περιφέρειες). Με το Ν.Δ. 793/1971 καθιερώθηκε το «Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας», με σκοπό τη μελέτη και διατύπωση προτάσεων για την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας. Από την ανάλυση και επεξεργασία των πηγών προέκυψε ότι το καθεστώς προσπάθησε με κάθε τρόπο και μέσο να ελέγξει το σχολείο, ως φορέα παραγωγής της γνώσης και να το μετατρέψει σε προπαγανδιστική μηχανή προσέγγισης των οικογενειών και της ευρύτερης κοινωνίας των μαθητών/τριών. Δόθηκε έμφαση στη διαφορετικότητα της γυμναστικής στο σχολείο με έντονα τα στοιχεία της πειθαρχίας, της μερικής στρατικοποίησης των μαθητών-τριών και καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος σχετικά με τον αθλητισμό.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ανέστης Γιαννακόπουλος, ΤΕΦΑΑ - ΔΠΘ

ΤΕΦΑΑ - ΔΠΘ

ΕΕΠ

Αναφορές
Αλμπανίδης, Ευάγγελος: Οι σχολικές γυμναστικές επιδείξεις στην Ελλάδα μέχρι το 1975, στο: Άθληση και Κοινωνία, 53 (2012) 7-19, σελ 12-13.
Δημαράς, Α. (1986). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε, Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη, Αθήνα.
Ευαγγελόπουλος, Σπ. (1998). Ελληνική εκπαίδευση 20ος αιώνας, τόμ. 2, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Ιατρίδης. Γ. (1984). Η Ελλάδα στη Δεκαετία 1940 – 1950, Θεμέλιο, Αθήνα.
Καντζίδης, Δημ.: Ο Ιων Ιωαννίδης και η συμβολή του στη μεταρρύθμιση της Φυσικής Αγωγής, Θεσσαλονίκη 2002 (Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο - Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού).
Καραφύλλης, Αθ. (2002). Νεοελληνική Εκπαίδευση: Δύο αιώνες μεταρρυθμιστικών προσπαθειών, Κριτική, Αθήνα.
Κάτσικας Χρ., Θεριανός Κώσ. (2004). Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, Από την ίδρυση του ελληνικού κράτους μέχρι το 2004, Σαββάλας, Αθήνα.
Κουτσουρά, Ζ. (2010). Το σχολείο κλείνει … Δικτατορία (1967-1974) και Σχολείο, Μάτι, Κατερίνη.
Μελετόπουλος, Μελ. (1993). Ιδεολογία του Δεξιού κράτους1949-1967, Αθήνα.
Μελετόπουλος, Μελ. (2008). Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ, Παπαζήση, Αθήνα.
Μπουζάκης, Σήφ. (1991). Νεοελληνική Εκπαίδευση (1821-1985), Gutenberg, Αθήνα.
Νικόδημος, Παύλ. (1969). Εκφραστική Κινησιολογία, Λαμπαδιά, Αθήνα.
Παπαδόπουλος Γ. (1968). ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΩ ΜΑΣ, τόμ. Α', Γενική Διεύθυνση Τύπου, Αθήνα.
Παπακωνσταντίνου Γεώρ. – Ανδρέου Απ. (1994). Εξουσία και οργάνωση – διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος, Λιβάνη, Αθήνα.
Παραλίκας, Δημ. (1982). Συνωμοσίες ΙΔΕΑ και ΑΣΠΙΔΑ, Βασδέκης, Αθήνα.
Παττακός, Στ. (1995). 21η ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1967, ΔΙΑΤΙ; ΠΟΙΟΙ; ΠΩΣ;, ΒΙΟΒΙΒΛΙΟ, Αθήνα.
Πουλαντζάς, Ν. (2006). Η κρίση των δικτατοριών, Θεμέλιο, Αθήνα.
Σβορώνος, Ν. (2007). Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας, Θεμέλιο, Αθήνα.
Σκαρμούτσος, Ιωάν., Βαραχίδου Φρειδ. (1972). Ρυθμικαί Γυμνάσεις, Αθήνα.
Τσουκαλάς, Κων. (2005). Κράτος, Κοινωνία, Εργασία στη Μεταπολεμική Ελλάδα, Θεμέλιο, Αθήνα.
Χαραλάμπης, Δημ. (1985). Στρατός και πολιτική εξουσία. Η δομή της εξουσίας στη μετεμφυλιακή Ελλάδα, Εξάντας, Αθήνα.