Greek


Ανέστης Γιαννακόπουλος
Abstract

The aim of the research was to study the position and role of physical education in the educational system during the dictatorship (1967-1974). We investigated if and whether affected in Physical Education (Gym) the dictatorship, changes and additions were attempted in the school programme, the role demanded by the teachers, the way they tried to shape and discipline the behavior of the students’. They were studied the main changes that occurred with the amendment of the Law 4379/64 and the educational reform of 1964, which were replaced with F.L. (Forced Law) 59/1967 (abrogation of the Pedagogical Institute, etc.) and the F.L. 129/1967 (organization - administration of General Education, restore the ancient Greek, purist etc.). By F.L. 375/68 was an attempt surveillance training with the establishment of the Supreme Education Council, supported by the Higher Regional Councils (educational regions). With LD (legislative Decree) 793/1971 established the "National Education Council" with purpose to study and formulate proposals for the educational policy of the country. The analysis and processing of the sources revealed that the regime tried in every way and means to control the school, as a production of knowledge and turn it into propaganda machine approach families and the wider community of students. Emphasis was placed on the diversity of gymnastics in the school with strong elements of discipline, partial militarization of the three students and cultivation of team spirit related to sports

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Ανέστης Γιαννακόπουλος, ΤΕΦΑΑ - ΔΠΘ

ΤΕΦΑΑ - ΔΠΘ

ΕΕΠ

References
Αλμπανίδης, Ευάγγελος: Οι σχολικές γυμναστικές επιδείξεις στην Ελλάδα μέχρι το 1975, στο: Άθληση και Κοινωνία, 53 (2012) 7-19, σελ 12-13.
Δημαράς, Α. (1986). Η μεταρρύθμιση που δεν έγινε, Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη, Αθήνα.
Ευαγγελόπουλος, Σπ. (1998). Ελληνική εκπαίδευση 20ος αιώνας, τόμ. 2, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Ιατρίδης. Γ. (1984). Η Ελλάδα στη Δεκαετία 1940 – 1950, Θεμέλιο, Αθήνα.
Καντζίδης, Δημ.: Ο Ιων Ιωαννίδης και η συμβολή του στη μεταρρύθμιση της Φυσικής Αγωγής, Θεσσαλονίκη 2002 (Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο - Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού).
Καραφύλλης, Αθ. (2002). Νεοελληνική Εκπαίδευση: Δύο αιώνες μεταρρυθμιστικών προσπαθειών, Κριτική, Αθήνα.
Κάτσικας Χρ., Θεριανός Κώσ. (2004). Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης, Από την ίδρυση του ελληνικού κράτους μέχρι το 2004, Σαββάλας, Αθήνα.
Κουτσουρά, Ζ. (2010). Το σχολείο κλείνει … Δικτατορία (1967-1974) και Σχολείο, Μάτι, Κατερίνη.
Μελετόπουλος, Μελ. (1993). Ιδεολογία του Δεξιού κράτους1949-1967, Αθήνα.
Μελετόπουλος, Μελ. (2008). Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ, Παπαζήση, Αθήνα.
Μπουζάκης, Σήφ. (1991). Νεοελληνική Εκπαίδευση (1821-1985), Gutenberg, Αθήνα.
Νικόδημος, Παύλ. (1969). Εκφραστική Κινησιολογία, Λαμπαδιά, Αθήνα.
Παπαδόπουλος Γ. (1968). ΤΟ ΠΙΣΤΕΥΩ ΜΑΣ, τόμ. Α', Γενική Διεύθυνση Τύπου, Αθήνα.
Παπακωνσταντίνου Γεώρ. – Ανδρέου Απ. (1994). Εξουσία και οργάνωση – διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος, Λιβάνη, Αθήνα.
Παραλίκας, Δημ. (1982). Συνωμοσίες ΙΔΕΑ και ΑΣΠΙΔΑ, Βασδέκης, Αθήνα.
Παττακός, Στ. (1995). 21η ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1967, ΔΙΑΤΙ; ΠΟΙΟΙ; ΠΩΣ;, ΒΙΟΒΙΒΛΙΟ, Αθήνα.
Πουλαντζάς, Ν. (2006). Η κρίση των δικτατοριών, Θεμέλιο, Αθήνα.
Σβορώνος, Ν. (2007). Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας, Θεμέλιο, Αθήνα.
Σκαρμούτσος, Ιωάν., Βαραχίδου Φρειδ. (1972). Ρυθμικαί Γυμνάσεις, Αθήνα.
Τσουκαλάς, Κων. (2005). Κράτος, Κοινωνία, Εργασία στη Μεταπολεμική Ελλάδα, Θεμέλιο, Αθήνα.
Χαραλάμπης, Δημ. (1985). Στρατός και πολιτική εξουσία. Η δομή της εξουσίας στη μετεμφυλιακή Ελλάδα, Εξάντας, Αθήνα.