Η πράξη στη μάθηση Επανεξετάζοντας την κληρονομία του John Dewey


Δημοσιευμένα: июл. 1, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
John Dewey Εργαστηριακό Σχολείο Επικοινωνία ενασχολήσεις Κατασκευή
Δημήτρης Αλεξάκης
Περίληψη

Η παρούσα εργασία επανεξετάζει τη φιλοσοφική και παιδαγωγική σκέψη του John Dewey εστιάζοντας στη σύνδεση της πράξης με τη μάθηση. Υποστηρίζει ότι στο Εργαστηριακό Σχολείο ο Dewey δίνει έμφαση στην κατασκευαστική εργασία τοποθετώντας στο κέντρο του αναλυτικού προγράμματος συγκεκριμένες ενασχολήσεις. Οι υπόλοιπες δραστηριότητες του παιδιού, όπως η επικοινωνία και η πειραματική διερεύνηση, αναπτύσσονται μέσα από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες των ενασχολήσεων. Ωστόσο, μετά την επικοινωνιακή του στροφή το 1916 ο Dewey δέχεται ότι η επικοινωνία ως ο ιδιαίτερος τρόπος της ανθρώπινης αλληλόδρασης διαμορφώνει το κοινωνικό-πολιτισμικό περιβάλλον εντός του οποίου αναπτύσσονται τόσο η εργασία όσο και έρευνα. Συνεπώς, μπορούμε στοχαστούμε τόσο πάνω στη σύνδεση επικοινωνίας και μάθησης ανεξάρτητα από την κατασκευαστική εργασία όσο και πάνω στη σύνδεση της μάθησης με διαφορετικές μορφές εργασίας. Ωστόσο η απομάκρυνση του Dewey από τον παιδαγωγικό πειραματισμό δεν του επέτρεψε να δώσει μια παιδαγωγικά συγκεκριμένη μορφή στην έννοια της επικοινωνίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, J. & Y. Li (Επιμ.) (2020). Integrated Approaches to STEM Education. An International Perspective. Cham: Spring.
Biesta, G.G. (2006). “Of all affairs, communication is the most wonderful”: The Communicative Turn in Dewey’s Democracy and Education. Στο D.T. Hansen (Επιμ.), John Dewey and Our Educational Prospect. New York: State University on New York Press, 23-68.
Crick, N. (2004). John Dewey’s Aesthetics of communication. Southern Communication Journal, 69 (4): 303 – 319. https://doi.org/10.1080/10417940409373302
Cunningham, C.A. (2009). Transforming Schooling through Technology: Twenty-First-Century Approaches to Participatory Learning. Education and Culture, 25 (2): 46-61. https://docs.lib.purdue.edu/eandc/vol25/iss2/art6
Defalco, A. (2010). An Analysis of John Dewey’s Notion of Occupations: Still Pedagogically valuable?. Education and Culture, 26 (1): 82-99. https://docs.lib.purdue.edu/eandc/vol26/iss1/art7
Dewey, J. (1888). The Ethics of Democracy. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 1. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1895). Plan of Organization of the University Primary School. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 5. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1896). Interest in relation to Training of the Will. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 5. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1897). My Pedagogic Creed. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 5. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1898). The Primary-Education Fetich. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Early Works, 1882-1898, τόμ. 5. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1899a). The School and Society. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 1. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1899b). Lectures in Philosophy of Education. New York: Random House.
- (1916). Democracy and Education. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Middle Works, 1899-1924, τόμ. 9. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1925). Experience and Nature. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Later Works, 1925-1953, τόμ. 1. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1932). Ethics. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Later Works, 1925-1953, τόμ. 7. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1936). The Dewey School: Introduction. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Later Works, 1925-1953, τόμ. 11. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1938a). Logic: Theory of Inquiry. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Later Works, 1925-1953, τόμ. 12. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
- (1938b). Experience and Education. Στο J.A. Boydston (Επιμ.), John Dewey: The Later Works, 1925-1953, τόμ. 13. Carbondale: Southern Illinois Univ. Press.
Dunkel, H.B. (1970). Herbart and Herbartianism: An Educational Ghost Story. Chicago: University Chicago Press.
Glancy, A.W. & T.J. Moore, (2013). Theoretical Foundations for Effective STEM Learning Environments. School of Engineering Education Working Papers. Paper 1. https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context=enewp
Hegel, G.W.F. (μτφ. A.V. Miller) (1977). Phenomenology of Spirit. Oxford: Clarendon Press.
Hickman, L. (1992). John Dewey’s Pragmatic Technology. Bloomington: Indiana University Press.
- (2016). Educational Occupations and Classroom Technology. European Journal of Pragmatism and American Philosophy. 8(1). https://doi.org/10.4000/ejpap.446
Honneth, A. (1982). Work and Instrumental Action. New German Critique, 26: 31-54. https://doi.org/10.2307/488024
Kant, Im. (μτφ. Αν. Γιανναράς) (1977). Κριτική του Καθαρού Λόγου. Αθήνα: Παπαζήσης.
Kliebard, H.M. (1995). The Struggle for the American Curriculum 1893-1958. New York: Routledge.
Laverty, M. (2016). Thinking my way back to you: John Dewey on the communication and the formation of concepts. Education Philosophy and Theory, 48 (10): 1029-1045. https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1185001
Λάχλου, Κ., Χ. Μπαλτάς & Δ. Καρακατσάνη, Δ. (2017) Célestin Freinet: Θεσμική και κριτική παιδαγωγική. Αθήνα: Εκδόσεις των Συναδέλφων.
Lipman, M. (μτφ. Γ. Σαλαμάς) (2004). Η σκέψη στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης.
Mayhew, K.C. & A.C. Edwards (1965). The Dewey School. The Laboratory School of the University of Chicago 1896 – 1903. New York: Atheron Press.
Offe, C. (επιμ. Γ. Τουτζιαράκης) (1993) Κοινωνία της εργασίας;. Αθήνα: νήσος.
Reskin, B. & I. Padavic (1994). Women and Men at Work. California: Pine Forge Press.
Shor, I. (1992). Empowering Education. Critical Teaching for Social Change. Chicago: The University of Chicago Press.
Stitzlein, S. (2020). Learning How to Hope. Reviving Democracy through our Schools and Civil Society. New York: Oxford University Press.
Tronto, J. (1993). Moral Boundaries. A Political Argument for an Ethic of Care. New York: Routledge.
Waddington, D.I. (2015). Dewey and Video Games: From Education through Occupations to Education through Simulations. Educational Theory, 65(1): 1-20. https://doi.org/10.1111/edth.12092
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)